Hur kommer jag igång med AutoCollect?

Visma AutoCollect är en tjänst som du kan använda för att skicka dina förfallna kundfakturor direkt från ditt ekonomiprogram till ett inkassoföretag för professionell kravhantering.

För att komma igång med den här tjänsten behöver du följande:

  • ett giltigt servicavtal på ditt program.

  • lägga in dina inloggningsuppgifter till vismaspcs.se under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mina tjänster. Om du inte har en inloggning till vismaspcs.se får du först registrera ett konto.

  • godkänna villkoren för tjänsten. Detta sker första gången du skickar ett uppdrag till AutoCollect.

Om det är flera personer på företaget som ska skicka uppdrag till AutoCollect behöver administratören för kontot på vismaspcs.se lägga upp nya användare och ge dem rätt behörighet. Detta görs genom att logga in på vismaspcs.se, klicka på företagsnamnet i övre högra hörnet och välja Användare.

Har du flera företag i ditt program och vill använda tjänsten i mer än ett företag kan du göra det utan extra kostnad. Registrera i så fall företagetvismaspcs.se så att företaget får ett eget kundnummer och en egen inloggning.

Läs mer i avsnittet Detta är Visma AutoCollect eller titta på filmen Skapa och skicka uppdrag via Visma AutoCollect.