Visma Utlägg
Drivmedelsförmån, fliken Inställningar
Detta avsnitt gäller för dig som är administratör och inloggad i vyn Organisation för företaget.
Drivmedelsförmån är en tilläggstjänst till Visma Utlägg Pro och innebär att det månadsvis skapas utlägg för de belopp som de anställda ska förmånsbeskattas för. Funktionen är endast tillgänglig om företaget har Visma Lön TLU-fil som integration. Menyvalet Drivmedelsförmån visas bara om funktionen är aktiverad under Marketplace. Läs mer i avsnittet Aktivera funktionen Drivmedelsförmån.
När funktionen är aktiverad ska inställningar för beräkning av drivmedelsförmånen göras. Gör så här:
- Välj Drivmedelsförmån i vänstermenyn.
- Välj fliken Inställningar.
- Välj hur du vill beräkna drivmedelsförmånen under Beräkningstyp. Du kan välja mellan Baserat på drivmedelskostnader eller Schablonberäkning.
- Välj vilken löneart förmånsbeloppet ska registreras mot.
Om du saknar den löneart du vill att förmånsbeloppet ska registreras mot klickar du på Lägg till löneart.
- Markera Låt användarna ange drivmedelskostnad om du vill att...
- Klicka på Spara.
- Välj fliken Användare för att lägga till de användare som ska kunna rapportera in underlag för drivmedelsförmån.
- Klicka på den anställde i listan eller välj Lägg till användare.
- Välj vilken typ av bil användaren har i fältet Fordonstyp.
- Välj från vilken period användaren ska börja rapportera underlag för drivmedelsförmån.
- Välj fliken Drivmedelskostnader.
Under fliken Drivmedelskostnader rapporteras den verkliga kostnaden för drivmedlet som företaget har betalat per period och person. Administratören måste uppdatera beloppet som användaren ska förmånsbeskattas för varje månad.
- Klicka på den aktuella användaren i listan.
- Ange det belopp som användaren ska förmånsbeskattas för under Drivmedelskostnader.
- Klicka på Spara.
Från och med den valda startperioden kommer det nu att automatiskt skapas utlägg för drivmedelsförmån varje månad. Utlägget visas under användarens Ej inskickade utlägg. Användaren hanterar utläggen genom att fylla i ingående och utgående mätarställning för perioden, uppge antal kilometer körda i tjänsten och sedan skicka in rapporten.
- Välj vilken löneart förmånsbeloppet ska registreras mot.
Om du saknar den löneart du vill att förmånsbeloppet ska registreras mot klickar du på Lägg till löneart.
- Fyll i schablonpriser för respektive drivmedel.
- Klicka på Spara.
- Välj fliken Användare för att lägga till de användare som ska kunna rapportera in underlag för drivmedelsförmån.
- Klicka på den anställde i listan eller välj Lägg till användare.
- Välj vilken typ av bil användaren har i fältet Fordonstyp.
- Välj från vilken period användaren ska börja rapportera underlag för drivmedelsförmån.
Från och med den valda startperioden kommer det nu att automatiskt skapas utlägg för drivmedelsförmån varje månad. Utlägget visas under användarens Ej inskickade utlägg. Användaren hanterar utläggen genom att fylla i ingående och utgående mätarställning för perioden, uppge antal kilometer körda i tjänsten och sedan skicka in rapporten.