Uppdrag

I menyn Underhåll - Uppdrag finns det ett antal standarduppdrag, till exempel Redovisning, Lönehantering och Bokslut. Du kan redigera dessa uppdrag så att de passar din verksamhet eller lägga upp helt nya. På varje uppdrag kan du lägga till de bevakningspunkter som du vill kunna följa upp och klarmarkera. Det skapas automatiskt en bevakningslista för varje uppdrag som har bevakningspunkter kopplat till sig. Därefter kopplar du dem till respektive kund. Kopplingen innebär att du kan följa upp respektive kunduppdrag i en bevakningslista, registrera tid och senare fakturera kunden för utfört arbete.

Om du vill använda beskattningsperioderna P1 till P4 INK för ett uppdrag, aktiverar du detta under Underhåll – Uppdrag. Klicka på uppdraget som du vill aktivera beskattningsperioderna för och markera kryssrutan för Använd beskattningsperioder i bevakningslistor. Detta alternativ finns bara på uppdrag med period Räkenskapsår.

När du har sparat ändringarna, kommer Periodväljaren, som visas på sidan Bevakningslistor, nu att inkludera beskattningsperioder istället för månaderna. Dessutom blir nya val tillgängliga i uppdragsinställningarna för kunden. De nya valen når du genom att klicka på fliken Uppdrag och expanderar uppdraget.

Där anger du hur du lämnar in deklarationsblanketter för en specifik kund — via SRU-fil, Pappersblankett eller Skatteverkets API. Du anger också Signeringssätt för denna kund — Elektroniskt eller Manuellt. Om du anger dessa valen i bevakningslistan kommer du att få en riktigt bra överblick på hur du skickar in skattedeklarationen för dina kunder.