Visma Administration 2000
Rättade och kända programfel
Här kan du se vilka kända programfel och brister som finns i den senaste versionen av programmet. Under rubriken Rättade programfel hittar du programfel som är åtgärdade.
Se till att ha den senaste versionen av ditt program genom att ladda ner den via vår hemsida under Ladda ner. Hur du installerar programmet kan du läsa om i avsnittet Installationsanvisning Visma Administration 2000.
Kända programfel och brister i version 2020.31


Felet finns från och med version 2019.1.
När du gör en manuell utleverans på en paketartikel och därefter makulerar den, så förs inte de artiklar som ingår i paketartikeln tillbaka korrekt i lager. Detta leder till att Antal i lager inte stämmer.
Lösning: Gör en registervård där du korrigerar Omsatt antal under Artiklar.


Felet finns från och med version 2018.1.
När du skapar en ny faktura och hämtar upp kunden via fältet Namn så kommer inte eventuell ränta med på fakturan som skapas. Under Betalningar - Räntefakturering ser du att ränteraden har makulerats istället för att komma med på fakturan.
Lösning: Ändra sorteringsordningen i fältet Kundnr under Försäljning - Kundfakturor så att ordningen sorteras på Namn istället. Då kan du hämta din kund via namnet i fältet Kundnr och den eventuella räntan läggs då till på nästa faktura som skapas.

Felet finns från och med version 2017.1.
Felmeddelandet Ett allvarligt fel har uppstått visas när du väljer kommandot Markera t o m datum i programdelen Utbetalningar. Felmeddelandet visas om du har markerat Dölj Autogiro/Spärrade samt bara har ett val markerat vid Visa.
Lösning: Markera ytterligare ett val vid Visa. Du kan till exempel välja Kreditfakturor som visas med röd text så är de lätta att hitta och avmarkera efter att du genomfört kommandot. Du kan också välja att ta bort markeringen för Dölj Autogiro/Spärrade om du tycker de är lättare att hitta.


Felet finns från och med version 2017.1.
Om du har transaktionsinfon som har samma början på koden går det inte att enbart välja den i listan Transaktionsinfo på verifikationsraden. Du får istället skriva in hela koden för transaktionsinfon och sedan välja den för att transaktionsinfon ska sparas på raden.
Det kan även vara problem med att byta transaktionsinfo, även om koden inte har samma början. I detta fall får du radera allt i kolumnen Transaktionsinfo, gå till ett annat fält för att sedan gå tillbaks till Transaktionsinfo för att välja den transaktionsinfo du vill ha.

Felet finns från och med version 2019.0.
Har du en äldre kontoplan än BAS2019 och väljer att göra om kontoplanen till BAS2019 eller BAS2020 i samband med att du skapar nytt bokföringsår, så kommer konto 8244 felaktigt att läggas till i kontoplanen och ha en koppling till det tidigare kontot 8422.
Lösning: Radera 8244 i det nya bokföringsåret och välj kommandot Koppla konton under Bokföring - Kontoplan. Koppla så att 8422 från föregående år är kopplat till 8422 i aktivt år.

Felet finns från och med version 2017.0.
Om du ändrar en rad på ett befintligt verifikat och programmet av någon andledning skulle stängas ner eller försättas i viloläge, kan du få verifikat som diffar och registervården kan inte heller korrigera detta.

Felet finns från och med version 2017.1.
Har du valt att kopiera värden för en resultatenhet från föregående år till nuvarande budget så kommer alla andra resultatenheters värden att nollställas.. Detta gäller både för Resultatbudget,

Felet finns från och med version 2018.0.
Om du under Bokföring - Kontoplan väljer kommandot Koppla konton och anger att ytterligare ett konto ska gå till ett konto som redan finns under Aktivt år, kommer enbart beloppet för det ändrade kontot med när du jämför med föregående år eller när du överför UB från föregående år.
Lösning vid jämförelse med föregående år: Skriv om kontot i kolumnen Aktivt år, även för det konto som har samma konto som förra året. För att IB ska bli rätt finns det inte någon lösning, då får endast ett kontonummer finnas med en gång i kolumnen Aktivt år.

Felet finns från och med version 2017.0.
Det kan upplevas ta lång tid när du arbetar med resultatbudget och balansbudget, särskilt om du har många resultatenheter. Det kan gå något snabbare att använda piltangenterna istället för att scrolla med musen.


Felet finns från och med version 2019.2.
När du skapar en order från en offert som innehåller en paketartikel, får de underliggande raderna negativt kalkylpris. Detta ger ett felaktigt TB för ordern om du ändrar i strukturen för paketartikeln.

Felet finns från och med version 2020.1.
Meddelandet som visas i informationslisten när en faktura inte har levererats, visas även om du skickar om fakturan. Detta gäller fakturor som är skickade som e-dokument.

Felet finns från och med version 2013.0.
Om du väljer att skapa en kontantnota från en order som är importerad från Visma Webshop kommer den felaktigt att få ett värde i fältet Saldo och Saldo kr istället för 0,00.
Rekommendationen är att du skapar en faktura från den order som kommer från Visma Webshop och gör en direktbetalning på den istället.

Felet finns från och med version 2018.7.
Om fakturaunderlaget från Visma Tid innehåller en artikel som har textrader kopplade till sig i strukturen i Visma Administration får du ett stopp vid importen. I tidigare versioner kunde du importera underlaget även om de kopplade textraderna inte lades till på fakturan.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du ändrar leveransdatum på en paketartikel så uppdateras inte de underliggande artiklarna med det datumet.
Om du ändrar kalkylpris/enhet för någon av de underliggande artiklarna så uppdateras inte kalkylpriset för huvudartikeln.
Lösning: De ändrade värdena sparas rätt så om du stänger programdelen och går in igen visas rätt värde. Vill du se det ändrade värdet direkt kan du klicka i fältet du vill ska uppdateras alternativt klickar du på knappen Uppdatera.

Felet finns från och med version 2018.7.
Utskriften Kundstatistik - omsättning och uppgifterna på fliken Statistik i kundregistret kan sakna värden under vissa omständigheter. Felet uppstår om du står på en annan faktura än den som ska krediteras när du skapar en kreditfaktura och en annan användare samtidigt skulle uppdatera listan med fakturor OCH gå in på just den kreditfaktura som du precis skapat och göra en ändring, innan du har lämnat kreditfakturan.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du har en mall där du skriver ut 3 fakturor per sida blir inte dessa markerade som utskrivna. Har du dessutom inställningen att du vill skriva ut dem till pdf skrivs de ändå ut till skrivare.
Lösning: Lösningen är att du manuellt får markera dessa fakturor som utskrivna. Vill du skriva ut till pdf kan du installera en skrivare som skriver ut till pdf-fil.

Felet finns från och med version 2017.1.
I de fall du skriver ut ett intervall av till exempel fakturor samtidigt som någon annan skriver ut en faktura på en kund som ingår i intervallet, kommer inte fakturorna i intervallet att bli markerade som utskrivna. Detta inträffar endast om den andra användarens utskrift påverkar kunden i kundregistret, t ex om senaste fakturadatum ändras.


