Visma Companyexpense
Kom igång som användare i Visma Companyexpense
Vi vet att det kan ta tid att lära sig ett nytt program. Därför vill vi guida dig genom de viktigaste stegen för att du ska komma igång så smidigt som möjligt. Behöver du hjälp under resans gång kan du välja Support i vänstermenyn, så får du den hjälp du behöver.

När du blivit inbjuden att använda Visma Companyexpense får du ett välkomstmejl med en länk för att aktivera ditt konto. Inbjudan kommer från administratören i det företag du ska göra utlägg för.
Klicka på Aktivera konto i mejlet och fyll i dina personliga uppgifter. Klicka sedan på Skapa konto.
Om du inte får något meddelande till din inkorg kan du kontrollera om det har hamnat i skräpkorgen.

Du laddar ner appen via App Store eller Google Play.
Öppna appen och logga in med dina uppgifter som du angav när du skapade kontot.

Gå till vismacompanyexpense.se och logga in med din e-postadress och ditt lösenord som du angav när du skapade kontot.

Under Inställningar gör du inställningar på ditt personliga användarkonto. Här kan du bland annat ändra språk och datumformat samt byta lösenord eller ändra/lägga till en profilbild. Läs mer i avsnittet Inställningar för användare.

I menyn till vänster har du tillgång till alla funktioner som finns i tjänsten.

Översikt är den första sidan som visas när du loggar in i Visma Companyexpense. Här får du en överskådlig bild över dina pågående utlägg och utläggsrapporter.
Via plustecknet på denna sida når du de huvudsakliga funktionerna i Visma Companyexpense.
Om du ska registrera utlägg för fler än ett företag växlar du enkelt mellan företagen genom att swipa sidledes högst upp på sidan. På webben klickar du på rullisten mitt på översiktssidan (till höger om profilbilden).

Det fungerar lika bra att klicka på Nytt utlägg i vänstermenyn för att skapa ett nytt utlägg, som att klicka på plustecknet på sidan Översikt.

Under Utläggsrapporter ser du information om alla dina pågående, inskickade och utbetalda rapporter.

Här visas din att-göra-lista. Du ser till exempel om du har kvitto som du har skickat via funktionen Maila in kvitton och som ska registreras i ett utlägg. Om du är godkännare får du här notiser om att du har utläggsrapporter att attestera. Här visas även färdigrapporterade ärenden.

Här visas alla dina meddelanden i Visma Companyexpense.

Under Inställningar gör du inställningar på ditt personliga användarkonto. Här kan du bland annat ändra språk och datumformat samt byta lösenord eller ändra/lägga till en profilbild. Läs mer i avsnittet Inställningar för användare.

Om du har fått ett kvitto via e-post kan du vidarebefordra det till kvitto@visma.com istället för att skriva ut det. Kvittot kommer då att visas direkt i Visma Companyexpense.
Det är viktigt att du skickar kvittot från samma e-postadress som du har registrerad i Visma Companyexpense. E-postadressen anges under Inställningar. Om du får kvitton till din privata e-postadress eller annan företagsadress kan du skicka in kvitton från flera e-postadresser. Under Inställningar anger du fler e-postadresser under Ytterligare e-postadresser.
Under Maila in kvitton kan du trycka på knappen kvitto@visma.com för att öppna ett e-postmeddelande där du bifogar kvittot. När kvittot har skickats in och tolkats visas det direkt under Översikt i Visma Companyexpense.
Om du har flera kvitton kan du skicka dem i samma e-postmeddelande.
Du kan också hämta vcard (elektroniskt visitkort). När du väljer Hämta vcard skapas en fil som du kan importera till Microsoft Outlook så att e-postadressen kvitto@visma.com läggs till som en kontakt i din adressbok.

I Visma Companyexpense kan du registrera utlägg, representation, milersättning och traktamente både på webben och i appen.
Läs mer om hur du gör i följande avsnitt:

När du har registrerat dina utlägg i Visma Companyexpense ska du skicka in dem till din arbetsgivare genom att skapa en utläggsrapport.
Registrerade utlägg visas på sidan Översikt under Ej inskickade utlägg.
Läs mer om hur du gör i avsnittet Skapa utläggsrapport.
Registrera utlägg
I Visma Companyexpense kan du registrera utlägg, representation, milersättning och traktamente både på webben och i appen.
Läs mer om hur du gör i följande avsnitt:
Skicka in dina utlägg till din arbetsgivare
När du har registrerat dina utlägg i Visma Companyexpense ska du skicka in dem till din arbetsgivare genom att skapa en utläggsrapport.
Registrerade utlägg visas på sidan Översikt under Ej inskickade utlägg.
Läs mer om hur du gör i avsnittet Skapa utläggsrapport.