Visma Administration 1000
Avtal, fliken Kunduppgifter
Programdelen finns under Försäljning - Avtal - Avtal.
Under fliken Kunduppgifter kan du hitta fler uppgifter om den kund avtalet gäller. Här kan du också tillfälligt ändra uppgifterna. De uppgifterna kommer inte in i registret utan ändras enbart för detta avtal och eventuellt tillhörande dokument som t ex faktura. Du arbetar med den här fliken på ungefär samma sätt som fliken Kunduppgifter i Kundfakturor.
Observera att om det finns ett rabattavtal knutet till kunden, eller om du väljer att rabattavtal här, styr avtalet vilken prislista som används. Därför kan du inte både välja rabattavtal och prislista samtidigt.
Avtalsnr, Kundnr och Namn hämtas från fliken Avtal.
Här kan du skriva in en leveransadress om den avviker från fakturaadressen. Om du har lagt upp flera avvikande leveransadresser på kunden kan du välja vilken adress som ska gälla för just detta avtal. Genom att fälla ner listknappen kan du välja adress, lägga upp ny eller ändra befintliga uppgifter.
Om du vill bifoga en bilaga som sedan kommer med när du skapar din faktura till kunden, eller titta på en redan tillagd bilaga, gör du det här. Bilagorna måste vara i pdf-format och tillsammans med fakturan får de som mest vara 10 MB, förutom för utskriftsvalet Kivra där gränsen går vid 6 MB.
För att lägga till en bilaga klickar du på mapp-ikonen och hämtar den pdf du vill bifoga. Har du angett en sökväg för Hämta bilaga till dokument under Arkiv - Sökvägar/Filnamn, fliken Övriga filer är det den sökvägen som öppnas när du klickar på mapp-ikonen. När du har valt bilaga läggs sökvägen in automatiskt i kolumnen Sökväg. Vill du titta på en redan bifogad bilaga klickar du på förstoringsglaset.
Vill du vara säker på att dina bilagor finns kvar, om det till exempel skulle hända något med din dator, så kan du se till att du sparar dem i en mapp som du vet att du säkerhetskopierar med jämna mellanrum. Det kan till exempel vara en mapp i företagsmappen eller någon annanstans på din dator.
Den eller de bilagor du väljer här bifogas endast om du väljer något av följande utskriftsval för fakturan:
Brev |
Bilagan skrivs ut och skickas tillsammans med fakturan som brev till kunden. |
E-faktura |
Bilagan skickas som ett elektroniskt dokument och kan läsas in i kundens ekonomiprogram. |
E-post |
Bilagan skickas som en bifogad fil i ett e-postmeddelande. |
Kivra |
Bilagan skickas som ett elektroniskt dokument tillsammans med fakturan till kundens digitala brevlåda hos Kivra. |
Den bilaga du väljer att bifoga här skrivs inte ut när du väljer utskriftsvalen Skrivare, Lokal e-post eller Pdf.
För att radera en bilaga markerar du raden och klickar på knappen Radera (papperskorgen) i menyn.
En markering i den här rutan medför att betalningspåminnelse ska kunna skickas till kunden. Som förslag ges det du har lagt in i registret. Är det en kund som inte finns i registret får du som förslag det du har angett i inställningarna för faktura under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningNormalvärden. Du kan ändra det genom att klicka i rutan.
Här visas det distrikt som finns upplagt för kunden. Du kan ändra genom att välja en ny kod i listan.
Här markerar du om faktureringen av det här avtalet ska finnas med på den periodiska sammanställningen för EU-handel.
Finns det en markering här betyder det att kunden är en exportkund. Då blir det inte någon moms på fakturorna. Du kan inte arbeta med priser inklusive moms för en exportkund. Som förslag får du det som du har angett i kundregistret.
Här visas kundens GLN. Detta nummer används bland annat för identifiering av avsändare och mottagare m m i samband med transport av gods.
Du kan ange den valutakurs som ska gälla för avtalet. Till höger om det fältet visas vilken enhet den valda valutan räknas i.
Här visas ISO-kod och namn för aktuellt land. Du kan ändra genom att välja en ny kod i listan.
Här visas den aktuella kundens namn. Här får det plats 50 tecken.
När One Stop Shop (OSS) är markerad hanteras den blivande fakturan som en OSS-faktura. Det innebär att de inställningar du har gjort för försäljning till privatpersoner inom EU används. Det gäller till exempel inställningar för kontonummer för OSS under Arkiv - Inställningar - och inställningar i artikelkonteringen för - KontonummerArtikeltyp, Försäljning OSS och Momskod. Procentsatsen som ska gälla för den angivna momskoden, hämtas från Arkiv - Inställningar - Företag - Moms, fliken - Procentsatser. Det är landskoden för i första hand fakturans leveransadress som styr vilken procentsats som ska gälla. I andra hand är det landskoden för fakturaadressen.