Felet finns från och med version 2020.3.
Om du har markerat Ange transaktionsinfo på leverantörsfaktura under Arkiv - Inställningar - så tar programmet inte hänsyn till detta när du läser in en e-faktura. Den inlästa e-fakturan saknar alltså information i fältet - InköpTransaktionsinfo på leverantörsfakturan.

Felet finns från och med version 2013.X.
Det går att makulera en leverantörsfaktura trots att det finns kopplade inkommande följeseldar där lagerförändringen är journalförd. Detta gör att beloppet på kontot för Skuld inkommande följeseldar kan bli felaktigt.

Felet finns från och med version 5.X.
Om du lägger upp en artikel via fliken Artiklar på en beställning kommer inte resultatenhet och projekt att hämtas ifrån artikelkonteringen, även om det finns angivet. Om du lägger upp artikeln på fliken Beställning följer resultatenhet och projekt med.


När du skriver ut projekttransaktioner via Utskrifter - Projekt - Projekttransaktioner, markerar Visa borttagna rader och markering för tillagda rader och skriver ut till Excel, så visas inte verifikationstexten eller beloppet för de rader som eventuellt är tillagda för det valda projektet. Summan för kontot stämmer dock.
Lösning: Om du har lagt till konteringar med projekt på dina tidigare sparade verifikationer kan du ta bort markeringen för Visa borttagna rader och markering för tillagda rader i utskriftsdialogen när du vill spara utskriften som excel-fil. På så sätt kommer alla aktuella rader med på utskriften.

Rapporterna Kundfordringar och Kundreskontralista visar inte rätt värde i fältet Varav skattereduktion om det finns en skatteinbetalning som är registrerad efter det datum du tog ut rapporten. Fältet Varav Skattereduktion står då som 0,00 och fältet Saldo kommer att visa det som är kvar att betala på fakturan (själva skattereduktionen). Fältet Varav Skattereduktion visas endast om du har markerat Fakturerar husarbete i .

Felet finns i de versioner det är möjligt att skriva ut till Excel.
När en rapport som är skapad i rapportgeneratorn skrivs ut till Excel eller till en txt-fil tas skrivs även de rader som är tomma ut. Detta gör att de uppgifter man vill skriva hamnar långt ner i rapporten.

Felet finns från och med version 2017.1.
När du väljer Utskrifter - Offert Order Faktura - Utskrivna fakturor visas fel urval. Detta innebär att det saknas en del urval mot tidigare, men det kan också finnas med urval som inte ska visas. De urval som visas i utskriftsdialogen fungerar dock.

Felet finns från och med version 2017.1.
Det kan upplevas ta lång tid att skriva ut rapporter från bokföringsrapportgeneratorn.


År 2020 innehåller 53 veckor, men programmets Företagstermometer visar felaktigt att det är 52 veckor.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du i rapportgeneratorn har lagt in filtret Inte %Avtal->Avslutad under Filteruttryck på fliken Filter och Urval så blir rapporten tom när du skriver ut den.
Lösning: Gör så att du får ett urvalsfält i utskriftsdialogen så att du kan göra urval på Avslutad där istället.
Rättade programfel
Här hittar du de programfel som har blivit åtgärdade sedan version 2018.0. De senast rättade felen ligger överst under respektive rubrik.


Felet finns från och med version 2018.3.
När du gör en registervård på paketartikelstatistiken kommer täckningsbidraget på underliggande artiklar att bli fel i statistiken. Detta gäller för artiklar som ingår i en paketartikel som finns med på en kreditfaktura.

Felet finns från och med version 2020.0.
Om du inte använder artikelkonteringar på varken huvudartikeln eller de underliggande artiklarna och du fakturerar en kund som är märkt för antingen Export eller EU periodisk sammanställning eller både och, kommer de underliggande artiklarna att bokföras på det konto du har inställt för vanlig försäljning.
Lösning: För att undvika detta kan du göra på två sätt. Du kan ange en konteringskod på huvudartikeln, då bokförs allt enligt inställningarna för den artikelkonteringen. Du kan också ange konteringskoder för respektive underliggande artikel, om det är så att du vill ha olika konteringar för de olika artiklarna.

Felet finns från och med version 2019.3.
Om du på en paketartikel raderade en rad under Stafflingar för markerad prislista på fliken Artikeluppgifter så försvann de artiklar som ingick i paketartikeln. Det vill säga det blev tomt på fliken Struktur. Detsamma hände om du raderade en rad under Leverantörspriser på fliken Inköp.

Felet finns från och med version 2019.3.
Om du hade lagt upp en artikel i ett kundrabattavtal kunde du få meddelandet Transaktion misslyckad när du raderade en artikel.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du stod på första raden på fliken Struktur i en paketartikel och klickade på knappen Upp uppstod ett fel i databasen som gjorde att du därefter inte kunde ändra på strukturen för någon paketartikel i ditt artikelregister. Försökte du ändra i strukturen efter att detta hänt, fick du felet Dublikat nyckelvärde.

Felet finns från och med version 2017.1.
Programmet kunde inte beräkna dina nya artiklar om du hade markerat Endast priser för befintliga artiklar i prisinläsningen. Detta gällde endast om du hade en formel inlagd på ett fält under Avancerat, fliken Artikelvärden i dialogrutan Mallinställningar.

Felet finns från och med version 2019.2.
Det gick inte att radera en paketartikel. Det gick inte heller att radera artikeln även om du hade tagit bort de underliggande artiklarna.

Felet finns från och med version 2019.2.
Om du ändrade i strukturen för en artikel på en paketartikel, där paketartikeln innehöll artiklar som fanns med på andra paketartiklar, kom det totala kalkylpriset på de andra paketartiklarna att ändras till felaktigt belopp. Detta medförde att täckningsbidraget blev fel när paketartiklarna användes på fakturor.
Motsvarande fel uppstod även om du la till en ny artikel, raderade en artikel på en paketartikel eller om du ändrade kalkylpriset på en artikel som ingick i en paketartikel som innehöll artiklar som fanns med i andra paketartiklar.

Felet finns från och med version 2018.3.
Statistiken för I paket på flik Språk/statistik påverkades inte om du sålde den när den ingick i en paketartikel. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.6.
Kolumnen Valuta visade inga värden från och med version 2018.6. Kolumnen ska visa valutan för den prislista du har valt i artikelregistret. Detta är nu åtgärdat.

