Visma eEkonomi Bokföring
Arbeta med eller utan bankkoppling
I Visma eEkonomi Bokföring kan du aktivera en koppling till en rad olika banker och på så sätt underlätta ditt arbete i programmet. Du kan aktivera bankkopplingen till ett Företagskonto eller ett Valutakonto.
Läs mer om bankkoppling för just din bank .
Du kan givetvis använda programmet även utan bankkoppling.

När du har ett företagskonto hos Handelsbanken, kan du aktivera kopplingen mellan Visma eEkonomi Bokföring och banken. Aktiveringen av bankkopplingen kan vara förenad med en avgift från bankens sida.
- Leverantörsfakturor du registrerar i programmet skickas automatiskt till din bank för betalning. Om du inte vill att betalningar ska skickas automatiskt, kan du ändra inställningen för detta. Läs mer i Send purchase invoice payments with active bank integration.
Dagen efter att en utbetalning har gjorts hämtas transaktionen via ditt kontoutdrag till Visma eEkonomi Bokföring och matchas därefter automatiskt mot registrerade fakturor. I och med matchningen får fakturorna status Betald och betalningen bokförs på rätt konton.
- Varje gång en automatisk matchning görs får du en notifiering om det på startsidan i programmet.
På så vis gör programmet en stor del av avstämnings- och bokföringsarbetet åt dig. Du behöver bara kontrollera och matcha de transaktioner som programmet inte kunde stämma av automatiskt. De betalningar av leverantörsfakturor som bokförts automatiskt visas i listan i Kassa- och bankhändelser.
Notera att tjänsten styckvis debitering inte är fullt kompatibel med tjänsten utökat kontoutdrag. Utökat kontoutdrag är den tjänst Handelsbanken tillhandahåller för att du ska kunna ha en bankkoppling. Vänligen kontrollera så att du har rätt inställningar på banken genom att kontakta Handelsbanken.
Starta en koppling med din bank
Lägg upp det bankkonto som bankkopplingen ska gälla för under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är bara konton av typen företagskonto och valutakonto som kan användas till bankkopplingen.
- Klicka på kontot du ska starta samarbete för. Raden fälls ut och knapparna Redigera och Aktivera bankkoppling visas.
- Välj Aktivera bankkoppling. Du blir nu ombedd att välja bank och att logga in.
- Logga in.
Kontrollera att kontonummer och IBAN stämmer överens med det konto du lagt upp i programmet.
När banken godkänt anslutningen av kontot får du ett meddelande om det i programmet. Det tar 2–3 bankdagar innan det första kontoutdraget förs över automatiskt. Det är bara nya kontoutdrag som förs över när bankkopplingen startas. Transaktioner från tidigare perioder måste registreras manuellt.
Under tiden som du väntar på godkännandet från banken kan du inte registrera några bankhändelser manuellt på valda bankkonton.
Inaktivera bankkoppling
För att inaktivera din bankkoppling går du till Inställningar - Kassa- och bankkonton och klickar på kontot du vill inaktivera bankkopplingen för och väljer Ta bort bankkoppling. Du omdirigeras då till din internetbank där du kan inaktivera kopplingen till ditt konto.
Arbeta utan bankkoppling
Om du väljer att inte ha något samarbete med Handelsbanken, måste du själv hämta informationen från din internetbank om vilka bankhändelser som skett på ditt konto och registrera dem manuellt i programmet.
Läs mer i avsnitten Registrera inbetalning och Registrera utbetalning.

Om du har ett företagskonto hos SEB kan du aktivera en koppling mellan Visma eEkonomi Bokföring och banken. Kopplingen innebär att in- och utbetalningar som registrerats på kontot automatiskt förs över till Visma eEkonomi Bokföring. Aktiveringen av bankkopplingen kan vara förenad med en avgift från bankens sida.
- Inbetalningar hämtas till programmet där de bokförs.
Dagen efter att en in- eller utbetalning har gjorts hämtas transaktionen via ditt kontoutdrag till Visma eEkonomi Bokföring och matchas därefter automatiskt mot registrerade fakturor. I och med matchningen får fakturorna status Betald och betalningen bokförs på rätt konton. På så vis gör programmet en stor del av avstämnings- och bokföringsarbetet åt dig.
Starta en koppling med din bank
Bankintegrationen har uppdaterats så att det även går att skicka betalningar. Om du startade din bankintegration före 24 maj 2018 har du den integration som beskrivs ovan. Ta kontakt med din bank om du vill ha den nya integrationen. Du kan fortsätta arbetet som vanligt och behålla den integration du har nu fast då utan att kunna skicka betalningar från Visma eEkonomi Bokföring.
Inaktivera bankkoppling
Följ dessa steg för att avsluta en aktiv bankkoppling:
- Välj Inställningar - Kassa- och bankkonton.
- Välj det konto du vill avsluta kopplingen för.
- Välj Ta bort bankkoppling för att kopplas till SEB och fylla i dina uppgifter. SEB tar därefter kontakt med dig.
Arbeta utan bankkoppling
Om du väljer att inte ha någon bankkoppling kan du registrera dina kontohändelser genom att kopiera ditt kontoutdrag från din internetbank och sedan klistra in det i programmet.
Läs mer i avsnitten Registrera inbetalning och Registrera utbetalning.

