Kontoplan, listläge

Programdelen finns under Bokföring - Kontoplan.

De färdiga kontoplaner som följer med programmet utgår från BAS-kontogruppens standardkontoplaner. Du kan registrera konton i kontoklass 0, 1-8 och 9. Du utgår lämpligast från någon av de medföljande kontoplanerna och lägger till och tar bort konton för att skapa din egen kontoplan. I avsnittet Kontoplaner kan du se expempel på hur de olika kontoplanerna ser ut.

Om du själv vill lägga in alla konton i kontoplanen ska du välja Tom kontoplan när du skapar ditt företag.

Under Bokföring - Kontoplan ser du alla konton som finns upplagda. Om du har valt att använda en standardkontoplan finns alla konton som ingår i den med.

Du kan lägga till, ändra, kopiera, visa och ta bort konton. Du kan när som helst lägga till konton. Däremot kan du inte ta bort ett konto om du har ett saldo på kontot eller använt kontot under pågående bokföringsår. Du bör alltså bara börja med de konton du är säker på att du kommer att använda.

När du använder en standarkontoplan finns det säkert en hel del konton du aldrig använder. I kolumnen Aktivt kan du ange vilka konton du vill ska vara aktiva, dvs ska kunna användas för konteringar. För övriga konton kan du ta bort markeringen i kolumnen Aktivt. Vill du att endast aktiva konton ska visas i listläget väljer du urvalet Endast aktiva alternativt skriver du in ett J på översta raden i kolumnen Aktivt. För att göra flera konton aktiva på en gång ser du till att de aktuella kontona har en markering i kolumnen Markering, därefter väljer du kommandot Massuppdatera, väljer fältet Aktivt och markerar rutan som visas i kolumnen Nytt värde. Därefter väljer du Uppdatera poster. Det är endast aktiva konton som visas på de ställen i programmet där du kan välja konton.

När du skapar nytt år föreslås den senaste BAS-kontoplanen för din företagstyp. Du kan enkelt se vad som är ändrat gentemot föregående års kontoplan och själv välja hur du vill hantera ändringarna. Läs mer i avsnittet Skapa nytt år.

Överst i tabellen finns en urvalsrad som du kan använda för att söka i de olika kolumnerna. Läs mer i avsnittet Söka poster. Saknar du kolumner i tabellen kan du lägga till fler genom att högerklicka och välja Kolumninställningar.

Vill du kopiera eller exportera innehållet i tabellen kan du göra det genom att högerklicka i tabellen och välja Kopiera/exportera tabellinnehåll. Läs mer i avsnittet Kopiera/exportera tabellinnehåll. Du måste ha behörigheten Utskrift för den valda programdelen för att funktionen ska vara aktiv.

Relaterade avsnitt