Allmänt om rapporter

Generellt är rapporterna uppbyggda så att tidsregistreringar är kopplade till nästa fakturatillfälle. Det innebär att det är viktigt att ha fakturadatumet i åtanke för att förstå hur belopp, timmar och kostnader beräknas i rapporterna.

Observera att i rapporten Fastpris kan du välja vilka tidsregistreringar och kostnader som ska inkluderas och i de fallen gäller inte ovanstående regel.

Om du huvudsakligen arbetar med fastpris rekommenderar vi vanligtvis att du använder rapporten Fastpris. I den kan du välja vilka fakturatillfällen och vilka tidsregistreringar du vill ska inkluderas. Detta kan vara till hjälp om du förskottsfakturerar. Om du fakturerar första dagen varje månad kan du till exempel välja att inkludera fakturatillfället 1 juni och tidsregistreringar 1 juni till 30 juni. Det innebär att du kan jämföra fakturabeloppet med faktiskt utfört arbete under samma månad. Här kan du läsa mer om rapporten Fastpris.

Exempel - gäller för alla rapporter utom rapporten Fastpris

I nedanstående exempel visar vi på hur timpris hanteras i rapporterna. Notera att detta gäller för alla rapporter utom rapporten Fastpris.

Exempel - gäller endast för rapporten Fastpris

Som nämnts ovan rekommenderar vi att använda rapporten Fastpris när du arbetar med fastpris, särskilt om du fakturerar i förskott. Då kan du följa upp fakturabeloppet för en specifik månad med tidsregistreringar för samma månad. Läs exemplen nedan för att se skillnaden.

I båda fallen har du ett fastpris som du fakturerar i förväg den 1:a varje månad, i dessa exempel den 1 juni. I rapporten Fastpris har du valt period 20ÅÅ-06-01 - 20ÅÅ-06-30 under Inkludera fakturatillfällen i perioden.

Relaterade avsnitt

Beskrivning av programmets rapporter
Skapa och skriva ut en rapport
Skriv ut listor och adressetiketter