Beställningar

Från beställning till leverantörsfaktura

När du arbetar med beställningar i Visma Administration 2000 kan du göra enligt arbetsgången nedan.

  1. Skapa beställning
    Du börjar med att skapa din beställlning till din leverantör, det gör du under Inköp - Beställningar
  2. Skapa inkommande följesedel via beställning
    När du får dina beställda varor från leverantören skapar du en inkommande följesedel, där du anger vad som är levererat. Inleveranser påverkar ditt lagervärde och lagerantalet uppdateras automatiskt så fort du har skrivit in hur mycket som var levererat. För att lagervärdet ska uppdateras måste du skriva ut en lagerförändringsjournal.
  3. Registrera leverantörsfaktura
    När du får leverantörsfakturan för de beställda varorna ska den registreras, det gör du under Inköp - Leverantörsfakturor. Där anger du den aktuella leverantören och hämtar sedan upp den inkommande följesedeln via listknappen bredvid Fsedels regnr på fliken Följesedlar. Du kontrollerar priserna och godkänner dessa. Därefter fyller du i fakturabeloppen i rutan Mallvärde på fliken Faktura och kontrollerar att differensen är 0 nere i tabellen. Nu är leverantörsfakturan konterad och klar. Du kan också registrera leverantörsfakturan via beställningen, om du inte använder dig av inkommande följesedel.