Visma eEkonomi Smart
Nyheter i Visma eEkonomi Smart
april 2024
Ny funktionalitet
Spännande nyheter: Visma Spcs AI-assistent!
Nu är den här - Visma Spcs smarta AI-chatbot, eller helt enkelt AI-assistenten! Här har du några bra anledningar till att prova den.
Omedelbar respons 24/7
Oavsett om du är en nattuggla eller morgonpigg finns AI-assistenten tillgänglig dygnet runt, varje dag, redo att svara på dina frågor när du än behöver det. Ingen kö och omedelbar hjälp, så klart.
Smidig smart konversation
Säg nej till obekväma robotchattar och konstigt formulerade frågor! Chatta med AI-assistenten med vardagligt språk och ställ följdfrågor. Den kommer kunna följa din konversation - precis som om du pratade med en riktig person.
Kontinuerligt lärande
AI-assistenten blir smartare för varje chatt, så den blir ständigt bättre på att hjälpa dig med dina frågor. Men oroa dig inte, AI-assistenten är ingen nybörjare! Den har redan genomgått hård träning med vår suveräna kundsupport.
Flerspråkig
Inte så bekväm med svenska? ¿Qué tal el español? Ou français? AI-assistenten är flerspråkig, redo att hjälpa dig på det språk du föredrar! Incredibile, vero?
Fantastisk framtid att vänta
Vi förbättrar ständigt AI-assistenten och har stora planer inför framtiden. Så följ med oss på resan mot en mer interaktiv och smartare AI-assistent. Vem vet vad den kommer kunna hjälpa dig med inom en snar framtid?
Redo att prova?
Du hittar AI-assistenten i menyraden längst upp till höger på skärmen under Hjälp. Och om du letar efter den skrivna hjälpen hittar du den lite längre till höger under Frågetecknet.
Visma Spcs support |
Kundönskemål
Behörigheter byter kostym och blir flexiblare än någonsin!
Nu kommer en mycket efterfrågad uppdatering - flexibiliteten att konfigurera behörigheter för varje menyalternativ per användare!
Den tidigare behörighetssidan har ersatts med ett mer intuitivt gränssnitt, optimerat för att ge dig kontroll och flexibilitet över dina användares behörigheter. Om du klickar på en specifik användare öppnas en särskild behörighetssida där du kan skräddarsy behörigheter för varje menyalternativ för den specifika användaren.
Under Programbehörigheter kan du nu välja mellan fyra alternativ:
-
Fullständig behörighet
-
Begränsad
-
Läsbehörighet
-
Läsbehörighet - revisor
Dessutom kommer Attestering nu med två alternativ:
-
Attestera/Avvisa
-
Ingen
Endast användare med full åtkomst till Visma eEkonomi kommer att ha insyn i Behörigheter under Inställningar, och endast de kan ändra behörigheter. Precis som tidigare kan användare inte justera behörigheter för sig själva.
Observera att uppgraderingen kan ha ändrat några av användarbehörigheterna inom ditt företag!
-
Endast försäljning byts ut mot Behörighet utan betalningar för Försäljning, vilket även innefattar läsbehörighet för Appar och tillval, samt ingen behörighet för övriga delar.
-
Begränsad ersätts med Behörighet utan betalningar för Försäljning och Inköp, vilket även innefattar ingen behörighet för Kassa- och bankhändelser, samt läsbehörighet för övriga delar.
Ta dig tid att se över dina behörigheter och läs mer i hjälpen om hur du anpassar dem!
Behörigheter |
Förbättring
Visma Klimatrapport - nu på engelska
Glada nyheter för våra engelska användare som jobbar med vår fina klimatrapport! Vi stödjer nu engelska. Det är bara att gå till inställningarna uppe till höger och välja English som språk.
Bra jobbat med att minska ditt klimatavtryck - fortsätt så!
Visma eEkonomi Klimatrapport/Klimatrapport Pro | |
Tre steg för att minska din klimatpåverkan |
Ny funktionalitet
Grymt planeringsverktyg för dina klimatåtgärder
Kolla in det senaste släppet av Visma eEkonomi Klimatrapport! Det är som att få fjärrkontrollen till din klimatpåverkan.
