Visma eEkonomi Smart
Nytt i Visma eEkonomi Smart
Nyheter och förändringar i Visma eEkonomi Smart presenteras här.
December 2019
Behåll datumet från fakturautkastet på fakturan
När du öppnat ett fakturautkast för att färdigställa det, har datumet tidigare automatiskt flyttats fram till dagens datum. Praktiskt tycker vissa, irriterande säger andra. Därför har vi nu lagt till en inställning under Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter som gör att det ursprungliga datumet från fakturautkastet används på fakturan.
Slå ihop fakturor och bifogade filer i ett dokument
Fram till nu har fakturor och bifogade filer skickats som separata filer när du fakturerat via e-post eller Visma AutoInvoice. Det har ibland orsakat problem hos mottagare med automatiska fakturasystem, eftersom inte alla mottagarsystem kan särskilja fakturor från bifogade filer.
Nu kan du slå ihop alla dokument i en fil. Du väljer helt enkelt inställningen De bifogade filerna kommer att slås ihop i ett dokument som du hittar under Inställningar - Företagsinställningar och fliken Faktureringsuppgifter.
Enklare att lämna in momsredovisning
För att förenkla inlämningen av momsredovisningen, har vi lagt till en knapp nere till vänster på den. Knappen tar dig direkt till
, där du kan ladda upp din momsredovisning.
Visma Betalt Direkt
Det är idag vanligt att företag säljer sina fakturor för att effektivisera sin verksamhet. Som första bokföringsprogram i Sverige kan Visma eEkonomi erbjuda dig som driver ett aktiebolag den möjligheten helt integrerad i faktureringsprocessen. Du skapar fakturan som vanligt i Visma eEkonomi och ser direkt beloppet du kan sälja den för.
När du säljer en faktura får du betalt redan nästa bankdag. Vi övertar risken om din kund inte betalar och ringer alltid två gånger till din kund innan vi skickar en påminnelsefaktura.
Läs mer om fördelarna och hur du kommer igång under Appar och tillval i programmet och i hjälpavsnittet .Visma Betalt Direkt
Välj verifikationsserie när du importerar SIE-filer
Om du har lagt till egna verifikationsserier under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter kan du även välja dessa när du importerar SIE-filer. Det innebär att du kan välja vilka serier du vill koppla dina verifikationer till när du importerar dem till Visma eEkonomi Smart. Om du inte väljer någon serie används verifikationsserie A som standard.
Nu finns Visma Sign
Under Appar och tillval i programmet hittar du nu Visma Sign – vår lösning för digital signering som gör att du slipper en massa papperskopior, portokostnader och långa ledtider. Du skickar helt enkelt en inbjudan att signera dokument, som exempelvis kontrakt, referenser eller årsredovisningar, per e-post eller sms. Dokumenten sparas sedan i ett digitalt arkiv för framtida bruk. Visma Sign använder BankID för säker identifiering.
Bättre bildunderlag och matchning mot leverantörer
Vi fortsätter arbeta på att förbättra Visma eEkonomi Smart och den senaste tiden har vi bland annat jobbat med bildunderlagen. Bildunderlaget är nu större och du kan ändra bredden på visningsvyn och också öppna bilden i ett nytt fönster.
Även tolkningen av bilden har förbättrats och programmet kan nu hitta och till och med lägga till en leverantör genom att läsa av uppgifterna från bilden.
Vi fortsätter arbeta med bildunderlagen så håll utkik efter fler förbättringar.
Automatisera ditt arbete med Zapier
I juni integrerade vi Visma eEkonomi med Zapier, vilket gjorde det möjligt att samla alla dina appars bästa funktioner på ett och samma ställe för en smidigare arbetsgång. Vi älskar Zapier och jobbar ständigt med att lägga till ytterligare triggers och händelser för att automatisera ditt arbete.
Vill du veta mer? Ta en titt i avsnittet Zapier och Visma eEkonomi Smart eller besök Zapiers webbplats.
Skriv ut verifikationer med bara ett klick
Nyligen gjorde vi det möjligt att skriva ut verifikationer direkt från notifieringarna. Det betyder att du nu kommer få valet att skriva ut verifikationen så fort du har sparat den, utan att behöva gå tillbaka till verifikationsvyn.
Se anställningshistorik
Om du använder Lön kan du nu även se dina anställdas tidigare anställningsperioder. Det innebär att du kan få historik för exempelvis den anställdes tidigare löneform och personalkategori. Observera att det inte går att ändra uppgifter på tidigare anställningsperioder.

