Huvudbilagor

Huvudbilagan används som utgångspunkt för avstämning och värdering av balans- och resultatkontona, samt för att specificera ett eller flera kontons saldo direkt på huvudbilagan.

Huvudbilagorna i bilageträdet läggs upp efter balans- och resultaträkningsmallen. Om det finns ett konto som ingår i en balans- eller resultaträkningsrad föreslås en huvudbilaga automatiskt. Det kan således finnas ett eller flera konton specificerade på varje huvudbilaga. Det som skiljer de olika huvudbilagorna från varandra är rubriken. Du kan döpa om bilagan genom att ändra rubriknamnet i bilageträdet.

Resultaträkningsbilagor skapas automatiskt till varje resultaträkningsrad om du valt detta när du skapade nytt bokslut. I annat fall kan de skapas genom funktionen Skapa huvudbilaga.

Det är endast konton med saldo som finns på huvudbilagan. När ett konto får ett saldo hamnar det automatiskt på en huvudbilaga. På vilken huvudbilaga ett visst konto hamnar beror på vilket BAS-konto det är kopplat till, samt BAS-kontoplanens definition av det kopplade kontot.

Är balanskontots ingående och utgående saldo noll och du vill lägga upp en huvudbilaga måste du lägga upp den manuellt.

Läs mer om hur bilagor är uppbyggda under Bilagor.

Skapa huvudbilaga

Så här gör du för att skapa en huvudbilaga:

  1. Klicka på Ny eller tryck på Ctrl-N.
  2. Markera Huvudbilaga Resultaträkning/Balansräkning.
  3. Om du önskar kan du ändra rubriken på bilagan i fältet Rubrik.
  4. Klicka på OK.

Flera balans- eller resultaträkningsrader på samma huvudbilaga

För att förenkla bokslutsarbetet och samtidigt minska pappersmängden kan du välja att låta flera balans- eller resultaträkningsrader ingå på en och samma huvudbilaga,  t ex Eget kapital. Gör då på följande sätt:

  1. Markera huvudbilagan Aktiekapital i bilageträdet.
  2. Klicka på knappen Ändra och markera Huvudbilaga Balansräkning.
  3. Markera sedan i högra fönstret vilka bilagor du vill slå samman till en bilaga.
  4. Ange det nya namnet på bilagan i rubrikfältet, t ex Eget kapital.
  5. Klicka på OK.

Specificera konto direkt på huvudbilaga

Du kan specificera ett konto direkt på huvudbilagan och slipper på så sätt lägga upp en separat underbilaga. Specifikationen gör du genom att skriva in text och belopp under respektive konto. Du har möjlighet att lägga upp flera rader under samma konto, eftersom du får en ny tom rad för varje rad du skriver in. Programmet anger om det finns en differens mellan det bokförda beloppet och den specifikation du gjort.

Detta sätt kan vara användbart när du ska specificera kortfristiga fordringar/skulder eller upplupna och förutbetalda intäkter och kostnader. Om du t ex ska specificera upplupna kostnader och inte behöver använda beräkningshjälpen som finns på underbilagan Upplupna kostnader, kan du i stället specificera de upplupna kostnaderna direkt på huvudbilagan.

Utskrift

Du har möjlighet att skriva ut huvudbilagan på två olika sätt:

  • Kundexemplar, med kontoinformation
  • Granskningsexemplar, med kontoinformation, åtgärder, hänvisningar, anmärkningar och kommentarer.