Om du har ett företagskonto hos SEB kan du aktivera en koppling mellan Visma eEkonomi Bokföring och banken. Kopplingen innebär att in- och utbetalningar som registrerats på kontot automatiskt förs över till Visma eEkonomi Bokföring. Transaktioner på kontoutdraget hämtas till programmet dagen efter att de registrerats på banken.
Aktiveringen av bankkopplingen kan vara förenad med en avgift från bankens sida.

- Välj Inställningar - Kassa- och bankkonton och lägg till det bankkonto du vill använda för bankkopplingen.
Det är bara konton av typen företagskonto och valutakonto som kan användas till bankkopplingen.
- Kontrollera att kontonummer och IBAN stämmer överens med det konto du lagt upp i programmet. Du hittar IBAN-numret i din internetbank.
- Klicka på kontot du ska starta samarbete för. Raden fälls ut och knapparna Redigera och Aktivera bankkoppling visas.
- Välj Aktivera bankkoppling. Nu länkas du till SEB där du blir ombedd att fylla i dina uppgifter. SEB tar därefter kontakt med dig.
När banken godkänt anslutningen av kontot får du ett meddelande om det i programmet. Det tar 2–3 bankdagar innan det första kontoutdraget förs över. Under tiden kan du inte manuellt registrera några bankhändelser på valda bankkonton. Det är bara nya kontoutdrag som förs över när bankkopplingen startas. Transaktioner från tidigare perioder måste registreras manuellt.

Personen som ska signera betalningsfiler måste aktivera tvåstegsverifiering för sitt användarkonto i Visma Online. Läs mer om det i Visma Onlines hjälpavsnitt Hur aktiverar jag tvåstegsverifiering?
Verifieringskoden som används för att signera betalningar får du via Google Authenticator-appen. Appen är gratis och kan laddas hem från AppStore eller Google Play. Läs mer om att skicka betalningar av leverantörsfakturor här.

Följ dessa steg för att avsluta en aktiv bankkoppling:
- Välj Inställningar - Kassa- och bankkonton.
- Välj det konto du vill avsluta kopplingen för.
- Välj Ta bort bankkoppling för att kopplas till SEB och fylla i dina uppgifter. SEB tar därefter kontakt med dig.
Läs mer i avsnitten Registrera inbetalning och Registrera utbetalning.

Om du har ett företagskonto hos Swedbank kan du aktivera en koppling mellan Visma eEkonomi Bokföring och banken. Kopplingen innebär att in- och utbetalningar som registrerats på kontot automatiskt förs över till Visma eEkonomi Bokföring. Aktiveringen av bankkopplingen kan vara förenad med en avgift från bankens sida.
Dagen efter att en in- eller utbetalning har gjorts hämtas transaktionen via ditt kontoutdrag till Visma eEkonomi Bokföring.
Starta en koppling med din bank
För att starta en bankkoppling med Swedbank behöver du ta kontakt med din bank för att ingå ett avtal (formulär 1481). Företagets kontonummer och IBAN behöver vara registrerade i Visma eEkonomi Bokföring. Dessa behöver du även ha till hands för att teckna avtalet med banken.
När banken godkänt anslutningen av kontot får du ett meddelande om det i programmet. Det tar 2–3 bankdagar innan det första kontoutdraget förs över automatiskt. Det är bara nya kontoutdrag som förs över när bankkopplingen startas. Transaktioner från tidigare perioder måste registreras manuellt.
Under tiden som du väntar på godkännandet från banken, kan du inte registrera några bankhändelser manuellt på det/de valda bankkontona.
Inaktivera bankkoppling
Vill du avsluta en bankkoppling kontaktar du din bank. Banken tar därefter kontakt med Visma.
Arbeta utan bankkoppling
Om du väljer att inte ha någon bankkoppling kan du registrera dina kontohändelser genom att kopiera ditt kontoutdrag från din internetbank och sedan klistra in det i programmet.
Läs mer i avsnitten Registrera inbetalning och Registrera utbetalning.