De artiklar som finns med på fakturan kommer att redovisas på rappporten One Stop Shop och kommer även med i filen till Skatteverket. Rapporteringen sker kvartalsvis. För att en artikel ska komma med på rapporten/i filen måste leveransdatumet på fakturaraden ha ett datum inom det rapporterade kvartalet. Finns det inget leveransdatum på fakturaraden gäller leveransdatumet på fakturan. Är det också tomt gäller fakturadatumet. Läs mer i avsnittet One Stop Shop.
Om kunden är markerad för One Stop Shop (OSS) är den här rutan förvald när du skapar dokumentet.
Här visas kundens postadress resp leveransadress. Du kan ändra uppgiften tillfälligt här. Den ändras då inte i kundregistret. Du kan använda upp till 35 tecken här.
Om kunden har mer än en postadressrad visas den här. Du kan ändra uppgiften tillfälligt här. Den ändras då inte i kundregistret. Du får plats med 35 tecken i detta fält.
Här visas den aktuella kundens postnummer och ort alternativt det postnummer och ort dit leveransen ska skickas. Du kan ändra uppgiften tillfälligt här. Den ändras då inte i kundregistret. Vill du ändra postnumret kan det bestå av 12 tecken. Skriver du in ett svenskt postnummer behöver du inte använda något blanksteg i numret, det läggs in automatiskt. I fältet Ort kan du använda upp till 24 tecken.
Här visas koden för den prislista som är knuten till kunden. Du kan ändra den genom att välja en ny kod i listan. Om det finns ett rabattavtal knutet till kunden kan du inte skriva något i det här fältet.
En markering i den här rutan medför att påminnelseavgift ska kunna tas ut av kunden. Som förslag ges det du har lagt in i registret. Är det en kund som inte finns i registret får du som förslag det du har angett i inställningarna för faktura under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningNormalvärden. Du kan ändra det genom att klicka i rutan.
Här visas koden för kundens rabattavtal. Du kan ändra det genom att välja ett nytt avtal i listan.
En markering i den här rutan medför att kunden ska kunna räntefaktureras. Som förslag ges det du har lagt in i registret. Är det en kund som inte finns i registret får du som förslag det du har angett i inställningarna för faktura under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningNormalvärden. Du kan ändra det genom att klicka i rutan.
En markering i rutan Spara text betyder att texten i fälten Text 1-3 följer med till fakturan om du skapar en faktura från avtalet.
Här kan du välja vilket språk som ska användas för avtalet.
Här kan du ange någon av de säljare du lagt upp i registret Referens/Attest. Genom att fälla ner listknappen kan du välja säljare, lägga upp ny eller ändra befintliga uppgifter. Du kan använda upp till 25 tecken.
Har du angett en säljare på kunden är det den som visas här.
Har du inte angett någon säljare på kunden, utan istället angett att det är den inloggade användaren som ska anges som säljare när du skapar dokument, så är det den som visas. Läs mer om detta i avsnittet Använd inloggad användare som säljare/referens.
Finns det ingen säljare angiven på kunden, ingen signatur angiven i kolumnen Inloggad användare och ingen markering i kolumnen Säljare så är fältet Säljare tomt när dokumentet skapas.
Här kan du skriva in texter som du vill få ut på avtalet men som inte ska skrivas ut på något annat dokument. Text som läggs till direkt på fliken Kunduppgifter kommer enbart med på det specifika avtalet. Det går att skriva maximalt 60 tecken per rad.
Vill du att texten ska följa med när du väljer kommandot Skapa faktura sätter du en markering i rutan för Spara text. Gör du inte det så byts texten ut till den dokumenttext som finns angiven för fakturan.
Vill du ha en återkommande text på alla fakturor lägger du till den under Arkiv - Inställningar - . - Försäljning - Dokumenttexter
Här kan du välja vilken valuta som ska användas för avtalet.
För att kunna fakturera kunder i andra EU-länder som exportkunder måste
du ange kundens VAT-nummer (EUs momsregistreringsnummer) här. Detta nummer
måste finnas på fakturan.
Om du säljer till en utländsk kund som har en avvikande leveransadress till ett annat land än dit fakturan ska gå, så behöver du ange VAT-numret som tillhör den avvikande leveransadressen i fältet VAT-nr i rutan Avvikande leveransadress. Detta krävs för att rapporten Intrastat - Utförsel ska bli korrekt.
Om avtalet och sedan fakturan avser privatpersoner i andra EU-länder så behöver inte VAT-nr anges, utan istället ska One Stop Shop (OSS) vara markerat. Då kommer det aktuella landets momssatser att används och sedan redovisas via OSS.
Relaterade avsnitt