Visma Advisor
Avsluta samarbete för en tjänst
Både kunden och byrån kan när som helst välja att avsluta ett samarbete i en tjänst. Övriga samarbeten påverkas inte.
- Gå till vismaspcs.se och logga in.
- Välj Samarbeten i menyn uppe i högra hörnet.
- Välj pennikonen till höger om den tjänst du vill avsluta samarbetet för.
- Välj Avsluta samarbete.
- Välj vad som ska hända efter avslutat samarbete. Du kan välja olika alternativ beroende på tjänst.
- Bekräfta genom att välja Avsluta samarbetet.
Om du får ett felmeddelande som informerar om att huvudkontakt saknas för kundnumret när du försöker avsluta ett samarbete, löser du detta genom att ställa in en ny Huvudkontakt. Gå till Mina tjänster, ändra till kundens företag och välj Användare och tjänster. Ändra användarens roll genom att välja pennan och därefter Administratör. Slutligen, välj denna användare som Huvudkontakt. Skulle din kund inte finnas med i listan över användare, måste du först skapa en ny användare.


Företaget kan välja att jobba vidare med tjänsten fristående eller att avsluta tjänsten helt. Om tjänsten avslutas helt kan du ändå få tillgång att titta på befintlig information men inte göra några förändringar.

Du kan välja mellan att avsluta samarbetet och låta din kund fortsätta jobba med tjänsten eller att avsluta samarbetet och avaktivera tjänsten.
Om din kund ska arbeta vidare i Visma eEkonomi Fakturering kommer du som byrå inte längre att ha tillgång till tjänsten och din kund arbetar vidare i tjänsten precis som tidigare. Din kund kommer att kunna fortsätta arbeta som tidigare.
Om samarbetet avslutas och tjänsten avaktiveras kommer du som byrå att kunna titta på befintlig information, men inte göra några förändringar (detta gäller så länge det finns andra aktiva samarbetstjänster). Även din kund får tillgång till en version avVisma eEkonomi Fakturering där de kan titta på befintlig information, men inte göra några förändringar.
Skulle din kund börja samarbeta i samma tjänst, fast med en annan byrå, kommer de återigen att få tillgång till Visma eEkonomi Fakturering med de uppgifter som fanns när det tidigare samarbetet avslutades.
Vill kunden efter avslutat samarbete istället uppgradera från Visma eEkonomi Fakturering till Visma eEkonomi Smart behöver de kontakta Visma Spcs Support.

All information i tjänsten kommer att raderas.

Innan samarbetet avslutas är det viktigt att redovisningsbyrån laddar ner skickade fakturor, annars kan fakturorna inte läsas in till Visma Administration. Efter att samarbetet avslutats kan fakturor inte längre skickas eller tas emot, samt all historik kommer att raderas.

Innan samarbetet avslutas är det viktigt att redovisningsbyrån lägger till kunden som ny användare i Visma Lön innan säkerhetskopian lämnas över till kunden. Det ska också genomföras en synkronisering av datan i Visma Lön.Visma Lön Efter att samarbetet avslutats har ditt företag inte längre tillgång till tjänsten. Vill kunden fortsätta arbeta med tjänsten görs det genom ett löneprogram eller via ett nytt samarbete.

Företaget kan välja att jobba vidare med tjänsten fristående eller att avsluta tjänsten helt.

Innan du avslutar samarbetet är det viktigt att alla rapporter är skickade och att alla användare har skickat in sina utlägg.
Du kan välja mellan att avsluta samarbetet och låta din kund fortsätta jobba med tjänsten eller att avsluta samarbetet och säga upp tjänsten. Om du väljer att säga upp Visma Utlägg kommer all data i tjänsten att försvinna.
Relaterade avsnitt
![]() |
Visa/redigera aktiva samarbete |