Backa kundinbetalning

Har du av misstag registrerat en inbetalning från kund på ett felaktigt datum, eller t o m lagt betalningen på fel faktura, kan du backa betalningen så att fakturan blir obetald igen.

Så här gör du för att backa en kundinbetalning:

  1. Gå till Program - Kundreskontra - Inbetalningar eller tryck Ctrl+I.
  2. Klicka och ändra Visningsstatus till Betalda, uppe till vänster.
  3. Ange betalningskonto och betalningsdatum. Det ska vara samma datum och konto som motsvarande tidigare gjord betalning så att det tar ut varandra i både reskontran och redovisningen.
  4. Skriv in fakturanummer i fältet eller leta upp och dubbelklicka på önskad faktura.
  5. Ange beloppet med minus framför om det är en vanlig debetfaktura, t ex -2 650,00 kr.
  6. Klicka på Ok.
  7. Godkänn Restbelopp på fakturan och klicka på Ok.
  8. Kundfordran ökar igen (debet) och ditt inbetalningskonto minskar (kredit).

  9. Spara inbetalningen genom att klicka på Spara uppe till vänster eller tryck på plus-tangenten.
  10. Svara Ja på frågan om du vill uppdatera redovisning och reskontra.
  11. Som underlag till redovisningen, skriv ut en bokföringsorder för den verifikation i serie C som programmet skapat.
  12. Fakturan kommer nu upp som obetald igen och ligger kvar tills det är dags att registrera den som betald. På samma sätt kan du backa och göra om betalningar för leverantörer som sparats med fel datum eller om betalning på fakturan behöver skickas om på nytt i en betalningsfil.