Ahlsell uppdaterade sitt format för sin rabattfil/avtalsfil 2019-03-24, vilket gjorde att det format som programmet använde inte längre stämde. Detta medförde att rabatterna inte gick att läsa in korrekt. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.4.
Om du arbetade med paketartiklar och hade en artikel som enbart hade textrader under fliken Struktur och plockade upp den artikeln på en paketartikel, kom kalkylpris för den artikeln du plockade upp inte att räknas med i den överliggande paketartikelns kalkylpris. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.4.
Om du gjorde en prisomräkning av kalkylpris i version 2018.4 eller senare och svarade Ja på frågan om befintliga dokument ska uppdateras med det nya priset kunde antalet i lager påverkas felaktigt. Detta gällde endast om du i version 2018.3 eller tidigare hade gjort en rensning av dokument, men inte markerat att du skulle rensa artikeltransaktionerna och du hade en kreditfaktura bland de rensade dokumenten. Det som inträffade var att den gamla kreditfakturaraden bytte fakturatyp till en debetfaktura och i och med detta kom ditt antal i lager att påverkas av antalet som tidigare var på kreditfakturan (dvs in i lager) men som nu blev en rad på debetfakturan (dvs utleverans). Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.4.
I vissa undantagsfall kunde programmet stängas ner när du gick in på fliken Artikeluppgifter på en paketartikel. Detta hände om artikeln hade en dold inställning i sin struktur och innehöll en artikel som du hade ändrat kalkylpris på eller hade raderat från en annan paketartikel. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.7.
När inventeringsjournalen godkändes togs markeringen för Webbshopsartikel bort på de artiklar som hade Diff 0 i antal. Artiklarna togs inte bort i Visma Webshop, utan det var endast markeringen i artikelregistret i Visma Administration 2000 som påverkades. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.6.
Om du kopierade genom att högerklicka i tabellen Spårning i artikelregistret så kopierades inte all information. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du manuellt la in rabatter under Mallinställningar, fliken Rabatter, försvann de när du sedan valde Läs in och du fick då lägga in dem på nytt efter du hade läst in prisfilen.

Felet finns från och med version 2018.4.
Om du försökte radera underliggande artiklar i strukturen för en paketartikel kunde du få ett meddelande att posten ändrats av annan användare trots att ingen annan användare varit inne i programdelen Artiklar/tjänster. Har du en artikel i strukturen som i sin tur är en paketartikel kunde meddelandet komma oftare.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du via funktionen Inventering gjorde en ändring i antal i lager på en artikel synkades inte detta till Visma Webshop. Antalet i Visma Webshop uppdaterades först när det gjordes någon annan ändring på artikeln.

Felet finns från och med version 2018.6.
Funktionen Kopiera/exportera tabellinnehåll fungerade inte på fliken Spårning under Artiklar/Lager - Artiklar och tjänster. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.4.
Om du hade en textrad i strukturen för en paketartikel visades den som en tomrad när paketartikeln plockades upp på ett dokument. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.3.
Om du på en order plockade upp en lagervara där du lagt till textrader under fliken Struktur så räknades inte det reserverade antalet upp korrekt. Även antalet i fältet Levererat antal på ordern blev fel om du beställde X antal av en lagervara med en textrad. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du la till en ny artikel eller ändrade antal i ett paket som ingår i ett paket uppdaterades inte kalkylpriset på fliken Struktur i artikelregistret korrekt på den överliggande paketartikeln. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
I samband med inläsningen flyttade programmet felaktigt decimalen när det gäller priserna. Detta fel uppstod endast om du hade valt formatet i din inläsningsmall i version 2017.0 eller tidigare. Felet är nu åtgärdat.
Detta gällde mallar som är gjorda från formaten Excelpriser, Adm, Beijer OP, Consultec Ahlsell, Consultec Bra Gross, Consultec Dahl, Consultec Kundpriser, Consultec Lundagrossisten, Consultec Oninen, Consultec VVS Centrum, CyckleEurope, EIO Ahlsell, EIO Elektroskandia, EIO Elgross'n, EIOElkedjan, EIO Moel, EIO Selga, EIO Solar, EIO TB EL, Elektroskandia, Excelpriser, Selga, SLR, Storel.

Felet finns från och med version 2017.1.
Fältet Beställt antal under Artiklar/Lager - Artiklar/tjänster, fliken Inköp uppdaterades inte korrekt om du hade dellevererat en beställning och markerat att du inte ska restnotera det som inte kunde levereras när du tog upp beställningen på en inkommande följesedel/leverantörsfaktura.
Har du satt restnotera till 0, så ska Beställt antal räknas ner med det antalet som beställningen var på för den aktuella artikeln.
För att uppdatera siffrorna i ditt artikelregister, använd funktionen Arkiv - Registervård/rensning - Registervård - Kontrollera företagets databas. Markera Beställt antal på artiklar under rubriken Artiklar och starta sedan kontrollen. Eventuella felaktiga siffror hittas och korrigeras.

Felet finns från och med version 2017.1.
Programkörningsfelet under Artiklar/Lager - Prisinläsning om prisfilen innehåller otillåtna tecken i artikelnamnet är åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Fältet Ändringsdat under Artiklar/Lager - Prisomräkning kalkylpriser uppdateras nu med dagens datum när du gör en prisomräkning och efter det väljer kommandot Gör definitiva.

Felet finns från och med version 2017.1.
Under Artiklar/Lager - Artiklar och tjänster fliken Spårning är den felaktiga visningen av färdiglevererade beställningar åtgärdad.


Felet finns från och med version 2020.3.
Om du hade läst in en e-faktura kom löpnumret att föreslås på betalraden i kolumnen Info/Fakturanr istället för fakturanumret.

Felet finns från och med version 2020.1.
Om du hade gjort manuella betalningar på Nordeas internetbanksida och referensen var mer än 11 tecken fick du felmeddelandet Bad lexical cast: source type value could not be interpreted as target när du läste in en återrapporteringsfil under Betalningar - Utbetalningar.
För att läsa in betalfilen behövde du redigera återrapporteringsfilen så att referensen enbart var 11 tecken. Referensen ligger på raden BA00 för den betalning som inte finns i programmet. Referensen börjar på position 32.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du på en inbetalningsbunt ändrade beloppet i fältet Belopp på en utländsk betalning och sedan gick direkt ner till den nedre tabellen kunde du få fel kursdiff. Valde du istället Enter efter att du hade ändrat beloppet (alternativt klickade någonstans i den övre tabellen) innan du gick till den nedre tabellen så visades rätt värde.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du raderade fakturanumret under Betalningar - Återrapportering inbetalningar efter att du hade läst in en återrapporteringsfil så togs betalningen bort från fakturan, men beloppet för Saldo och Saldo kr uppdaterades inte.

Felet finns från och med version 2019.2.
Det gick inte att välja vilken sorteringsordning du ville ha på listan när du skulle plocka upp en faktura på en inbetalningsbunt.

