Ingående balans, listläge

När du väljer Bokföring - Ingående balans visas en arbetsbild där du kan registrera ingående balans för företaget totalt och för resultatenheter, under förutsättning att du har valt att arbeta med resultatenheter. Detta gör du genom att lägga upp minst en resultatenhet. Vill du arbeta med resultatenheter måste kontona du vill ange ingående balans för, vara markerade för resultatenheter. Detta gör du under Bokföring - Kontoplan.

Vill du att programmet automatiskt ska föra över utgående balans till ingående balans när du gör förändringar i föregående bokföringsår markerar du Överför UB till IB automatiskt. Du hittar inställningen under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Bokföring, fliken Grunduppgifter.

Vill du föra över uppgifterna manuellt kan du antingen registrera de ingående balanserna konto för konto eller välja kommandot Överför UB från föregående år. Använder du kommandot så förs alla utgående balanser från det föregående årets bokföring över till att bli ingående balanser i det nya året. Du kan göra överföringen hur många gånger som helst fram till att du låser året som du för över till. Du kan inte använda den här funktionen för att föra över den ingående balansen från något annat program, eller något annat företag. Läs mer i avsnittet Överför UB från föregående år, kommando.

Registrerar du de ingående balanserna manuellt så ser du hela tiden hur stor ingående balans du har registrerat totalt vid fältet Summa. Det du skriver in registreras direkt. Du kan alltid gå tillbaka och ändra uppgifterna här, även under pågående år. Du registrerar allt som ska läggas in i Debet utan minustecken och allt som ska läggas i Kredit med minustecken. Du kan bläddra i listan och flytta insättningspunkten på samma sätt som i alla andra listor. När du är klar med registreringen av ingående balans ska summan vara noll (gäller för företaget totalt).

Arbetar du med resultatenheter kan du via kommandot Välj resultatenheter välja vilka resultatenheter du vill se i tabellen och i vilken ordning.

Utskriftsknappen använder du om du vill skriva ut en lista över de inmatningar du har gjort, för arkivering.

Överst i tabellen finns en urvalsrad som du kan använda för att söka i de olika kolumnerna. Läs mer i avsnittet Söka poster. Saknar du kolumner i tabellen kan du lägga till fler genom att högerklicka och välja Välj resultatenheter.

Vill du kopiera eller exportera innehållet i tabellen kan du göra det genom att högerklicka i tabellen och välja Kopiera/exportera tabellinnehåll. Läs mer i avsnittet Kopiera/exportera tabellinnehåll. Du måste ha behörigheten Utskrift för den valda programdelen för att funktionen ska vara aktiv.