Visma Administration 2000

Kontrollera mottagare av elektroniska dokument

Om du får information från en kund eller leverantör om att de vill ta emot elektroniska dokument från dig behöver du först kontrollera att mottagaren kan ta emot elektroniska dokument.

För att programmet ska känna av om din kund/leverantör kan ta emot elektroniskt måste organisationsnumret vara inlagt i kund/leverantörsregistret.

Gör så här:

  1. Välj Försäljning - Kunder eller Inköp - Leverantörer.
  2. Välj den aktuella kunden eller leverantören och gå till fliken Utskriftsval.
  3. Klicka på knappen Kontrollera.
  4. Leta upp kunden eller leverantören i listan, markera den och klicka på Välj markerad. Gå vidare till punkt 13.

Om du inte hittar kunden eller leverantören i listan gör du så här:

  1. Klicka på Ny mottagare.
  2. Fyll i de uppgifter som krävs för att kontrollera om kunden/leverantören kan registreras som mottagare av e-fakturor eller e-beställningar, Namn, Orgnr/VAT-nr, GLN och Tjänsteleverantör. I fältet Tjänsteleverantör fyller du i mottagarens tjänsteleverantör, dvs den leverantör som företaget använder för att skicka elektroniska dokument. Tjänsteleverantör tillsammans med ID används för att identifiera ditt företag som avsändare och mottagare av dokument via Visma AutoInvoice.
  3. Ange en e-postadress dit informationen kan skickas när det är klart att kunden/leverantören kan ta emot elektroniska dokument.
  4. Klicka på Skicka.

Uppgifterna skickas nu iväg för kontroll. När kunden/leverantören har blivit upplagd som mottagare skickas ett mejl till den e-postadress du angav. När du har fått meddelandet om att din kund eller leverantör kan ta emot e-fakturor eller e-beställningar från dig gör du följande:

  1. Välj Försäljning - Kunder eller Inköp - Leverantörer.
  2. Välj den aktuella kunden eller leverantören och gå till fliken Utskriftsval.
  3. Klicka på knappen Kontrollera.
  4. Leta upp kunden eller leverantören i listan, markera den och klicka på Välj markerad.

På fliken Utskriftsval kan du nu se att utskriftsvalen för de olika dokumenten har ändrats till utskriftsval via AutoInvoice.

  1. Kontrollera så att utskriftsvalen för de olika dokumenten på fliken Utskriftsval stämmer med hur du vill ha det. När du skickar fakturor via AutoInvoice kan du välja mellan tre olika utskriftsval, Brev via AutoInvoice, Elektroniskt via AutoInvoice och E-post via AutoInvoice. Skickar du beställningar via AutoInvoice kan du endast välja utskriftsvalet Elektroniskt via AutoInvoice. Läs mer om de olika utskriftsvalen i avsnittet Kunder, fliken Utskriftsval.

När du skapar en faktura till kunden alternativt en beställning till leverantören nästa gång kommer utskriftsvalet du har valt på kunden repektive leverantören att vara förvalt på fakturan.

Relaterade avsnitt

Visma AutoInvoice
Skicka dokument via Visma AutoInvoice
Hantera ej levererad e-faktura
Läs in e-fakturor, kommando
Läs in e-order, kommando
Visma AutoInvoice, företagsinställningar

Supportforum

Ta del av hur 30 000 andra Visma-kunder arbetar smartast med sitt företagande.

Laddar...