Skapa arbetsschema för anställd utan fast arbetstid

I den här övningen ska du träna på att skapa ett nytt arbetsschema för en anställd utan fast arbetstid.

Det är obligatoriskt att välja Arbetsschema på alla anställda. På anställda som inte har fast arbetstid kan du välja ett schema av typen Ej schemalagd arbetstid.

Förutsättningar

Detta krävs för att göra övningen i:

Övningsbolaget AB Inga förberedelser.
Eget skapat företag Inga förberedelser.

Uppgift

  1. Välj Personal - Arbetsscheman.
  2. Skapa ett nytt schema enligt underlaget nedan.

Läs mer i programmets hjälp, i avsnittet Arbetsschema - Ej schemalagd arbetstid.

Underlag

Att tänka på

  • Den genomsnittliga arbetstiden används som underlag vid löneberäkningen, till exempel för sjukavdrag och sjuklön.
  • Det arbetsschema en anställd ska ha väljer du i anställningsregistret på flik 3 Lön.
  • Om det finns möjlighet att använda ett schema med fast arbetstid är det en fördel till exempel vid registrering av frånvaro.