Med det här verktyget i hand är du redo att utforma en klimatstrategi som är helt din egen och följa dina framsteg med de miljövänliga åtgärder du genomfört. Sugen på ett proffsdrag? Sikta in dig på initiativen som gör mest nytta och släng in dem rakt in i din handlingsplan. Och du är inte ensam – du kommer få all smart vägledning du behöver om varför och hur vid varje steg.
Se detta som din pålitliga sidekick vid skrivbordet när du tar dig an klimatförändringarna, och som hjälper dig att ha en verksamhet som är smart, håller i längden, och är redo för framtiden. Nu kör vi!
Visma eEkonomi Klimatrapport/Klimatrapport Pro | |
Tre steg för att minska din klimatpåverkan |
Förbättring
-
Möjlighet att ändra inställningen Skicka ej till bank efter att ha registrerat en leverantörsfaktura
-
Det går nu att redigera betalningsvillkor direkt i den dialog som dyker upp när du ställer muspekaren på kundnamnet i en nyskapad kundfaktura
-
API:et för lagermodulen har uppdaterats med nya funktioner för att hantera inköps- och fraktkostnader i utländsk valuta: CurrencyCode, PurchasePriceWithCurrency och FreightCostWithCurrency
-
För dig som använder bankkoppling är det nu fritt fram att ha så många konton du önskar i samma eller annat valuta
-
Förbättrad prestanda när du arbetar med många fakturor i batcher
-
För redovisningsbyråer: Nu kan du bestämma vilket fakturadatum du önskar föra över till Visma eEkonomi från Visma Advisor
-
Uppgifterna för rot/rut och grön teknik på kunden förs nu över när du skapar offerter och ordrar
Förbättring
Maxa effektiviteten – skaffa fler företagskort till dina anställda!
Har du redan lagt vantarna på ett Visma Spcs kort och fått prova på den smidiga processen Blippa. Fota. Klart? Nu kan du beställa mer än ett kort per företag, så låt dina anställda få prova på det också, och samtidigt göra din bokföring ännu smidigare!
Du kan beställa kortet till vem som helst i ditt företag utan extra kostnad, så länge de har en aktiv användarlicens i Visma eEkonomi Smart.
Låter det intressant? Läs allt om Visma Spcs företagskort nedan!
Visma Spcs Mastercard® företagskort (debit) |
Förbättring
Kreditupplysning på privatpersoner
Nu kan du äntligen göra en kreditupplysning på privatpersoner direkt i Visma eEkonomi Smart! Det betyder även att du kan göra det på enskilda firmor, handelsbolag och kommanditbolag. Det är obligatoriskt att använda BankID när du gör en kreditupplysning på en privatperson eller ovanstående bolagsformer, så ha det nära till hands!
Här kommer en liten summering med de senaste förbättringarna vi gjort kring kreditupplysning:
-
Bevakningsfunktionen är nu gömd för privatpersoner och visas bara för företagskunder
-
Lagt till BankID-identifiering vid kreditupplysning eller anmärkningskontroll på privatpersoner, enskilda firmor, handelsbolag och kommanditbolag
-
Förbättrade meddelanden i dialogrutor
-
Lagt till möjlighet att komma åt kreditupplysningen när du är inne och redigerar en kund
Visma Kreditupplysning |
Förbättring
Kreditupplysning finns nu i redigeringsläget
Javisst är det så! Tidigare kunde du bara komma åt kreditupplysningen via kundregistret, men nu kan du alltså nå det när du är inne och redigerar en kund.
Vi har också lagt till information om när du senaste gjorde en kreditupplysning, anmärkningskontroll eller bevakning.
Och sist men inte minst har vi förbättrat felmeddelandet gällande saknat organisationsnummer. Istället visar vi nu en ruta, där du kan fylla i det saknade organisationsnumret och vi ser samtidigt till att automatiskt uppdatera kunduppgifterna.
Visma Kreditupplysning |
Förbättring
Minusrader på fakturor för rot/rut och grön teknik
Om du fakturerar för rot-/rutarbet eller grön teknik kan du nu äntligen använda dig av minusrader. Om ett projekt inte blir av eller bli uppskjutet, kan du istället för att skapa en separat faktura, lägga till en minusrad på den befintliga fakturan.
Det blir alltså mycket smidigare att hantera förskottsbetalningar från dina kunder, i och med att du slipper skapa en ny faktura utan bara korrigerar den befintliga.
