Kreditupplysning, kortläge

Vill du göra en anmärkningskontroll, kreditupplysning eller överföra uppgifter söker du efter en kund eller leverantör och begär en av tjänsterna. Kreditupplysning kan göras både på företag och privatpersoner. Du når Kreditupplysning via kundregistret, leverantörsregistret eller när du arbetar med order eller fakturering.

För att göra kreditupplysning/anmärkningskontroll på privatperson/enskild firma måste du ha ett legitimt skäl. Detta uppstår vid exempelvis kreditköp och hyresavtal.

För kreditupplysning/anmärkningskontroll på privatperson, enskild firma, handelsbolag och kommanditbolag finns det lagkrav på att en upplysningskopia ska skickas till den förfrågan gäller. I övriga fall skickas ingen kopia ut.

Det finns också ett krav på en så kallad stark autentisering för att hantera känslig information på ett tryggt sätt. När du tar en upplysning på privatperson, enskild firma, handelsbolag eller kommanditbolag får du därför bekräfta din identitet via BankID.

Uppgifterna från den kund/leverantör som du arbetar med följer med som sökvillkor och en sökning startas direkt. Får du ingen träff kan du ändra sökvillkoren och klicka på knappen Sök så startas en ny sökning. Du kan maximalt se 25 träffar från respektive register i listan. Förfina ditt sökvillkor och klicka på knappen Sök för att få fram en ny träfflista.

Markera en kund/leverantör i listan och klicka på knappen Anmärkningskontroll, Kreditupplysning eller Överför uppgifter beroende på vilken tjänst du vill begära.

Vill du göra sökningar på en annan kund/leverantör stänger du ner Visma Kreditupplysning, väljer en ny kund/leverantör och klickar på kommandot Kreditupplysning på nytt.

Vill du få påminnelser som att göra en kreditupplysning kan du göra inställningar för när frågan om kreditupplysning ska visas. Det görs under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mina tjänster - Visma Kreditupplysning.

Relaterade avsnitt