Skicka flera återkommande fakturor
För att förenkla och spara tid för er som använder återkommande fakturor har vi gjort det möjligt att markera rutor för de fakturor som ska skickas vid samma tillfälle. Vill du skicka alla fakturor samtidigt markerar du alla med ett klick i rutan överst i kolumnen.
Ångra kvittning av leverantörsfaktura
Vi släppte nyligen en funktion som gör det möjligt att ångra kvittning av kundfakturor i Visma eEkonomi Smart. Nu har vi lagt till motsvarande funktion för att ångra kvittning av leverantörsfaktura. Om du exempelvis har kvittat fel leverantörsfaktura med en kreditfaktura kan du nu ångra kvittningen genom att helt enkelt välja Åtgärder - Ångra kvittning på fakturan.
Visma stödjer inte längre Internet Explorer
Från och med den 1 november kommer Visma eEkonomi Smart inte längre ha stöd för webbläsaren Microsoft Internet Explorer eftersom Microsoft själva sätter stopp för all vidareutveckling.
Du kommer fortfarande kunna öppna programmet i webbläsaren, men vi uppdaterar inte längre programmet mot Internet Explorer och kan därför inte garantera att all funktionalitet finns tillgänglig. Om du vill uppdatera till en webbläsare vi har stöd för kan du istället ladda ner någon av Google Chrome, Microsoft Edge, Firefox och Safari.
Förbättrat upplägg i försäjningsstatistiken
När du vill skapa rapporten Försäljningsstatistik kan du välja att filtrera enligt kriterier som exempelvis ett intervall av kund- och artikelnummer samt specifika kund- och artikeletiketter. Vi har nu gjort det möjligt för dig att se kriterierna du valde att filtrera rapporten enligt högst upp i rapporten, så att du kan hålla koll på vilka filter du använt dig av.
Ångra kvittning av kreditfaktura
Ibland går det inte riktigt som man hade tänkt sig. Därför har vi gjort det enklare att rätta fel i Visma eEkonomi Smart. Om du exempelvis har kvittat fel kundfaktura med en kreditfaktura kan du nu ångra kvittningen genom att helt enkelt välja Åtgärder - Ångra kvittning på fakturan.
Ångra en kundförlust
Om du av misstag har registrerat en kundfaktura som en befarad kundförlust, eller om du nu tror att du kommer få betalt för fakturan, kan du välja att ångra kundförlusten du tidigare registrerat. Läs mer i avsnittet Ångra en kundförlust.

Enklare att använda Swish
Du kan nu välja betalningsvillkoret Swish direktbetalning när du lägger till eller redigerar en kund i Visma eEkonomi Smart. Fakturor som skapas för kunden kommer då hanteras som betalda och en förväntad inbetalning från Swish registreras i din bokföring. Bankhändelsen matchas sedan mot den förväntade Swish-betalningen. Om du vill lägga till ett Swish-nummer på dina fakturor finns den möjligheten redan tillgänglig i dina företagsinställningar.
Skriv ut två rapporter på samma gång
Vi har gjort det möjligt att skriva ut balansrapporten och resultaträkningen i en och samma åtgärd, så att du både kan spara tid och undvika onödiga klick.
Fler av sommarens förbättringar
Trots semestertider har vi jobbat hårt med att förbättra din upplevelse i Visma eEkonomi. Med förbättringarna kan du nu:
- Ta bort flera rader på leverantörsfakturor med ett enkelt klick
- Direkt komma till fliken Ej bokförda händelser när du öppnar Kassa- och bankhändelser
- Få mer exakta sökresultat när du söker efter konton – om du skriver in 2 kommer du få upp alla konton som börjar på 2
- Söka på belopp i verifikationslistan samt få en bättre översikt av totalbeloppen
Jobba i flera tjänster samtidigt
Vi har även en nyhet för alla er som arbetar i andra program kopplade till Visma eEkonomi Smart. När du öppnar ett annat program, som exempelvis Visma Ekonomiöversikt, via menyn i det övre vänstra hörnet, öppnas nu programmet i en separat flik i din webbläsare. Det gör det enklare att arbeta i flera program på samma gång.
Lista över anställda
Du kan nu ta fram en rapport som samlar och sammanfattar uppgifter om dina anställda. Om du sparar rapporten som pdf skrivs uppgifterna ut med en sida per anställd. Väljer du att spara rapporten som csv-fil kan du öppna den i Excel. Uppgifterna för varje anställd visas då på separata rader.
Påminnelser för projekt och resultatenheter
På begäran av flertalet redovisningsbyråer är det nu möjligt att få påminnelser om att använda projekt och resultatenheter när du skapar fakturor i Visma eEkonomi Smart. Inställningen finns tillgänglig i företagsinställningarna. När du markerar rutan får alla som registrerar fakturor i programmet en påminnelse om att lägga till resultatenheter och projekt, på de ställen de används.

Förbättringar av återkommande fakturor
Vi har gjort det möjligt att automatisera dina återkommande fakturor. Du kan nu göra en inställning så att dina fakturor skickas automatiskt på valfritt intervall. På så vis behöver du inte längre hålla koll på när de ska skickas. Dessutom visas nu kundens namn i översikten, du kan se en lista över dina senaste fakturor samt filtrera fakturorna efter typ och intervall.