Skapa faktura med rot-/rutavdrag | |
Skapa faktura med avdrag för grön teknik |
Förbättring
Ett enklare sätta att växla mellan dina kunder
Du kan nu sluta med att gå fram och tillbaka till kundlistan för att växla till en annan kund när du är i redigeringsläge. När du redigerar en kund kommer du nu se två navigeringspilar överst till höger, så att du lätt och smidigt kan växla mellan dina kunder.
En liten trevlig funktion, eller hur?
Kunder |
Förbättring
Order- och offertnummer i ämnesraden
Goda nyheter på väg till dig! Äntligen får du med dig offert- eller ordernumret i ämnesraden när du mailar dina offerter och ordrar till dina kunder. Och inte bara det! När du skapar en ny offert eller order kan du numera se det preliminära order-/offert-numret överst till vänster - precis som det funkar för kundfakturor idag.
Din dag blev precis ännu bättre!
Skapa offert | |
Skapa order |
Förbättring
Få en översikt över dina kunder med den nya rapporten Kundlista
En ny rapport kallad Kundlista finns nu under Bokföring - Rapporter. Baserat på ett filter kan du generera en lista över aktiva och inaktiva kunder, inklusive information så som nummer, namn, kontaktuppgifter, status, och om du vill, personnummer eller organisationsnummer.
Du kan så klart se rapporten direkt i programmet eller välja att ladda ner den som PDF- eller CSV-fil. Vi hoppas att detta hjälper dig att få en översikt över dina kunder!
Rapporter |
Ny funktionalitet
Automatisk import av skattehändelser från
Hallå där, nu har vi spännande grejer på gång! För dig som har aktiebolag, släpper vi nu möjligheten att sätta upp en koppling till Visma eEkonomi Smart. Kopplingen innebär att vi får läsbehörighet till skattekontot, och vips, kan vi hämta aktuella händelser och läsa in dem under Kassa- och bankhändelser på ditt skattekonto. Händelserna kan sedan hanteras precis som manuellt skapade händelser. Lysande ju!
direkt frånDetta minskar risken att händelser missas eller glöms bort och gör att du nästan inte behöver logga in på
längre, för att kontrollera ditt konto. Låter inte det bra?Arbeta med koppling till Skatteverket |
Förbättring
En ny rapport för dina projekt
Med vår nya rapport “Projektlista” kan du välja enstaka, flera eller samtliga av dina projekt för att få en smidig översikt. Rapporten innehåller projektnummer, projektnamn, tilldelad kund, start- och slutdatum, samt status. Du kan se rapporten direkt i programmet eller välja att ladda ner den som PDF- eller CSV-fil.
Gå till Bokföring - Rapporter för att skapa din egen projektlista idag!
Rapporter |
Kundönskemål
Visa SEK på utskrifter av försäljningsdokument
Red ut oklarheter kring valuta genom att aktivera vår mycket efterfrågade funktion för att visa SEK på utskrifter av försäljningsdokument. Bara gå till Inställningar - Företagsinställningar och fliken Försäljningsuppgifter. Klicka i rutan Visa SEK på försäljningsdokument, så appliceras det på utskrifterna för offerter, ordrar, och fakturor för dina svenska kunder.
Företagsinställningar |
Förbättring
Välj alla resultatenheter med bara ett klick
Om du arbetar med resultatenheter så har vi lite härliga nyheter till dig! Vi har gjort det betydligt enklare i flera rapporter genom att lägga till en kryssruta, som kan komma till stor nytta. Istället för krångla till det och välja en resultatenhet i taget, kan du nu helt enkelt välja kryssrutan Välj alla. Denna härliga funktion kan avnjutas i följande rapporter:
-
Kontoanalys
-
Balansräkning
-
Huvudbok
-
Resultaträkning
-
Försäljningsstatistik
-
Försäljningsstatistik månadsvis
Bestäm om du vill skapa en separat rapport för varje resultatenhet eller om du vill ha en gemensam rapport för de resultatenheter du valt. Det här funktionen är tillgänglig för rapporterna Balansräkning, Huvudbok och Resultaträkning.
Njut av enkelheten!
Rapporter |
Förbättring
Det är en perfekt matchning!