När du har ett företagskonto hos Danske Bank kan du aktivera kopplingen mellan Visma eEkonomi Bokföring och banken. Aktiveringen av bankkopplingen kan vara förenad med en avgift från bankens sida.
Dagen efter att en in- eller utbetalning har gjorts hämtas transaktionen via ditt kontoutdrag till Visma eEkonomi Bokföring. Betalningar matchas därefter automatiskt mot fakturor. I och med matchningen får fakturorna status Betald och betalningen bokförs på rätt konton.
- Varje gång en automatisk matchning görs får du en notifiering om det på startsidan i programmet.
På så vis gör programmet en stor del av avstämnings- och bokföringsarbetet åt dig.
Starta en koppling med din bank
Du hittar inställningarna för dina bankkonton under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Här startar du kopplingen med din bank.
Det är bara konton av typen företagskonto och valutakonto som kan användas till bankkopplingen. Kontrollera att kontonumret och IBAN-numret har sparats i Visma eEkonomi Bokföring innan du kontaktar banken.
- Välj det konto som du vill starta kopplingen för.
- Välj Aktivera bankkoppling.
- Kontakta din bank enligt den instruktion som visas i dialogrutan som öppnas.
När avtalet med banken är klart, kommer kopplingen att ske. Du får en notifiering i Visma eEkonomi Bokföring när kopplingen är klar. Det tar 2–3 bankdagar innan det första kontoutdraget förs över automatiskt.
Det är bara nya kontoutdrag som förs över när bankkopplingen startas. Transaktioner från tidigare perioder måste registreras manuellt. Under tiden som du väntar på godkännandet från banken, kan du inte registrera några bankhändelser manuellt på det/de valda bankkontona.
Inaktivera bankkoppling
Vill du avsluta en bankkoppling kontaktar du din bank. Banken tar därefter kontakt med Visma.
Arbeta utan bankkoppling
Om du inte vill aktivera bankkoppling mellan Visma eEkonomi Bokföring och din bank, kan du kopiera och klistra in transaktioner från ditt kontoutdrag i programmet.
Läs mer i avsnitten Registrera inbetalning och Registrera utbetalning.

När du har ett företagskonto hos Länsförsäkringar, måste du själv hämta informationen från din internetbank om vilka bankhändelser som skett på ditt konto. Enklaste sättet att göra det på är att kopiera ditt kontoutdrag från din internetbank och sedan klistra in det i programmet.
Läs mer i avsnitten Registrera inbetalning och Registrera utbetalning.

När du har ett företagskonto hos Nordea, måste du själv hämta informationen från din internetbank om vilka bankhändelser som skett på ditt konto. Enklaste sättet att göra det på är att kopiera ditt kontoutdrag från din internetbank och sedan klistra in det i programmet.
Läs mer i avsnitten Registrera inbetalning och Registrera utbetalning.

Om du har ett företagskonto hos Sparbanken (Sparbanken Syd exkluderat) kan du aktivera en koppling mellan Visma eEkonomi Bokföring och banken. Kopplingen innebär att in- och utbetalningar som registrerats på kontot automatiskt förs över till Visma eEkonomi Bokföring. Aktiveringen av bankkopplingen kan vara förenad med en avgift från bankens sida.
Dagen efter att en in- eller utbetalning har gjorts hämtas transaktionen via ditt kontoutdrag till Visma eEkonomi Bokföring.
Starta en koppling med din bank
För att starta en bankkoppling med Swedbank behöver du ta kontakt med din bank för att ingå ett avtal (formulär 1481). Företagets kontonummer och IBAN behöver vara registrerade i Visma eEkonomi Bokföring. Dessa behöver du även ha till hands för att teckna avtalet med banken.
När banken godkänt anslutningen av kontot får du ett meddelande om det i programmet. Det tar 2–3 bankdagar innan det första kontoutdraget förs över automatiskt. Det är bara nya kontoutdrag som förs över när bankkopplingen startas. Transaktioner från tidigare perioder måste registreras manuellt.
Under tiden som du väntar på godkännandet från banken, kan du inte registrera några bankhändelser manuellt på det/de valda bankkontona.
Inaktivera bankkoppling
Vill du avsluta en bankkoppling kontaktar du din bank. Banken tar därefter kontakt med Visma.
Arbeta utan bankkoppling
Om du väljer att inte ha någon bankkoppling kan du registrera dina kontohändelser genom att kopiera ditt kontoutdrag från din internetbank och sedan klistra in det i programmet.
Läs mer i avsnitten Registrera inbetalning och Registrera utbetalning.

När du har ett företagskonto hos någon annan bank, än de som vi nämnt tidigare, måste du själv hämta informationen från din internetbank om vilka bankhändelser som skett på ditt konto och registrera dem manuellt i programmet.
Se även
Arbeta smartare
Supportforum
Ta del av hur 30 000 andra Visma-kunder arbetar smartast med sitt företagande.