Räkna upp/ner saldon

När du arbetar med resultatbudgeten kan du räkna upp eller ner saldon från utfall, andra budgetar eller simuleringar. Du kanske hämtat utfallet från föregående år och vill justera detta. Det gör du så här:

  1. Ställ markören på det konto du vill räkna upp eller ner. Vill du räkna upp eller ned flera konton samtidigt ställer du markören på ett av dessa.

Du behöver inte bläddra fram rätt konto i listan utan du kan markera vilket konto som helst, högerklicka och välja Räkna upp/ner saldo i menyn som då visas. Ange sedan de konton som ska räknas upp eller ner i fältet Konto.

  1. Välj Räkna upp/ner saldon i menyn Kommando eller högerklicka och välj Räkna upp/ner saldon.
  2. Välj för vilken period upp- eller nedräkningen ska göras i grupprutan Tidsintervall.
  3. Ange om värdena ska hämtas för det konto du markerat, d v s Aktivt konto, eller ett kontointervall, genom att markera Aktivt konto eller Konto.

Om du väljer Konto kan du välja ett eller flera konton via kontoväljaren genom klicka på listpilen.

Du kan markera enstaka konton genom att hålla ner Ctrl-tangenten samtidigt som du klickar på de olika kontona. Du markerar ett intervall genom att hålla ned Shift-tangenten samtidigt som du klickar på första och därefter sista kontot i intervallet. Du ser vilka konton som är valda på raden under kontoförteckningen.

  1. Klicka på OK när du valt vilka konton som ska vara med.
  2. Välj om upp- eller nedräkningen ska gälla hela företaget eller endast en internfördelning i grupprutan Urval.

Om du väljer Beräkna för kan du välja internfördelning genom att klicka på listpilen.

  1. Markera den internfördelning du vill arbeta med och klicka på OK.
  2. Välj om kontot eller kontona ska räknas upp eller ner och ange procentsats i rutan %.
  3. Klicka på OK för att beräkna de nya värdena.

Relaterade avsnitt

Hämta resultatsaldon
Hämta ingående balanser
Justera saldon
Internfördelning