Mina tjänster
Ny mobil och tvåstegsverifiering
Om du har en ny mobil och använder tvåstegsverifiering i Mina tjänster, behöver du följa stegen nedan för att kunna logga in med koden igen. Tvåstegsverifieringen är kopplad till mobiltelefonen som du har installerat Google Authenticator-appen på och kan inte överföras till en ny mobil.
När du har ny mobil kan du välja att lägga till den i Google Authenticator-appen innan du slutar att använda den gamla. Om du har ny mobil och inte längre har kvar den gamla kan du istället följa instruktionerna under "Jag har förlorat min mobil" nedan.
- Logga in i Mina tjänster.
- Välj företagets namn uppe i högra hörnet.
- Välj Min användarprofil om du är en vanlig användare och Företagsinställningar om du är administratör.
- Välj pennan till höger i fönstret.
- Välj Lägg till enhet, som finns under Appen Authenticator.
- Välj länken och ange den sexsiffriga koden som du får via Authenticator-appen på din gamla mobil.
- Installera Google Authenticator-appen på din nya mobil, om du inte gjort det tidigare.
- Följ instruktionerna och skanna QR-koden med Google Authenticator-appen på din nya mobil.
- Välj Slutfört.
Du har nu lagt till din nya mobil och den är redo att använda med Mina tjänster.
Om du har förlorat mobilen som du tidigare använde för att generera koden för tvåstegsverifiering kan du istället använda engångskoden du fick när du konfigurerade tvåstegsverifieringen i Mina tjänster.
Om du inte har någon engångskod kan du be vår support om hjälp. De kommer att skicka en engångskod till den e-postadress som du angav när du registrerade ditt konto.
- Logga in på Mina tjänster med din engångskod.
- Välj företagets namn uppe i högra hörnet.
- Välj Min användarprofil.
- Välj pennan till höger i fönstret.
- Välj Inaktivera tvåstegsverifiering.
- Välj Förlorat min telefon till vänster i fönstret.
- Ange din ny engångskod.
- Välj Fortsätt.
- Välj Bekräfta.