Felet finns från och med version 2017.1.
När du ändrade betaldatum i efterhand på en inbetalningsbunt som innehöll betalningar med bortskrivning

Felet finns från och med version 2019.0.
Om du markerade Kontrollera företagets databas när du genomförde en registervård kunde programmet korrigera kursdifferenser på delinbetalningar som är gjorda i version 2017.1 eller tidigare. På grund av detta var det viktigt att du kontrollerade vad det var som korrigerades under rubriken Kundreskontra - Kursdifferenser. Om programmet ville korrigera gamla fakturor, skulle du avmarkera Kundreskontra - Kursdifferenser så att korrigeringen inte gjordes.
Den felaktiga korrigeringen gjordes om två delbetalningar hade samma radnummer, då korrigerades kursdifferensen på första betalningen till samma som kursdifferensen på andra betalningen.
Detta är nu åtgärdat.
Tänk på att om du har gjort korrigeringen i registervården i version 2019.0 eller 2019.1 behöver du göra den även i version 2019.2 eller senare för att värdena ska bli rätt.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du skrev ut och godkände inbetalningsjournalen i programdelen Betalningar - Återrapportering inbetalningar så uppdaterades inte beloppet i Inbetald summa korrekt. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.3.
Om du hade tagit upp en husfaktura på en inbetalningsbunt och direkt, utan att lämna raden, tog bort fakturan igen fick du klicka två gånger på knappen Radera för att radera fakturan. Detta gjorde att bunten fick fel totalsumma eftersom den påverkades av båda gångerna du raderade betalningen. Saldot på fakturan räknades också ner, men betalningen försvann inte vid första betalningen. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du felaktigt tog upp en faktura som innehöll husarbete i en bunt under Betalningar - Inbetalningar och därefter raderade betalningen uppdaterades inte Status husarbete till Ej ansökningsbar.
Hade du raderat en sådan här betalning, fick du själv hålla reda på när den var ansökningsbar och skicka med betalningen först då. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Sedan version 2017.1 kunde du på en inbetalningsbunt plocka upp samma fakturanummer mer än en gång, om fakturan var delbetald första gången du plockade upp den. Var det en utländsk faktura med valutakurs kunde detta bli ett problem. Eftersom det endast skapas en rad för kursdiff för alla betalningar av fakturan i bunten, gjorde det att programmet fick problem med att koppla till rätt betalrad om du valde att kontrollera företagets databas. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Betalningen av en Rot/Rutfaktura fick inte rätt status när den skapades via API:et. Detta gjorde att filen till Skatteverket för ansökan om skattereduktion blev fel. Beloppet blev 0 istället för beloppet som skulle ansökas.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du under Betalningar - Utbetalningar hade sorteringsordningen Betaldatum och ändrade betaldatum så att utbetalningarna inte längre låg i betaldatumordning, kunde det vara så att statusen På väg inte sattes på alla betalningar när du skapade en betalfil. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du hade skapat en leverantörsfaktura UTAN leverantörsnummer och skrivit in bankgironumret direkt på leverantörsfakturan följde inte bankgironumret med till själva betalningen. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du raderade en betalning var upplockad på en inbetalningsbunt, försvann alla kursdifferenser som fanns på betalningarna i bunten. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.5.
När du läste in en återrapporteringsfil för inbetalningar och en av inbetalningarna tillhörde en faktura som var skickad till AutoCollect fick du ett meddelande om att du behövde skapa den betalningen själv. Saldo och Saldo kr räknades felaktigt ner på fakturan. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Alla inbetalningar i en återrapporteringsfil lästes inte in om det fanns fler betalningar i återrapporteringsfilen än vad som kan visades i vyn vid inläsningen. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du hade mer än 100 ansökningar markerade under Betalningar - Husarbete, fliken Ansökan och valde Skapa ansökan, flyttades alla ansökningar över till fliken Besult även om du fick ett meddelande som sa att filen inte kan innehålla mer än 100 ansökningar. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du har markerat Använd utskrift av avier under och har flera betalningar till samma leverantör visas nu rätt totalsumma när du har markerat en viss betalning. Avin skrivs ut via kommandot - Betalningar - UtbetalningarSkriv ut avier under Betalningar - Utbetalningar.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du har mer än en faktura till samma kund under Räntefakturering skapades det tidigare en räntefaktura per ränterad om det fanns fakturor mellan ursprungsfakturorna med någon annan kund. Detta är nu rättat så att det istället skapas en räntefaktura oavsett antal ränterader.

Felet finns från och med version 2017.1.
Uppdateringsproblemet under Betalningar - Husarbete, fliken Beslut är nu åtgärdat. Raderna uppdateras nu direkt när du ändrar datum i huvudet.

Felet finns från och med version 2017.1.
Ej förfallna fakturor och kreditfakturor kommer nu med på betalningspåminnelsen. Förfallna fakturor som ej är markerade kommer inte med.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du under Utbetalningar har ett antal markerade poster och sedan byter sorteringsordning så ligger markeringarna nu kvar.


Felet finns från och med version 2020.3.
När du öppnade programdelen Inläsning underlag under Inköp eller Bokföring, eller när du valde kommandot Koppla underlag under Inköp - Leverantörsfakturor och Bokföring - Verifikationer, kunde du felaktigt få ett meddelande om det var så att du hade scannade kvitton att läsa in. Meddelandet som visades sa Konto finns ej angivet.

Felet finns från och med version 2020.3.
Om du hade en periodisering där en avrundning skulle göras på den sista periodiseringen, avrundades den åt fel håll så att beloppet på den sista periodiseringen blev fel.

Felet finns från och med version 2020.3.
Datumet i fältet Senast utförd på en konteringsmall av typen Periodisering/Fördelning uppdaterades inte med datumet för när verifikationen skapades. Felet innebar att du fick upp frågan om konteringsmallen skulle utföras varje du skapade verifikationer, även om den redan var utförd.

Felet finns från och med version 2017.0.
Om du första gången du genomförde en periodisering gjorde det på ett datum som inte är den sista dagen i den månaden kunde det bli så att kommande periodiseringar genomfördes den sista dagen i månaden, även om du hade angett ett annat datum när periodiseringen skulle genomföras.
Exempel: Du hade en periodisering som du ville utföra den 30:e varje månad och den skulle genomföras 3 gånger med start i oktober. Resultatet blev då att periodiseringen genomfördes den 30/10 (som var den sista dagen i oktober), 30/11 och 31/12. I december blev det alltså den sista dagen i månaden istället för den 30:e som var det du hade angett.

Felet finns från och med version 2019.0.
Om du gick från en annan kontoplan till BAS2019 när du skapade nytt bokföringsår och om du i den gamla kontoplanen använde konto 2153, blev det fel koppling till 5153 i den nya kontoplanen. Vilket innebar att du fick en ingående balans på 5153.

Felet finns från och med version 2019.0.
När summeringen gjordes för månadsfördelningen för Kalkyl/Prognos för ett projekt lades det i vissa fall till en krona på totalsumman.

Felet finns från och med version 2017.0.
Det gick att ändra bokföringsårets start- och slutdatum, även om det fanns verifikat som hade ett transaktionsdatum som inte kom att ingå i intervallet för det ändrade bokföringsåret. Detta medförde att till exempel balansrapporten inte visade samma uppgifter som kontoanalysen.
Felet uppstod endast om transaktionsdatumet på verifikatet var detsamma som startdatumet på bokföringsåret som du ändrade ifrån.

Felet finns från och med version 2019.2.
Om du hade ett dokument med ett kopplat underlag från Visma Scanner och försökte ladda upp till Visma Ekonomiöversikt fick du ett felmeddelande och uppladdningen misslyckades.

