Kreditera kundfaktura

Om du har skapat en felaktig kundfaktura och vill ta bort den, kan du antingen kreditera fakturan, eller välja åtgärden Ångra faktura på fakturan. Åtgärden kommer att reversera hela fakturan och kan endast användas på obetalda fakturor. Du kan läsa mer om att ångra en faktura i avsnittet Ångra en kundfaktura.

När du skapar en kreditfaktura utgår du alltid från en faktura som du har skapat tidigare. Du kan ta bort artiklar, rader eller välja att kreditera hela eller delar av beloppet på den ursprungliga fakturan. Det totala beloppet på kreditfakturan kan dock inte överstiga den ursprungliga fakturans totalbelopp.

Om du har skapat fakturan från en order kommer kreditfakturan att visa kopplingen till ursprungsordern.

  1. Välj Försäljning - Kundfakturor.
  2. Välj den faktura du vill kreditera.
  3. Välj Åtgärder - Kreditera.

Nu öppnas en kreditfaktura med samma kund- och artikeluppgifter som debetfakturan. Om hela fakturan ska krediteras är allt du behöver göra att välja hur den ska sparas.

Om du vill del-kreditera fakturan ändrar du antalet eller priset per artikelrad. Var noga med att antalet artiklar visas med ett minustecken om du gör en korrigering av antalet. Om det finns artikelrader på fakturan som inte ska krediteras alls, sätter du antalet till noll eller raderar raden.

  1. Gör något av följande val när du är färdig med fakturan:
Bokför och skicka via e-post Fakturan skickas automatiskt till den e-postadress som finns angiven på kunden i kundregistret. Fakturan sparas under Obetalda fakturor.
Bokför och skapa som pdf Fakturan sparas som pdf och kan skrivas ut på papper.
Bokför och skicka e-faktura Fakturan skickas till kunden som en e-faktura.
Bokför och skicka brev Fakturan skickas för utskrift och postas som brev till kunden.
Spara utkast Fakturan bokförs inte och sparas under Utkast.

Den ursprungliga felaktiga fakturan och kreditfakturan kommer att ta ut varandra i bokföringen. De måste dessutom kvittas mot varandra för att saldona på fakturorna ska försvinna från fliken Obetalda kundfakturor. Läs mer i avsnittet "Kundfaktura - kvittad mot kreditfaktura" i avsnittet Matcha inbetalningar manuellt. Här kan du också läsa mer om hur du hanterar kundfakturor där kunden avrundat beloppet vid betalning.

När du använder tillvalet lager

Om du skickar en kreditfaktura där lagerartiklar ingår, kommer du få en fråga om du vill att artiklarna ska returneras till lagret eller inte. Om du väljer att returnera artiklarna skapas en inleverans automatiskt. Visma eEkonomi Pro håller reda på varje enskild artikel och returnerar artiklarna till lagret med det inköpspris och den fraktkostnad de hade när de levererades in första gången.

Väljer du att inte returnera artiklarna till lagret skapar programmet automatiskt en inleverans och därefter direkt en utleverans för de aktuella artiklarna. Genom att göra både en in- och en utleverans blir försäljningsstatistiken korrekt.

Relaterade avsnitt

Skapa kundfaktura
Matcha inbetalningar manuellt
Ångra en kundfaktura
Kreditera faktura med rot-/rutavdrag
Kreditera en såld kundfaktura

Ångra eller kreditera en kundfaktura

Sökord: Ta bort faktura, ändra faktura, delkreditera faktura, kreditera delvis, kreditera del av faktura, kreditfaktura