Visma Administration 1000

Du är här: Vanliga frågor > AutoCollect > Vad är skillnaden mellan påminnelse och inkassokrav?

Vad är skillnaden mellan påminnelse och inkassokrav?

En påminnelse från Visma Collectors är inte konstigare än att du som företag skickar en påminnelse på fakturan, men statistiken visar att det ger större effekt när den skickas av ett inkassoföretag.

Ett inkassokrav är i mångt och mycket en påminnelse med en högre avgift som enbart kan hanteras av ett inkassoföretag. Syftet med kravet är att ge köparen en varning innan ärendet eventuellt drivs vidare till Kronofogden med hjälp av inkassoföretaget. När det gäller inkassokravet har kunden 12 dagar på sig att betala innan du kan skicka uppdraget vidare till Kronofogden.

En vanlig missuppfattning är att inkassokrav kommer direkt från Kronofogden och att det skulle ge en betalningsanmärkning, men så är inte fallet. Läs mer på kronofogden.se.

Supportforum

Ta del av hur 30 000 andra Visma-kunder arbetar smartast med sitt företagande.

Laddar...