Felet finns från och med version 2017.1.
Det gick inte att radera ett konto vid tabellen Övriga konton under Bokföring - Avstämningar. Frågan om kontot skulle raderas visades, men svarade du Ja så raderades inte kontot. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 4.X.
Det gick inte att uföra en periodisering även om det fanns kommande periodiseringar att genomföra. Detta inträffade endast om du hade en periodisering som sträckte sig över mer än två år och om du hade rensat bort leverantörsfakturan

Felet finns från och med version 2017.1.
I vissa undantagsfall kunde meddelandet Year is out of valid range visas när du öppnade kortläget under Bokföring - Gamla journaler eller vid utskriften som finns i modulen. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du under Bokföring - Budget - Resultatbudget eller Balansbudget valde Kopiera - Föregående års saldo och Alla resultatenheter samt företaget totalt visades endast värden för företaget totalt. Värdena för resultatenheterna fick du tyvärr registrera manuellt. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.6.
Om du under Bokföring - Verifikationer använde urvalsraden för att hitta ett verifikat gick det inte att göra korrigeringar på verifikatet. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Under Bokföring - Budget - Resultatbudget, fliken Månadsfördelning kunde du inte lägga in belopp så att summeringen på ett konto blev noll för året. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
När du tidgare lade till rader på ett befintligt verifikat, skapade periodiseringar på de tillagda raderna och sedan lämnade verifikatet utan att spara de tillagda raderna, så låg periodiseringarna felaktigt kvar utan koppling till verifikatet eftersom raderna inte är sparade. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.6.
En journal sparades inte under Gamla journaler om du hade markerat Bokför journaler och momsrapporter manuellt och inte har markerat En verifikation per affärshändelse för journalen. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du inte hade markerat En verifikation per affärshandelse för Fakturajournal i så visades ingen information i den nedre tabellen Kontering på när du markerade raden för fakturajournalen i tabellen ovanför. Detta gäller under Bokföring - Projekt, fliken Spårning. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du hade brutet räkenskapsår och tog ut kvartalsmoms visades fel uppgifter för Ingående saldo i momskontrollen. Själva momsrapporten visade korrekta uppgifter. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du valde Bokföring - Verifikationer och försökte registrera en verifikation som var tom fick du programkörningsfel. Detta är nu åtgärdat.

När du väljer Skriv ut - Direktutskrift under Bokföring - Verifikationer så visas nu en dialogruta där du får välja om du vill spara verifikationen eller inte. Väljer du Ja skrivs verifikationen ut.

Felet finns från och med version 2017.1.
Du kan nu välja Uppdatera namn när du läser in en SIE-fil utan att projektets start- och slutdatum ändras samt att ingen annan uppgift ändras på projektet.

Felet finns från och med version 2017.1.
Nu visas inte längre meddelandet som du fick i vissa fall när du ändrade en befintlig verifikation.

Felet finns från och med version 2017.1.
Nu visas det senaste verifikationsdatumet när du skapar en ny verifikation om du har ändrat datum på den tidigare verifikationen och skrivit ut en journal innan du bokförde den.

Felet finns från och med version 2017.1.
Nu visas inte det felaktiga meddelandet längre om att verifikationen inte går att spara om du har påbörjat en verifikation och skriver ut en journal innan du bokför den.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du vill ändra ett befintligt verifikat genom att radera eller lägga till en rad går detta nu snabbare än det gjorde tidigare.


Felet finns från och med version 2017.1.
När dokumentet med paketartiklar kopieras blir beloppet felaktigt i fältet som ligger till grund för statistiken på de kunder som har dessa fakturor.

Felet finns från och med version 2019.3.
Om du arbetar med paketartiklar och skapade en order från offert och sedan en faktura från order kunde Reserverat antal kan bli fel på en artikel som hade textrader i strukturen.

Felet finns från och med version 2019.2.
Rutan Skrivs kunde bli felaktigt markerad för underliggande artiklar om du skapade en faktura från en order och paketartikelns artikelnummer innehöll bokstäver. Skrivs blev alltså markerad även om raderna i strukturen för paketartikeln inte hade markeringen.

Felet finns från och med version 2019.2.
En order som skapades från en offert och innehöll paketartiklar, fick fel TB kr för hela ordern. Detta berodde på att TB kr beräknades med kalkylpriset både från själva paketartikeln och de underliggande artiklarna.

Felet finns från och med version 2018.1.
Inställningar för om dokumentet ska innehålla frakt/expeditionsavgift hämtades inte från kunden om du hämtade kunden från fältet Namn. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du hade angett en text i fältet Text 1..3 under Försäljning - Avtal, fliken Kunduppgifter och även markerat Spara text så följde inte den här texten med till motsvarande fält på fakturan när du hade skapat en faktura av avtalet. Felet uppstod endast om du hade (eller hade haft) en fakturatext inlagd under Arkiv - Inställningar - . - Försäljning - Dokumenttexter
Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.0.
När du arbetade med en order och skulle välja in en kund eller artikel via dialogen Hämta kund/Hämta artiklar fungerade inte kommandona som finns under ikonen som visar en blixt. Du når dessa dialoger genom att klicka på ikonen för Ändra när du ska välja kund eller artikel. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2013.X.
När du importerade från Visma Webshop hanterades inte radrabatterna korrekt. Radrabatterna i Visma Webshop som enbart omfattade vissa artiklar på webbordern blev istället en fakturarabatt som påverkade hela webbordern. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 4.X.
Om du skapade en ränterad på nästa faktura och det fanns en kravavgift kopplad till ränteraden, så påverkade kravavgiften felaktigt kundens omsättning, täckningsbidrag och täckningsgrad. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 5.X.
Om du av någon anledning hade lagt till artikelrader på en räntefaktura så uppdaterades inte omsättningen och täckningsbidraget på kunden. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2014.0.
Om du hade angett en artikel med kundens artikelnummer och sedan bytte till en artikel som inte hade kundens artikelnummer så rensades inte kundens artikelnummer, utan den uppgiften låg kvar. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.7.
Om du stod i registreringsläge och markerade en markeringsruta så sparades inte alltid uppgifterna korrekt. Hade du till exempel ändrat i Levererat antal och stod kvar i det fältet när du markerade rutan Levererad längst ner på ordern, uppdaterades inte Restn ant korrekt.

Felet finns från och med version 2018.7.
Om en order är importerad från Visma Webshop blev Levererat antal samma som Beställt antal även om det inte fanns tillräckligt i lager. Detta är nu åtgärdat.