Vi har gjort det ännu enklare att börja skicka e-fakturor till dina kunder. När du skapar en ny kund eller redigerar en befintlig kund, kommer vi att kontrollera om organisationsnumret finns upplagt som mottagare av e-fakturor. Om det är en perfekt matchning kommer kunden bli kopplad automatiskt. Så nästa gång du ska kicka en faktura till den kunden, kommer e-faktura att vara det föredragna sättet. Hur enkelt som helst!
Om det inte blir en perfekt matchning kommer du fortfarande att ha chansen att få reda på om kunden kan ta emot e-fakturor eller inte. Läs mer i avsnittet Lägg till kund.
Glad e-fakturering!
Lägg till kund | |
Skicka e-fakturor |
Kundönskemål
Betalningsbekräftelse till din tjänst!
När du fått full betalning för din faktura kan du skapa en betalningsbekräftelse till din kund. Det är bara att öppna fakturan och välj Skapa betalningsbekräftelse som pdf under knappen Skicka eller skriv ut. Detta alternativ är bara tillgängligt om fältet Betalningsvillkor är satt till X antal dagar netto på kunden.
Snart kommer även möjligheten att skicka betalningsbekräftelser via e-post direkt från programmet.
Registrera inbetalning via kundfakturalistan |
Kundönskemål
En ny rapport på väg
Rapporten Försäljningsstatistik månadsvis finns nu tillgänglig under Bokföring - Rapporter. Den liknar rapporten Försäljningsstatistik, men fokuserar endast på artikelstatistik. Du kan filtrera på artikelnummer, artikelgrupper, projekt och resultatenheter. Filtren för projekt och resultatenheter finns tillgängliga i de fall de används. Rapportutskriften inkluderar kolumnerna Artikelnummer, Artikelnamn, Statistik, och en kolumn för varje vald månad.
Den här rapporten har varit starkt efterfrågad, så vi hoppas att du kommer att gilla den!
Rapporter |
Förbättring
Samma grymma program - med en ny attityd!
Visma eEkonomi Smart har fått en makeover och målats i våra nya härliga färger - korall, vanilj och lila. Det är endast färg och form vi ändrar - annars är allt som vanligt!
Den nya looken går i linje med vårt nya varumärke. Vi vill att glädjen och energin som präglar vår företagskultur verkligen ska synas. Häng med - resan har bara börjat!
Förbättring
Förbättrade PDF-rapporter och mindre korrigeringar i Kontoanalys
Det är nu möjligt att skapa PDF-utskrifter av verifikationer som syns i de utfällda raderna i flikarna Balansräkning och Resultaträkning under Kontoanalys, för att det ska vara enkelt för dig att ta fram och skriva ut särskilda bokföringshändelser från dina rapporter.
När vi ändå var igång gick vi in och fixade några grodor som du kanske har stött på. Till att börja med blandar vi inte längre punkter och kommatecken i våra PDF-rapporter - de är alltså helt enhetliga nu! Och slutligen hänger inställningen Visa alla konton med i utskriftsdialogen som det var tänkt från början. Bättre sent än aldrig, eller hur?
Förbättring
Missa inte nya e-fakturor
Brukar du missa att du har fått nya e-fakturor i Visma eEkonomi? Den nya standardinställningen gäller för alla företag förutom redovisningsbyråer, och med inställningen får du e-post varje gång du har mottagit en ny e-faktura. Du kan så klart justera om du hellre vill få e-postpåminnelser dagligen eller veckovis istället. Då är det bara att ta en titt på Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter - E-postinställningar för mottagna e-fakturor.
Har du redan rutan iklickad och fixat inställningarna på egen hand sedan tidigare? Lugnt, inget kommer att ändras!
Företagsinställningar |
Kundönskemål
Nya filter för en smidig sortering av dina offerter
Nu kan du sortera dina offerter ännu bättre! I flikarna Pågående offerter och Avslutade offerter är det nu möjligt att sortera på alla statusar en offert kan ha.
Samtidigt som vi släpper dessa filter kommer vi också ändra namn på en av flikarna. Från Skickade offerter till Pågående offerter.
