Visma Advisor
Aktivera samarbete i Visma eEkonomi Fakturering till Visma Administration
Om du har Visma Administration kan du via Visma Advisor bjuda in dina kunder till ett samarbete i Visma eEkonomi Fakturering. Detta innebär att ni delar ett och samma Visma eEkonomi Fakturering och inte längre behöver skicka data mellan er manuellt. Båda parter har tillgång till samma information direkt. Läs mer i Att tänka på vid samarbetstjänsten Visma eEkonomi Fakturering till Visma Administration.
När du väljer detta samarbete ingår även tjänsterna Visma Ekonomiöversikt Start och Visma Scanner, som underlättar och effektiviserar ert samarbete ytterligare. Din kund kan använda appen Visma eEkonomi (som innehåller Visma Scanner) för att fota leverantörsfakturor och kvitton, som sedan automatiskt skickas till Visma Administration som underlag. Du som byrå kan använda Visma Ekonomiöversikt Start som rapporteringsverktyg för att ge kunden en tydlig överblick över hur företaget går. Du kan när som helst ladda upp bokföringen och visa aktuella diagram för din kund, som på så sätt får en tydlig månadsrapportering.
Titta på filmen Bjud in till samarbete från Visma Advisor för att se hur det går till.
Eftersom dina kunder kan ha olika upplägg hos Visma Spcs idag kan aktiveringsförfarandet skilja sig något. Välj därför det scenario nedan som passar just din kund bäst.

Om din kund har en annan variant av Visma eEkonomi än Visma eEkonomi Fakturering så behöver denne hjälp att nedgradera sin licens till Visma eEkonomi Fakturering innan samarbetet kan startas.
Hur du nedgraderar finns beskrivet i Nedgradera till Visma eEkonomi Fakturering.

För att kunna aktivera ett samarbete med en kund, måste du först ha ett uppdrag upplagt på kunden i Visma Advisor.
- Öppna Visma Advisor.
- Gå till Kunder.
- Välj den kund du vill aktivera ett samarbete för.
- Välj fliken Samarbeten.
- Klicka på knappen Läs mer under Visma eEkonomi Fakturering till Visma Administration.
- Klicka på Aktivera.
- Välj uppdrag i listan Uppdrag.
- Kontrollera att kontaktpersonen och tillhörande e-postadress är korrekta under Kontakt och E-post (kund).
- Välj Nästa.
Du lämnar nu Visma Advisor och fönstret Aktivera samarbete öppnas. Här framgår namn och organisationsnummer på den kund du håller på att aktivera samarbetet för.
- Under Fakturamottagare väljer du vem som ska betala för tjänsten.
Om kunden redan använder och betalar för Visma eEkonomi Fakturering, står denne som fakturamottagare automatiskt. Vill du som byrå ta över betalningen från och med nästa avtalsperiod, ändrar du fakturamottagare.
- Under Avtalsperiod väljer du om avtalsperioden ska vara 3 eller 12 månader.
När du aktiverar Visma eEkonomi Fakturering åt din kund skickas ett mejl till kunden med information om detta. Vill du förhandsgranska mejlet klickar du på länken Förhandsgranska e-post.
- Välj Skicka förfrågan.
Nu har du aktiverat samarbetet och ett mejl har gått ut till kunden. Kunden ombeds där godkänna samarbetet genom att logga in på Mina tjänster på vismaspcs.se. När detta är gjort kan ni börja ert samarbete i tjänsten.
Din kund möts av en startguide i Visma eEkonomi Fakturering första gången programmet öppnas. Gå gärna igenom denna tillsammans med kunden för att säkerställa räkenskapsår och nummerserie.
Om det är så att din kund vill föra över uppgifter från något annat program till Visma eEkonomi Fakturering kan du läsa mer om det i programhjälpen för Visma Administration i avsnittet För över uppgifter till Visma eEkonomi Fakturering från andra program .

För att kunna aktivera ett samarbete med en kund, måste du först ha ett uppdrag upplagt på kunden i Visma Advisor.
- Öppna Visma Advisor.
- Gå till Kunder.
- Välj den kund du vill aktivera ett samarbete för.
- Välj fliken Samarbeten.
- Klicka på knappen Läs mer under Visma eEkonomi till Visma Administration.
- Klicka på Aktivera.
- Välj uppdrag i listan Uppdrag.
- Kontrollera att kontaktpersonen och tillhörande e-postadress är korrekta under Kontakt och E-post (kund).
- Välj Nästa.
Du lämnar nu Visma Advisor och fönstret Aktivera samarbete öppnas. Här framgår namn och organisationsnummer på den kund du håller på att aktivera samarbetet för.
- Under Fakturamottagare väljer du vem som ska betala för tjänsten.
- Under Avtalsperiod väljer du om avtalsperioden ska vara 3 eller 12 månader.
- Säkerställ att uppgifterna under Obligatoriska kontaktuppgifter för är korrekta. Denna användare kommer bli administratör på vismaspcs.se.
- Välj Aktivera samarbete.
Nu har du aktiverat både samarbetet och tjänsten för kunden. Dessutom har kundens administratör på vismaspcs.se skapats. Administratören får ett mejl med information om att du som byrå har aktiverat tjänsten för kunden och kunden ombeds även logga in på vismaspcs.se för att godkänna villkoren för tjänsten. Så fort detta är gjort kan ni börja ert samarbete i tjänsten.
Din kund möts av en startguide i Visma eEkonomi Fakturering första gången programmet öppnas. Gå gärna igenom denna tillsammans med kunden för att säkerställa räkenskapsår och nummerserie.
Om det är så att din kund vill föra över uppgifter från något annat program till Visma eEkonomi Fakturering kan du läsa mer om det i programhjälpen för Visma Administration i avsnittet För över uppgifter till Visma eEkonomi Fakturering från andra program .
Relaterade avsnitt
Arbeta smartare
Supportforum
Ta del av andra användares frågor och funderingar i vårt forum.