När du skapade ett avtal från en avtalsmall kunde du inte byta sorteringsordning till Kundnr/Namn genom att klicka på listpilen. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.3.
Om en paketartikel innehöll artiklar som inte var lagervara kom antalet i Levererat antal för paketartikeln fortfarande att stå som 0, även om hela paketartikeln kunde levereras. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.7.
När du hämtade artiklar från ett dokument gick det inte att byta sorteringsordning i hämtalistan för artiklarna. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.2.
När du skapade en faktura från ett avtal där du hade angett projekt på raderna, kom projekten inte med på raderna när fakturan skapades och samtidigt försvann projektet på avtalsraden. Detta gällde bara om du endast hade projekt på avtalsraderna. Om det fanns resultatenheter på avtalsraderna blev både fakturaraderna och raderna på avtalet korrekta. Detta felet är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.3.
När du gjorde kalkylpriserna definitiva under Artiklar/Lager - Prisomräkning kalkylpriser, fick du en fråga om ej färdigbehandlade dokument ska uppdateras med kalkylpriset. Om du svarade Ja på frågan uppdaterades inte orderrader som de skulle. Fakturor

Felet finns från och med version 2018.2.
Om du tidigare kopierade en faktura kunde du inte byta till en kund som hade en ränterad med åtgärd N, dvs att räntan ska faktureras på nästa "vanliga" faktura. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.3.
Om avtalsmallen innehöll en paketartikel och därefter en rad, till exempel en artikelrad, textrad, deltotal, gick det inte att skapa avtal från avtalsmallen. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Fältet Annan benämning skrevs inte ut på rätt språk på dokumenten

Felet finns från och med version 2017.1.
Problemet med att du inte kunde byta namn i fältet Vår referens på

Felet finns från och med version 2017.1.
Tidigare raderades endast det avtal du stod på när du valde knappen Radera även om du hade markerat flera avtal som du vill radera. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du tidigare skapade en faktura via kundregistret, valde knappen Visa i informationslisten och markerade att kunden skulle ta emot e-faktura så uppdaterades inte utskriftsvalet på fakturan. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du tidigare sökte efter en kund i fältet Namn på ett dokument och valde en kund så sparades inte kundens namn ned i fältet utan endast de bokstäver du skrev in som sökord. Dett är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Meddelandet visas nu korrekt igen när du skapar nya ordrar eller fakturor. Felet uppstod tidigare:
- Om fordran på kunden var större än kreditgränsen.
- Vid import av order/fakturaunderlag från Visma Tid.

Felet finns från och med version 2017.1.
Hanteringen för att radera försäljningsprislistor som innehåller många artiklar är nu uppsnabbad.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du byter referens på en kund ligger mobilnumret för den gamla referensen kvar. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Nu stämmer totalbeloppet på fakturan i de fall en order från Visma Webshop är dellevererad och sedan fakturerad.

Felet finns från och med version 2017.1.
Problemet med att e-fakturor inte blir markerade som utskrivna är nu åtgärdat. Detta gällde om du skrev ut flera e-fakturor i ett intervall, (Utskrift - Fakturor - Normala Fakturor ) och det på någon av fakturorna fanns något som genererade en Upplysning eller Felmeddelande - då fick ingen av fakturorna i intervallet markeringen Utskriven.


Felet finns från och med version 2020.3.
När du hade läst in en e-faktura visades inte leverantörens artikelnummer i kolumnen Leverantörens artikelnummer på fliken Art kontering.

Felet finns från och med version 2020.3.
När du registrerade en leverantörsfaktura kunde du få ett felaktigt meddelande som sa Konto finns inte angivet. Meddelandet visades om du saknade ett konto för Ingående moms eller Frakt för lev under Arkiv - Inställningar - Företag - Kontonummer, även om du inte angav något belopp för dessa på fakturan. -

Felet finns från och med version 2020.3.
Om du hade inställningen Alltid för Resultatenhet och Projekt på det konto du har angett för frakt eller ingående moms, så kunde du få ett felaktigt meddelande om att resultatenhet/projekt måste anges när du konterar en leverantörsfaktura. Meddelandet visades oavsett om du angav belopp för dessa konton vid konteringen eller inte. Vilka konto du har angett för dessa visas under Arkiv - Inställningar - Företag - Kontonummer. -

Felet finns från och med version 2017.0.
Om du hade lagt till kolumnen Postnummer i listläget för Leverantörer så visades enbart svenska postnummer inte utländska.

Felet finns från och med version 2019.2.
Om du skapade en leverantörsfaktura från en inkommande följesedel via API:et blev i vissa fall följesedeln inte markerad som fakturerad och resultatenhet och projekt sattes inte korrekt på raderna.
Om detta uppstod uppmanades du att kontakta din API-leverantör för att se om de kunde justera sin integration. Problemet uppstod när beloppet i inhemsk valuta användes på raderna. Integrationen ska använda beloppet i fakturans valuta på raderna.

Felet finns från och med version 2019.0.
Om du skapade en leverantörsfaktura från en inkommande följesedel via API:et kom inte streckkoden med på leverantörsfakturaraderna.

Felet finns från och med version 2019.1.
Beloppet för Skuld inkommande följesedel bokades inte bort om du via API:et hade skapat rader på leverantörsfakturan som var kopplade till en följesedel och lade till information om konto, projekt och/eller resultatenhet som inte fanns med på den inkommande följesedeln. Detta på grund av att det lades upp en extra rad för varje rad på den inkommande följesedeln istället för att informationen lades till på den rad som skulle boka bort skulden.
Felet uppstod endast om uppgifterna skickades med in i API:et. Om t ex projekt hämtades från beställningen uppstod det inte.

Felet finns från och med version 2018.6.
När du högerklickade och valde Kopiera/exportera tabellinnehåll i leverantörslistan blev kolumnen Postnr tom och inga postnummer kopierades/exporterades. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2019.0.
Det gick i vissa fall inte att skapa inkommande följesedlar via API:et. Felet kunde uppstå om en dokumentrad hade sparats felaktigt i en version som är äldre än 2017.1 och att du nu har uppdaterat till en senare version.

