Övriga händelser

Den här bilden använder du för att registrera enstaka händelser som t ex inte kan hanteras av motbokningsregler. Det kan t ex vara köp eller försäljning av fastigheter eller anläggningstillgångar, nyemission, utdelning till aktieägare, amortering över plan eller aktieägartillskott.

Motbokningsregler kan endast användas för att skicka från resultatkonton till balanskonton. Behöver du göra en överföring mellan balanskonton skapar du en övrig händelse. Övriga händelser fungerar på samma sätt som om du skulle lägga in en manuell verifikation.

Listan innehåller information om under vilken månad händelsen sker, vilken typ av händelse det är och en beskrivande text till händelsen.

För att skapa en ny händelse klickar du på knappen Ny. Vill du ändra en befintlig händelse markerar du den i listan och klickar på knappen Ändra eller så dubbelklickar du på händelsen du vill ändra. Vill du ta bort en övrig händelse markerar du den i listan och klickar på knappen Ta bort.

Om du valt att ta bort en övrig händelse visas en kontrollfråga där du har möjlighet att ångra dig. Om du vill genomföra raderingen svarar du Ja. Om du ångrar dig klickar du på Nej.

Om du valt att skapa en ny, övrig händelse visas dialogrutan Övriga händelser.

Gör så här för att skapa en ny händelse:

  1. Välj typ av händelse i listrutan Typ. Passar inte de förvalda alternativen väljer du Övrigt.
  2. Välj vilken månad händelsen ska påverka i listrutan Månad.
  3. Skriv in en beskrivning av händelsen i fältet Beskrivning.
  4. Ställ markören i fältet Konto. Skriv in aktuellt konto eller klicka på Bläddra-knappen för att visa kontoväljaren och välj ett konto.
  5. Ange belopp för kredit eller debet.
  6. Motkontera på samma sätt.
  7. Spara händelsen genom att klicka på OK.

Relaterade avsnitt

Arbetsgång Budget och Simulering
Arbetsgång Prognos