Offerter |
Ny funktionalitet
Hur coolt? Vi släpper nu Visma eEkonomi Klimatrapport Pro
Med pro-varianten kan du göra allt som går att göra i Visma eEkonomi Klimatrapport och mycket mer. Finjustera data, djupdyka i kategorier och undersöka avtryck per leverantör. Eller plocka ut resultatet i Excel. Här kan du verkligen förstå klimatpåverkan på djupet.
-
Se avtrycket fördelat på 70 kategorier
-
Utökad rapport
-
Djupdyk i dina leverantörer
-
Finjustera din data
-
Trender över tid
-
Exportera till Excel
Visma eEkonomi Klimatrapport/Klimatrapport Pro | |
Tre steg för att minska din klimatpåverkan |
Kundönskemål
En efterlängtad uppdatering av kundregistret
Du kan nu lägga till olika leveransvillkor och leveranssätt i CSV-filen för att göra en snabb och enkel import av kundregistret - men det är inte allt! Du kan också skapa nya leveransvillkor och leveranssätt som inte tidigare har funnits i programmet. Programmet kommer då skapa och lägga till dem i kundinformationen. Ganska schysst, eller hur?
Ovanpå det har vi också lagt till en ny kolumn i CSV-filen där du kan lägga till och importera kundgrupper. Vill du lägga till flera kundgrupper på en och samma kund? Inga problem! Bara separera kundgrupperna med ett semikolon så är det klart.
Importera eller exportera kundregister |
Ny funktionalitet
Nu uppdaterar vi Visma eEkonomi Lönebesked till Lön Direkt!
Efter uppdateringen får du tillgång till flera nya härliga funktioner. Här är ett par exempel:
-
Arbetsgivardeklaration direkt till Skatteverket via API
-
Uppdaterade skatteuppgifter på de anställda med FOS-förfrågan
-
Avdrag för regionalt stöd
-
Möjlighet att byta bokföringskonto på lönerad direkt på den anställdes lönebesked
-
Digitala lönebesked till Kivra eller Min Lön
... och mycket mer!
Från och med den 3 april kan du enkelt uppdatera till Lön Direkt från Visma eEkonomi Lönebesked. Välj Lön - Lönebesked i menyn för att starta en guide som gör överföringen smidig. När guiden är slutförd har de anställdas uppgifter för 2022 och 2023 förts över till Lön Direkt.
Innan du startar överföringen är det några saker du behöver tänka på i Visma Visma eEkonomi Lönebesked. Läs mer i avsnittet Kom igång med Visma Lön Direkt om du tidigare har arbetat i Visma eEkonomi Lönebesked i hjälpen för Lön Direkt.
Du kan skapa lönebesked i Visma eEkonomi Lönebesked under hela april, men från och med den 1 maj måste du uppdatera till Lön Direkt innan du kan arbeta i programmet.
Ny funktionalitet
Skön kontroll på ditt klimatavtryck!
Mäta sitt klimatavtryck, det låter svårt och dyrt. Några hade kanske helt ärligt velat slippa, andra är superpepp! Nu finns lösningen som gör det lätt att se ditt företags verkliga avtryck och jobba med det - direkt i ditt program. Med några knapptryck fixas en färdig klimatrapport och du kan jämföra ditt klimatavtryck med andra i din bransch och jobba smart med att minska det. Du får alltså en klar bild av hur ditt företag påverkar miljön. Och ser snabbt de förändringar som kan göras för en grönare framtid. Hur skönt?
-
Se ditt CO2-avtryck (koldioxidavtryck)
-
Få tips och förbättringsåtgärder
-
Jobba med att sänka och följa upp
-
Klimatfinansiera
-
Skriv ut din klimatrapport som pdf
Visma eEkonomi Klimatrapport/Klimatrapport Pro | |
Tre steg för att minska din klimatpåverkan |
Ny funktionalitet
Lämna in deklarationen automatiskt via Skatteverkets API
För dig som använder Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning är vi idag lite extra glada eftersom vi kan meddela att vi nu stödjer automatisk inlämning av deklarationen via Skatteverkets API. Genom att använda detta kan du säga hejdå till att skriva ut eller ladda ner och föra över filer manuellt. Den nya inlämningsmetoden skickar automatiskt alla INK2-blanketter (INK2, INK2R, INK2S) till ditt personliga utrymme på Skatteverket. Notera att du fortfarande måste signera dem därifrån för att deklarationen ska anses vara inlämnad.