Felet fanns innan version 2017.0.
API:et tog inte hänsyn till om du hade markerat Ange transaktionsinfo på leverantörsfaktura under Arkiv - Inställningar - . Det innebar att de leverantörsfakturor som skapades i - InköpVisma Administration 2000 fick med transaktionsinfo, men de leverantörsfakturor som importerades via API:et fick det inte. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.0.
Om du fakturerade en inkommande följesedel genom att skapa fakturan via API:et, klumpades bortbokningen av skulden för den inkommande följesedeln ihop för hela följesedeln. Summan lades på den sista artikeln på följesedeln som hade ett antal i Levererat, istället för att lägga upp en bortbokning per artikel på följesedeln.
Om alla artiklar är lagervara bokades det totalt bort rätt belopp, men det blev svårare att stämma av på journalen.
Om den sista artikeln inte var en lagervara, skedde det inte någon bortbokning alls.
Detta är nu åtgärdat.
Observera att du kan behöva kontrollera att värdet på 2995 är korrekt i bokföringen för fakturor som är skapade via api:et innan version 2019.0. Det gör du genom att skriva ut rapporterna Skuld inkommande följesedel och Lev.fakturadatum innan följesedelsdatum. Värdet på rapporten Skuld inkommande följesedel minus värdet på rapporten Lev.fakturadatum innan följesedelsdatum för det aktuella avstämningsdatumet, är det belopp som ska finnas på kontot. Om beloppet på kontot inte stämmer behöver du registrera ett verifkat som justerar differensen.
Rapporterna Skuld inkommande följesedlar och Lev.fakturadatum innan följesedelsdatum finns att läsa in från SPCSRAPP om de inte har dem sedan tidigare.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du i listläget för leverantörsfakturor visade enbart Ej attesterade och därefter ändrade en sådan faktura genom att attestera den och lägga till en ny konteringsrad så kunde programmet inte kommunicera med Visma Anläggningsregister. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
När du läste in en leverantörsfaktura som e-faktura och den fakturan innebar att en beställning är fullt levererad så räknades inte antalet i kolumnen Väntas ner. Detta gällde både på fliken Beställt på leverantörsfakturan och fliken Beställning på beställningen. Antalet i kolumnen Levererat var korrekt och beställningen markerades som Levererad.
Antalet i kolumnen Beställt på fliken Lager under Artiklar/Lager - Artiklar och tjänster räknades inte heller ner, detta korrigerades dock om du ändrad antalet i kolumnen Väntas. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.7.
När du hämtade artiklar från ett dokument gick det inte att byta sorteringsordning i hämtalistan för artiklarna. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om leverantörsfakturan var skapad via API:et så fick inte den inkommande följesedeln en markering i Fakturerad samt att den saknade fakturanummer. Felet är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.6.
Om du ändrade datum på en leverantörsfaktura efter att du hade plockat upp och behandlat den tillhörande inkommande följesedeln, blev ombokningen på 2995 bli fel på nästa faktura om du plockade upp en inkommande följesedel även på den. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.2.
Meddelandet Posten har ändrats av annan användare visades när du tidigare plockade upp en beställning på ett dokument och därefter valde Ny och skulle välja leverantör. Felet uppstod både på inkommande följesedel och leverantörsfaktura.
Om du plockade upp beställningen på den inkommande följesedeln, visades bara meddelandet om du använde kommandot Leverera alla rader.

Felet finns från och med version 2018.2.
Felet med att den inkommande följesedeln inte sparades korrekt uppstod när du skapade en ny följesedel efter det att du hade använt kommandot Leverera alla rader på en tidigare följesedel är nu åtgärdat. På den nya följesedeln du skapade visades leverantörsnumret men inte leverantörens namn. Valde du sedan fliken Beställt och plockade upp en beställning sparades dessa rader. Om du sedan gick tillbaka till fliken Följesedel och valde Ny för att skapa ytterligare en ny följesedel och sedan valde en leverantör så fylldes raderna från föregående följesedel i.

När du väljer Skriv ut/Skicka under Inköp - Beställningar blir fältet Beställning nu markerat även om du har sorteringsordning Ej slutlevererad.

Felet finns från och med version 2017.1.
Nu visas inte längre något felmeddelande när du försöker skriva ut en beställning där du har valt något av fälten Telefon eller Telefon2 i malleditorn.

Om du raderar en rad på en beställning kommer du nu till nästa rad på beställningen.

Felet finns från och med version 2017.1.
Problemet med icke numeriska fakturanummer vid inläsning av e-faktura är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du hämtar leverantör via fältet Namn visas nu varningen för samma leverantörsfakturanummer som den ska.


Felet finns från och med version 2017.1.
När man skrev ut utskriften Ordersammandrag - Artiklar visades inte artiklar med textrader under Detaljerat för paket.

Felet finns från och med version 2017.1.
Ingående kreditfakturor kom inte med på betalningspåminnelsen till en kund som hade obetalda förfallna fakturor samtidigt som den hade ingående kreditfakturor.

Felet finns från och med version 2017.0.
När du skrev ut Projektresultat och Projekttransaktioner kunde kontobenämningen bli felaktig.
Om du för olika bokföringsår hade haft olika kontoplanstyper baserat på EUBAS97, t ex BAS2017 år ett och två och BAS2018 år tre, så hämtades kontobenämningen från det sista bokföringsåret som hade den första kontoplanstypen enligt EUBAS97 istället för att hämta kontobenämningen för det senaste bokföringsåret. I det här fallet hämtades då kontobenämningen från BAS2017 för år två.

Felet finns från och med version 2017.1.
Artiklar som har 0 fältet Beställningspunkt kom inte alltid med på rapporten Inköpsförslag. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Det gick inte att göra urval på utskicksgrupper när du skrev ut rapporter från registret Kontakter (Kontaktlista och Kontaktregister). Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Det gick inte att skriva ut prislistan med artikelbenämningar på det språk som var angivet på försäljningsprislistan. Utskriften av prislistan blev alltid med svenska benämningar. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.5.
När du har valt att skriva ut Försäljningsprislista saknas artikelnummer som urval i urvalslistan. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
När du skrev ut Artikeletiketter för följesedlar under Inköp - Inkommande följesedlar och valde att skriva ut priser, skrevs priserna från första prislistan ut även om du hade valt en annan prislista. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
När du skrev ut utskriften Projektresultat visades fel kontobenämning, om det var så att du hade bytt kontoplanstyp. Benämningen hämtades från den kontoplanstyp du hade innan du bytte. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Rapporter som är skapade i rapportgeneratorn och har uppgifter från verifikationer visar nu decimaler korrekt. Felet gällde endast om rapporten visade verifikationsuppgifter.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du tidigare skrev ut en betalningspåminnelse på en ingående faktura (Betalningar - Ingående fakturor), så visades inte någon rad med information om den faktura som inte är betald. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Utskriften Kundstatistik - omsättning och uppgifterna på fliken Statistik i kundregistret blev fel om du stod på en annan faktura än den som skulle krediteras när du skapade kreditfakturan. Felet innebar att fel värde hämtades som underlag till omsättningen, värdet hämtades från fakturan du stod på istället för den du krediterar. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du bytte konto från ett år till ett annat, till exempel använt 5020 för föregående år men nu vill koppla det till 5021 istället, så följde det inte med några uppgifter till det innevarande året för de konton som kommer efter 5021. Det vill säga resultatrapporten visade inga uppgifter för de konton som kommer efter 5021. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Problemet med att det tog lång tid att skriva ut utskriften Plocklista är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du har markerat valet Inga resultatenheter under Nivå och har markerat att du vill ha med kolumnen Föregående år, kommer kolumnen för föregående år nu att visa summorna för det som inte är bokfört på någon resultatenhet.

Felet finns från och med version 2017.1.
När du skriver ut en Projektlista så visas nu rätt belopp i kolumnerna Kalkyl tot och Ack/totbudg.

Felet finns från och med version 2017.1.
Nu stämmer summan som visas i kolumnerna Period och Ackumulerat i rapporten Projektresulat. Felet uppstod endast om du hade ett företag som använde kontoplan BAS96 för något bokföringsår.

Felet finns från och med version 2017.1.
När du skriver ut artikeletiketter via Inkommande följesedlar skrivs nu rätt artiklar ut. Felet uppstod om du tidigare haft minus-antal på någon artikel.

Felet med att kundreskontralistan blir tom om du har fakturor med valutakurs/enhet 0 på fliken Kunduppgifter är nu rättat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Annan benämning på utskriften av en beställning skrivs nu ut på rätt språk.

