Lagerhantering

Här finns information om hur lagerhanteringen fungerar i Visma Administration.

  • Programmet hanterar lager enligt FIFO-principen.
  • I programmet finns programdelen Inköp där du kan göra beställningar från din leverantör.
  • Dina artiklar kan du leverera in via inkommande följesedel, via leverantörsfaktura eller via manuell inleverans. Läs mer i avsnittet Flöde över in- och utleveranser av artiklar.
  • Utleveranser kan du göra på olika sätt. Du kan leverera ut från ordern, från fakturan (vilket görs automatiskt) och via manuella utleveranser. Läs mer i avsnittet Flöde över in- och utleveranser av artiklar.

Programmet hanterar även paketartiklar. Läs mer i avsnittet Arbeta med paketartiklar.

Här följer några inställningar för att konteringar och priser ska bli korrekta.

Lagerinställningar

Inleveranser och beställningar

I Visma Administration 2000 kan du skriva ut inköpsförslag när du arbetar med beställningar. För att du ska få ett korrekt inköpsförslag måste du ha gjort ett antal inställningar för artikeln i artikelregistret.

Gå in i artikelregistret under Ariklar/Lager - Artiklar och tjänster. Gå in på fliken Inköp på den artikel som du vill lägga in uppgifter för.

Utleveranser och reserveringar

Utleveranser görs när du gör om en order till faktura eller skapar en ny faktura. Utleverans kan även göras från ordern om du markerar rutan Levererad. Du kan också göra utleveranser via manuella utleveranser.

För att du ska få rätt försäljningspris måste du ha angivit Prislista på kunden innan du skapar offert, order eller faktura.

För att täckningsbidraget och täckningsgraden ska bli korrekt måste du ha angivit Kalkylpris på artikeln i artikelregistret.

Relaterade avsnitt