Funktionen finns tillgänglig för aktiebolag och för räkenskapsår som slutar efter 2022-08-31.
Tips!
Vi kallar det för "best digital practice" för deklaration och årsavslut
Har du någon gång funderat på vilket det bästa sättet är att göra ditt årsavslut och deklaration? Ta en till på den nya kom igång-guiden för Visma eEkonomi Deklaration/årsredovisning! Där ger vi dig våra allra bästa tips och guidar dig igenom hela processen.
Kom i gång med Deklaration/Årsredovisning |
Kundönskemål
Separata e-postadresser för offerter, ordrar och fakturor
Nu är det äntligen möjligt att använda separata e-postadresser för offerter, ordrar och fakturor när du skickar dem via e-post till dina kunder.
När du skapar eller redigerar en kund, använd de nya e-postfälten och lägg till de e-postadresser som kunden önskar ta emot sina offerter, ordrar eller fakturor på.
De nya fälten är:
-
E-postadress faktura
-
E-postadress order
-
E-postadress offert
Dessutom har du det befintliga fältet E-postkopia där du kan lägga till upp till 5 e-postadresser som får en kopia på de utsända mejlen.
Lägg till kund | |
Redigera kunduppgifter |
Förbättring
Äntligen stöd för fler företagsformer i Visma Betalt Direkt
Javisst! Visma Betalt Direkt - tjänsten som låter dig sälja fakturor, är nu inte längre begränsad till enbart aktiebolag. Vi har nu även stöd för enskild firma och handelsbolag.
Visma Betalt Direkt |
Förbättring
Nu har vi stöd för negativt antal på orderrader
Precis som för offerter och kundfakturor är det nu möjligt att lägga till ett negativt antal på orderrader.
Om du erbjuder kunden en rabatt, kan du göra det genom att lägga till en negativ rad på ordern. Om du till exempel erbjuder ”köp 3 betala för 2” lägger du till en artikelrad på ordern där du anger 3 i kolumnen Antal. På raden nedanför lägger du till samma artikel, men där anger du -1 i kolumnen Antal. På så vis ser din kund tydligt på ordern att du dragit av den utlovade rabatten.
Skapa order |
Förbättring
Kreditera sålda fakturor för dig som använder kontantmetoden
För dig som säljer fakturor via Visma Betalt Direkt och använder dig av kontantmetoden är det nu möjligt att kreditera en såld faktura i Visma eEkonomi Smart. Observera att det endast är möjligt att kreditera hela fakturan.
Du krediterar den sålda fakturan på samma sätt som när du krediterar en vanlig faktura. Den enda skillnaden är att du får olika alternativ när du bokför kreditfakturan, beroende på om du har registrerat betalning eller inte för den sålda fakturan.
Vi har även gjort förändringar i hanteringen av sålda fakturor i Visma Betalt Direkt för dig som använder kontantmetoden. Nu bokförs försäljningen när du registrerar inbetalningen från Visma Betalt Direkt under Kassa- och bankhändelser.
Kreditera en såld kundfaktura |
Förbättring
Uppgift om arbetsplatsens adress på arbetsgivardeklarationen
Riksdagen har beslutat att arbetsgivare från och med januari 2023 ska lämna uppgift om tjänsteställets adress i arbetsgivardeklarationen. Uppgifterna anges i fälten Arbetsplatsens gatuadress och Arbetsplatsens ort under Inställningar - Företagsinställningar - Löneuppgifter.
Tjänsteställe är där den anställde utför huvuddelen av sitt arbete. Ett företag kan ha flera tjänsteställen, men en anställd kan bara ha ett tjänsteställe hos samma arbetsgivare. Om den anställde utför sitt arbete på flera platser, är det arbetsgivarens ansvar att göra en bedömning av var tjänstestället är. Observera att tjänsteställe inte är detsamma som arbetsställenummer, som ska lämnas i arbetsgivardeklarationen.
Lagkrav
Nya regler för grön teknik
Från och med 1 januari 2023 gäller nya regler för grön teknik.
Skattereduktionen för installation av solceller ökas från dagens 15 % till 20 %. När du aktiverar inställningen Fakturerar grön teknik under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter, visas ett nytt fält där du kan ange procentsatsen på egen hand. Standardvärdet är 15 %.
Sökord: uppdateringar, nyheter