Visma Administration 1000
Balansrapport, utskrift
Utskriften hittar du under Utskrifter - Bokföring.
Utskriften visar tillgångar och skulder på den period du anger. I fältet Layout väljer du Uppställning enligt BFL (bokföringslagen), Uppställning enligt ÅRL (årsredovisningslagen), Förenklat årsbokslut, För förenklad kontoplan, Intern rapport och Uppställning enligt K2. Uppställning enligt BFL är främst anpassad till äldre kontoplaner, t ex Bas96. Balansrapport som ingår i årsredovisningen ska vara uppställd enligt ÅRL. Har du skapat egna balansrapporter visas även de här. Läs mer om hur du skapar egna rapporter i avsnittet Ändra balans- och resultatrapport.
Balansrapporten kan skrivas ut för hela företaget eller specifika resultatenheter. Väljer du att skriva ut för flera resultatenheter blir det en rapport per enhet. Läs mer om detta i Urval/sortering.
Du ser kolumnerna Ingående balans, Period och Utgående balans. Om du väljer en period som inte är från årets början får du även med kolumnen Ingående saldo, som visar beloppet från årets början till den period du tar ut rapporten för.
Under rubriken kommer det att stå Preliminär till dess att bokföringsåret blir låst. Uppgiften om senaste verifikationsnummer avser den verifikation som sist blev registrerad för året (oavsett period på rapporten). Beräknat resultat ska visa samma belopp som på resultatrapporten för samma period.
Visa exempel |
Om du bara vill skriva ut för vissa datum skriver du från och med vilket datum och till och med vilket datum du vill ha med. Om du vill skriva ut uppgifterna för hela månader räcker det att du skriver in år och månad.
I utskriftsdialogen kan du välja att skriva ut balansrapporten enligt:
- ÅRL - årsredovisningslagen
- BFL - bokföringslagen
- Förenklat årsbokslut - om du använder dig av NE-kontoplanen och är enskild näringsidkare.
- För förenklad kontoplan - om du använder dig av NE-kontoplanen och är enskild näringsidkare.
- K2 - för mindre aktiebolag och ekonomiska föreningar.
- Intern rapport - om du har skapat en egen uppställning.
Här väljer du hur du vill ha uppgifterna från resultatenheterna utskrivna. Om du väljer Hela företaget skrivs endast totalsummorna för kontona ut. Om du väljer Alla resultatenheter skrivs uppgifter för samtliga resultatenheter ut. Om du bara vill skriva uppgifter för en enda resultatenhet väljer du den resultatenheten i listan vid Resultatenhet. Du kan också välja alternativet Inga resultatenheter.
Här väljer du om du vill ta med kontospecifikationen på rapporten.
Här gör du urval på de resultatenheter du vill ha med.