Kontoplan och saldon

I kontoplanen kan du skapa nya konton eller ändra uppgifter för ett konto. Från kontoplanen kan du även gå till kopplingstabellen för att kontrollera att alla konton är rätt kopplade. Det gör att programmet automatiskt kan skapa balans- och resultaträkning, huvudbilagor och ge ett förslag på innehåll i årsredovisningen.

Arbetet med kontoplanen sker i regel redan vid upplägget av bokslutet men det kan hända att du behöver ändra eller lägga till bokföringssaldon, saldon för föregående år eller budget. Detta arbete sker i kontoplanen.

Gör så här för att arbeta med kontoplanen:

  1. Välj Start - Kontoplan och saldon.

Kundens kontoplan visas och du ser kontonummer, benämning och saldo. Har du dessutom valt att skriva in/importera värden för budget och föregående år visas även det. Budget är bra att skriva in om du t ex vill ta ut en resultatanalys. Saldo för föregående år ska givetvis vara med, om det inte är ett nystartat företag, för att jämförelse ska kunna göras i årsredovisningshandlingarna mot föregående år.

  1. Markera urvalsknappen Endast använda för att endast se rader som innehåller konton med saldon. Du får då en mer överskådlig bild.
  2. Klicka på de olika kolumnrubrikerna för att sortera varje kolumn stigande eller fallande.

Kolumnen Saldo bokföring påverkas inte av de bokslutstransaktioner du gör i programmet utan kommer alltid att ha det värde som du skrev/importerade i samband med att bokslutet lades upp. Saldon efter gjorda bokslutstransaktioner ser du under Bokslut - Kontosammanställning.

Ändra saldo i kontoplanen

Om det sker förändringar i din bokföring efter det att bokslutet har påbörjats och ingångsvärdet för något/några kontosaldo därmed är inaktuellt kan du ändra det manuellt. Du gör på samma sätt för att komplettera ingångsvärden med uppgifter om budget eller föregående år om du inte hade tillgång till de värdena i samband med att bokslutet skapades.

  1. Markera det saldo- eller budgetfält där du vill ändra/skriva in uppgifter.
  2. Skriv in beloppet och tryck på Enter-tangenten.
  3. Kontrollera att differensen är 0.

Om du vill lägga upp ett saldo eller budget för ett konto som inte finns med i listan måste du först skapa kontot och sedan skriva in beloppet i listan när kontot är skapat. Du skapar ett konto genom att klicka på Ny och fyller sedan i den information som behövs.

Du kan även uppdatera saldo genom att hämta nya saldon från en SIE-fil eller från Visma Administration/Visma Compact. Läs mer i avsnitten Uppdatera saldon från SIE-fil och Uppdatera saldon från Visma Administration/Visma Compact.

Sök konto

Om du vill se ett saldo för ett speciellt konto kan du söka efter kontot på två sätt:

  1. Skriv in början av ett kontonummer eller kontonamn i fältet Sök för att få fram en lista över de konton som passar in. Ju fler tecken du skriver, desto kortare blir listan.
  2. Klicka på knappen till höger om fältet Sök för att få fram en lista över alla konton som finns med i kontoplanen.
  3. Klicka sedan på det konto du söker så markerar programmet fältet Saldo bokföring för det sökta kontot.