Felet finns från och med version 2017.1.
Resultatrapporten går nu snabbare att skriva ut än tidigare, då det tog lång tid om du hade valt att ha med jämförelse med föregående år på utskriften. Detta gällde särskilt om du hade valt Alla resultatenheter och hade många resultatenheter.

Felet finns från och med version 2017.1.
Leverantörsfakturajournalen går nu snabbare att skriva ut.


Felet finns från och med version 2019.3.
När du uppdaterade till version 2019.3 kunde du få felmeddelandet Duplikat nyckelvärde. Felet uppstod endast om du under Kundrabatter hade angett rabatter på unika artiklar och sedan raderade dessa artiklar.

Felet finns från och med version 2017.1.
Slutbetalda ingående kundfakturor kunde inte tas bort när du valde Arkiv - Registervård/Rensning - Rensa dokument, även om de var slutbetalda innan rensningsdatumet.

Felet finns från och med version 2017.1.
När du exporterade en sie-fil från aktuellt bokföringsår så hämtades resultatenhetens namn från föregående år. Hade du samma namn på din resultatenhet för bägge åren så märkte du ingen skillnad.

Felet finns från och med version 2019.2.
Det gick inte att söka efter en post i så kallade hämtalistor om posten innehöll max antal tecken för det fält du sökte på.

Felet finns från och med version 2019.0.
När du öppnade ditt företag så stängdes programmet ned om du hade minimerat menyfliksområdet innan du stängde programmet senast. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du använde Urval(0) i rapportgeneratorn för att göra urval i utskriftsdialogen, visades inte själva urvalen när rapporten skrevs ut. Hade du däremot använt Urval(1) eller Urval(2) så visades urvalen. Detta är nu åtgärdat.
Urval(0) kan bara användas om rapporten är baserad på Databasfråga mot Visma Administration. Då visas de fält du har angett att du vill använda i rapporten i urvalsdialogen är du skriver ut rapporten.

Felet finns från och med version 2019.0.
Snabbkommandona för filtrering och ordningar fungerade inte som de skulle. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.7.
Om du la till textrader på en faktura som omfattas av reglerna för omvänd skattskyldighet fick dessa felaktig momskod när du importerade fakturaunderlaget från Visma Tid. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.7.
Om du integrerar med Visma Tid Smart och gjorde en prisinläsning utan att uppdatera priset så blev inte markeringen för att Visma Tid Smart ska uppdateras markerad på de artiklar vars uppgifter hade ändrats. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.6.
Meddelandet Ett allvarligt fel visades i vissa fall vid konvertering om det var så att ett en rad i Verrad var tom. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.0.
Om du integrerar med Visma Tid/Visma Tid Smart och projekttiden ändras via import från något av programmen så kunde det leda till att du inte kunde ändra projekttiden i Visma Administration 2000. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.7.
Om du integrerar med Visma Tid Smart så uppdaterades inte projekt i Visma Tid Smart om projektet ändrades i Visma Administration 2000 via en SIE-import. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.7.
Raden Subtotal på en faktura beräknades felaktigt. Detta gällde om fakturan hade en lång text som hade delats upp vid importen. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.7.
Visma Administration 2000 gjorde regelbundna kontroller på om programmet Visma Tid Smart var aktiverat eller inte. Detta medförde att programmet ibland kunde upplevas långsammare. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du valde Arkiv - Registervård/Rensning - Rensa dokument och markerade Artikeltransaktion stannade rensningen om du hade väldigt många transaktioner på samma artikel. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Det gick tidigare inte att importera en SIE-fil från Visma Administration 2000 om du hade klistrat in en text med ett hårt Enter i till exempel fältet Namn på en leverantör

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du hade placerat din företagsmapp på annat ställe än det som föreslogs vid installationen behövde du vid uppdatering till ny version välja om sökvägen till där företaget ligger. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.4.
Om programmet var installerat på en server OCH företaget öppnades efter uppdateringen av en användare som inte var administratör på SQL-servern kunde företaget inte uppdateras i version 2018.4. Meddelandet Ett allvarligt fel har inträffat visades.

Felet finns från och med version 2017.1.
Tidigare gick det inte att använda OCH eller ELLER i sökvillkor om dessa skrevs med gemener, programmet gjorde endast urvalet på det som stod innan OCH/ELLER. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Meddelandet Ingen transaktion är aktiv kunde visas när företaget öppnades i version 2018.0 eller senare. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du integrerar ditt program mot Visma Anläggningsregister och krediterar eller kopierar en leverantörsfaktura direkt efter att du har skapat en ny leverantörsfaktura kunde programmet tidigare hänga sig. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Hanteringen när det gäller återställning av säkerhetskopior via byrå-programmen som tidigare inte fungerade i vissa fall är nu justerad i den här versionen.

Felet finns från och med version 2017.1.
I vissa fall gick det inte att göra urval som innehåller specialtecken vid t ex utskrifter. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Nu visas inte längre meddelandet "Det gick inte att lägga upp nya serier" visas när du försöker importera en SIE-fil.

Felet finns från och med version 2017.1.
När du tidigare skapade ett nytt bokföringsår eller valde Överför UB från föregående år under Bokföring - Ingående balans och hade bytt från kontoplanstyp Bas96 till EUBAS79 eller senare så fick du inte över ingående balans för rätt konton. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du fick meddelandet "Det gick ej att ansluta till databasen" första gången du försökte öppna företaget efter att du har uppdaterat till version 2017.1 eller senare kunde det bero på flera olika orsaker. I många fall beror det på någon inställning i Windows. Vi har haft kontakt med Microsoft i detta ärende eftersom en del av felen uppstod utanför vår miljö. Problemet är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Nu visas namnet på resultatenheten i rätt kolumn när du läser in en sie-fil där namnet på resultatenheten har olika benämningar i filen och i programmet. Tidigare visades namnet från sie-filen i kolumnen Text, befintlig istället för Text i SIE-fil och tvärtom.

Felet finns från och med version 2017.1.
I malleditorn går det nu att kombinera %Order med annat i Villkor eller Funktion.

Felet finns från och med version 2017.1.
Problemet med att lägga till en ny stiltyp i malleditorn är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
När du väljer fältet %Projekt på en beställning i malleditorn, och beställningen har både projekt och resultatenhet i huvudet, så skrivs nu projektet ut i fältet %Projekt. Tidigare skrevs resultatenheten ut istället.

Felet finns från och med version 2017.1.
Nu förs rätt fakturor över när du importerar kund- och leverantörsreskontra från Visma Administration 2000 till Visma Bokslut. Tidigare fördes fakturor som redan var betalda över.

Felet finns från och med version 2017.1.
Det går nu snabbare att importera underlag från Visma Kundfaktura och Visma Webbfakturering.

Detta fel uppstod i version 2017.1 när databasen konverterades i samband med uppdateringen. Problemet är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Programkörningsfelet är nu åtgärdat. Du kan i listläget i valfri programdel välja Sök i kommando-fliken och söka på något som börjar med "i", exempelvis in*.
Arbeta smartare
Supportforum
Ta del av hur 42 000 andra Visma-kunder arbetar smartast med sitt företagande.