Budget

I budgeten lägger du in de intäkter, kostnader, in- och utbetalningar som du förväntar dig under räkenskapsåret.

  1. Välj Arbeta med - Ekonomisk analys - Utfall & budget.
  2. Klicka på Importera/Skapa nytt.
  3. Markera Ny budget och klicka sedan på OK.
  4. Välj det räkenskapsår du vill arbeta med.

Som förslag visas det år som var markerat i fältet Räkenskapsår, dvs det räkenskapsår du senast arbetade med. Du kan välja ett annat år, eller skapa ett nytt, genom att klicka på listpilen till höger om räkenskapsåret.

  1. Markera det år du vill lägga upp budget, prognos eller simulering för, eller skapa ett nytt år genom att klicka på Skapa nytt.
  2. Godkänn genom att klicka på OK två gånger.
  3. I fältet Hämta saldon från anger du varifrån saldona ska hämtas.

Om du lämnar fältet Hämta saldon från tomt skapar du en tom budget och då kan du skriva in dina värden manuellt. Hämta saldon fungerar som en hjälp i budgetarbetet och du måste alltid kontrollera och justera dessa manuellt för varje budget du skapar.

  1. Välj vad budgeten ska baseras på.

Du kan välja att basera budgeten på grundmallen som följer med programmet. Grundmallen innehåller förslag på en del grunduppgifter, motbokningsregler för resultatkonton, automatiska beräkningar och likvidpåverkan för balanskonton.

Du kan också basera budgeten på en annan budget. Då hämtas grunduppgifter, motbokningsregler för resultatkonton, automatiska beräkningar och likvidpåverkan för balanskonton från denna. Har du lagt upp budgetnycklar i den budget, prognos eller simulering du baserar den nya på kommer även dessa med.

  1. Klicka på OK.
  2. Här anger du namnet på budgeten. Skriv även in en lämplig beskrivning för budgeten.

Uppgifterna från denna del skrivs ut då du väljer att skriva ut försättsblad.

  1. Klicka på Grunduppgifter.
  2. Ange konto för likvida medel på fliken Allmänt.
  3. I rutan Genomsnittliga kredittider ska du ange de kredittider som gäller för företaget du arbetar med. Dessa uppgifter används för att beräkna när in- och utbetalningarna sker efter det att du bokat försäljning eller inköp på resultatkonton. Den kredittid du anger här styr vilken månad beloppen tas upp i likviditetsbudgeten.
  4. På fliken Skatter anger du företagets skattesats i fältet Skattesats (%).
  5. Om du vill att programmet ska ta hänsyn till och beräkna bolagsskatten markerar du rutan Beräkna bolagsskatt.
  6. Här anger du också den F-skatt som företaget ska betala in varje månad i kronor.
  7. I grupprutan Löneskatt och sociala avgifter anger du de procentsatser som gäller för företaget.
  8. På fliken Moms anger du det konto som används som momsredovisningskonto. Du anger även genomsnittlig momssats.
  9. Välj även hur ofta företaget redovisar momsen.
  10. Du anger de momsgrundande beloppen från föregående månader, för att momsbetalning ska beräknas riktigt för räkenskapsårets första månader.
  11. Om du klickar på Sätt IB skickar du detta IB-värde till Ingående balanser.
  12. På fliken Avskrivningar anger du de konton som används för avskrivningar för maskiner och inventarier respektive fastigheter.
  13. Vid Tillgångskonton anger du de tillgångskonton som företaget använder. Det är viktigt att alla kontona kommer med annars kommer inte beräkningen för planenliga avskrivningar att bli rätt.
  14. Vid Konton för ack avskrivningar anger du samtliga konton som företaget använder för ackumulerade avskrivningar.
  15. Vid Konto för årets avskrivningar anger du ett konto på vilket alla avskrivningar hamnar i budgeten oavsett hur många konton företaget använder i bokföringen.
  16. Vid Genomsnittlig avskrivning (%) anger du företagets genomsnittliga procentsats för avskrivningar.
  17. Klicka på Ingående balanser.

I den här bilden registrerar du den ingående balansen. Om du hämtat saldon till budgeten från ett utfall, en annan budget, prognos eller simulering följer IB med från dessa. Har du hämtat den från ett tidigare år hämtas uppgifterna från det årets UB, och hämtar du den från uppgifter från samma räkenskapsår används IB.

Du kan använda funktionen Hämta saldon i menyn Kommando för att läsa in ingående balanser för alla eller vissa konton.

  1. Klicka på Bankkonton och lån.

Registrera de ränteinkomster, amorteringar och ränteutgifter företaget har. Dessa uppgifter används bland annat för att beräkna företagets likviditet.

  1. Klicka på Resultat.

Här registrerar du resultatbudgeten. Resultatbudgeten innehåller företagets planerade försäljning, materialinköp, personalkostnader, omkostnader, avskrivningar och finansnetto.

  1. Kontrollera att alla konton som ska ha likvidpåverkan har en motbokningsregel kopplat till sig. För att byta eller koppla en motbokningsregel högerklickar du på kontot och väljer Ändra.
  2. För att underlätta inmatningen kan du lägga upp budgetnycklar som fördelar per månad det värde du matar in på årsbasis.
  3. Du har också möjlighet att periodisera saldona på intäkter och kostnader.

Intäkter anges utan tecken och kostnader med minustecken. Om du inte anger tecken vid inmatningen kommer belopp i kontoklass 4-8 och 2 automatiskt att få ett minustecken eftersom det normalt är kostnader. Vid inmatning i kontoklass 1 och 3 kommer beloppen automatiskt att bli positiva. Detta gäller då du själv inte angivet något tecken för beloppet.

  1. För att snabba upp den manuella inmatningen av saldon kan du markera rutan Inmatning: Tusental. Programmet multiplicerar då automatiskt de belopp du skriver in med 1000.
  2. Klicka på Likviditet.

I den här bilden visas likviditetsbudgeten. Du kan inte skriva in några siffror här. Värdena baseras på de uppgifter du angivit i arbetsbilderna Ingående balanser, Bankkonton och lån, Resultat och Övriga händelser.

  1. Klicka på Balans.

Här visas balansbudgeten. Du kan inte skriva in några siffror i den här bilden. Värdena baseras på de uppgifter du angett i arbetsbilderna Ingående balanser, Bankkonton och lån, Resultat och Övriga händelser.

  1. Klicka på Övriga händelser.

Den här bilden använder du för att registrera enstaka händelser som t ex inte kan hanteras av motbokningsregler. Det kan t ex vara köp eller försäljning av fastigheter eller anläggningstillgångar, nyemission, utdelning till aktieägare, amortering över plan eller aktieägartillskott.