Hur gör jag urval på rapporter/utskrifter?

Du kan snabbt och enkelt söka och göra urval överst i de flesta kolumner i programmets listlägen - via en urvalsrad. Du skriver in det du söker och tryck Enter - så filtreras listan enligt ditt sökvillkor. Raden förblir grön tills du tar bort sökvillkoret. Läs mer i Söka poster.

Söker du efter något som det inte finns i någon kolumn, kan du högerklicka längst upp i menyn bland kolumnerna och välja Kolumninställningar. Till vänster under Tillgängliga kolumner ser du vilka val du kan lägga till i listan. Markera den du vill ha och klicka på översta pilen så läggs den i Aktiva kolumner, klicka på Spara och nu får du en ny kolumn längst till höger som du kan söka i. Om du lägger till nya kolumner kan du även välja i vilken ordning dessa ska vara i och det gör du under Aktiva kolumner i kolumninställningarna - markera den du vill ändra och välj Upp eller Ned. Läs mer i Kolumninställningar.

Om du får fram en bra lista med hjälp av fler kolumner och urval så kan du även skriva ut den eller om du vill exportrera den till fil - exempelvis Excel. Läs hur du gör i Kopiera/exportera tabellinnehåll.

Om du väljer att skriva våra färdiga rapporter/utskrifter kan du se vilka vilka sökvillkor du kan använda genom att trycka på F1 i ditt program när du står i utskriftsdialogen. Det finns många sökvillkor du kan använda dig av vid sökning och urval, du hittar dem här Sökvillkor.

Titta på och hitta tips i filmen Utskrifter.