Skapa beställning

Här beskrivs hur du registrerar en beställning till din leverantör, dvs skapar en order till leverantören, när du inte använder dig av beställningspunkter.

Gör så här:

  1. Välj Inköp - Beställningar.
  2. Skapa ny beställning genom att klicka på Ny (Ctrl+N).

Löpnumret sätts automatiskt när du anger leverantörsnumret. Under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Nummerserier anger du vilket nummer som första beställningen i nummerserien ska få.

  1. Hämta upp leverantören med hjälp av listknappen bredvid Levnr. Om du vet vilket leverantörsnummer leverantören har kan du även skriva in det på Levnr. Behöver du ändra på någon av uppgifterna för just den här beställningen, gör du det här.

Om din leverantör kan ta emot e-order visas detta i ett informationsfält ovanför arbetsbilden.

  1. Ange beställningsdatumet. Beställningsdatumet blir automatiskt dagens datum. Om det skulle vara något annat beställningsdatum ändrar du det.
  2. Skriv in önskat leveransdatum i fältet Lev dat om du vill ha med det på beställningen.
  3. Ställ markören i fältet Artikelnummer och ange artikelnummer och antal för den artikel du vill beställa. Du kan även hämta artikeln via Artikelnummer eller Leverantörens artikelnummer på samma sätt som du hämtade upp leverantören.
  4. Ange hur många du ska beställa i rutan Beställ.

Nu visas beställningens antal och à-pris, resultatenhet och projekt.

Om du inte får upp något à-pris beror detta på att det inte finns något inköpspris inlagt för artikeln hos denna leverantör. Detta anger du på flik Prislista i leverantörsregistret eller längst ner på fliken Inköp i artikelregistret. Du kan ändra direkt i à-pris på beställningen för just denna beställning om du behöver.

  1. Skriv in fler artiklar som du vill beställa från samma leverantör.
  2. Välj Skicka - Aktuell beställning om du vill skicka en enstaka beställning. Ska du skicka flera beställningar väljer du Skicka - Beställningar och anger intervallet för de beställningar som ska skickas.

När beställningen är skickad till skrivare, som pdf-fil, lokal e-post eller som e-order blir den markerad som skickad.

Om du har skrivit in en artikel- eller textrad som du inte vill spara, raderar du rad för rad genom att markera någonstans på raden och klicka på Radera (Ctrl+R).

Om du vill göra en korrigering på en beställning som är markerad som skickad får du ta bort markeringen. Därefter kan du göra korrigeringen och sätta dit markeringen igen.

Du kan inte radera hela beställningen om den är felaktig. I så fall får du makulera genom att markera Makulerad på fliken Beställning.

Relaterade avsnitt

Sökord: Order till leverantör