Registrera leverantörer

I den här övningen ska du träna på att registrera leverantörer.

Det finns inga krav på att det ska finnas ett register över leverantörer när du registrerar leverantörsfakturor. Det finns däremot många fördelar med ett leverantörsregister, som till exempel att uppgifterna du en gång registrerat kan återanvändas när du handlar av leverantören igen. Har du ett leverantörsregister kan du också följa upp med statistik för dina inköp.

Förutsättningar

Detta krävs för att göra övningen i:

Övningsbolaget AB Du måste använda egna underlag, då leverantörerna i underlagen redan finns registrerade.
Eget skapat bolag Övningen kräver att du först gjort övningen Skapa företag.

Uppgift

  1. Välj Inköp - Leverantörer.
  2. Registrera leverantörerna enligt uppgifterna i underlagen till övningen.

Läs mer om funktionen i programmets hjälp, i avsnittet Leverantörer, listläge.

Underlag

Att tänka på

  • Underlagen innehåller bara de mest grundläggande uppgifterna om leverantörerana. Beroende på vilken uppföljning företaget vill ha kan fler fält bli aktuella att fylla i.
  • När du registrerar en ny leverantör så kan du få leverantörsnumret uppräknat automatiskt.
    • Välj Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Företag - Nummerserier.
    • Ange det leverantörsnummer du vill ska visas när du nästa gång registrerar en ny leverantör i fältet Leverantörsnummer.
  • När du anger Er referens så kan detta göras på två sätt. Antingen skriver du in personens namn direkt i fältet eller så väljer du att registrera en ny kontakt genom att klicka på listpilen och väljer Ny i listrutan.
  • Om din leverantör kräver att du anger ett OCR-nummer vid betalning så ska du markera fältet Kräver OCR/Refnr. Då hamnar du automatiskt i fältet OCR/Ref när du registrerar leverantörsfakturan.
  • Du kan få vissa fält ifyllda automatiskt. Dessa anger du under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Inköp.