Importera kontoutdrag och jobba smartare i kassa och bank
Det finns olika sätt att registrera in- och utbetalningar. För dig som inte har bankkoppling finns nu en lösning som gör det möjligt att importera bankhändelser till Visma eEkonomi Smart. Allt du behöver göra är att ladda ner ditt kontoutdrag som CSV-fil från internetbanken och sedan ladda upp eller släppa filen inne i Kassa- och bankhändelser. När importen är klar kommer du kunna se dina bankhändelser, matcha dem mot föreslagna bokföringshändelser och bokföra dem. Läs mer i Importera kontoutdrag.
Använder du Kassa- och bankhändelser på det effektivaste sättet? För att säkerställa att du jobbar effektivt kan du ta en titt på vår informationssida för kassa och bank och se vilket tillvägagångssätt som passar bäst för just ditt företag.
Nya möjligheter med Zapier-integrationer
Zapier är en tredjepartslösning som du hittar under Appar och tillval i programmet och som gör det möjligt att samla alla dina appars bästa funktioner på ett och samma ställe, för en smidigare arbetsgång. Genom att använda Zapier kan du integrera Visma eEkonomi Smart med över 1 300 andra appar och tjänster. Du kopplar helt enkelt samman två appar så att en händelse i den ena appen triggar en händelse i den andra.
Du kan läsa mer om Zapier och hur du kommer igång i Zapier och Visma eEkonomi Smart.
Dubblettkontroll vid SIE-import
För att förhindra eventuella dubbletter vid inläsningen av verifikationer från SIE-filer har vi nu gjort importen mycket smartare! Visma eEkonomi Smart presenterar nu verifikationer i SIE-filen som matchar verifikationer som redan finns i programmet i importguiden och hoppar sedan över dessa vid import. På så vis läses endast nya verifikationen in. Matchningen görs på både konto, belopp och beskrivning – oavsett verifikationsserie.
Färre klick för en effektivare arbetsdag
Med siktet inställt på att göra Visma eEkonomi Smart ännu effektivare har vi nu lagt till ännu fler smarta genvägar för att minska antalet klick i programmet. Vi har exempelvis gjort det möjligt för programmet att:
- Komma ihåg vilken sida du står på när du redigerar konton i kontoplanen.
- Snabbare välja konton när du skapar verifikationer.
- Automatiskt skrolla neråt när du skapar långa verifikationer.
- Länka till fakturor från verifikationer som listas i Kontoanalysen och verifikationslistan.
De här förbättringarna är särskilt efterfrågade av redovisningsbyråer.
Registrera leverantörsfaktura med förfallodatum bakåt i tiden
Om du har bankkoppling och vill lägga till ett förfallodatum bakåt i tiden när du registrerar en ny leverantörsfaktura kan du enkelt göra det genom att markera rutan Betala manuellt. Fakturan exkluderas då från betalningsfilen. Genom att exkludera fakturan från betalningsfilen kan du lägga till ett förfallodatum bakåt i tiden. Glöm bara inte att du då måste betala fakturan manuellt.
Ge din revisor tillgång till Visma eEkonomi Smart
Vi förstår behovet av att ge din revisor tillgång till alla uppgifter i Visma eEkonomi Smart och därför har vi gjort det möjligt för revisorn att få en överblick av alla företagets digitala dokument inne i programmet. Genom att helt enkelt registrera en ny användare kommer revisorn kunna se, skriva ut och exportera de uppgifter som krävs för att göra jobbet.
Läs mer i Registrera revisor som användare.

Förbättrad funktion för att skicka flera fakturor
Vi ha förbättrat funktionen för att skapa och skicka flera fakturor. Tidigare gick det som mest skapa fakturor till 50 kunder samtidigt. Nu är den begränsningen borttagen och det går snabbare att skapa och skicka flera fakturor.
Förbättringen gör faktureringen mer effektiv för föreningar som skickar fakturor för medlemsavgifter, liksom för alla er som fakturerar samma vara eller tjänst till många kunder.
Lättare registrering av sjuklön
Sen den nya lagen om karens trädde i kraft har vi lagt till de två nya lönearterna Sjukavdrag och Karensavdrag. Med hjälp av de nya lönearterna har det blivit enklare att registrera dina anställdas sjuklöner. I avsnittet Beräkna och registrera sjuklön kan du läsa mer om hur du räknar ut sjuklön och använder lönearterna.
Professionell kravhantering med eKrav
Om du har kundfakturor som förfallit till betalning kan du ta hjälp av Visma Financial Solutions tjänst eKrav för att kräva in pengarna från kunden. eKrav är en fristående tjänst som är gratis och enkel att använda, på enstaka eller alla förfallna fakturor. Du bestämmer själv när vill ha professionell hjälp att kräva in pengar och du har alltid full koll över ärendets status.
Tjänsten finns nu tillgänglig under Appar och tillval inne i programmet. Läs mer i avsnittet eKrav och Visma eEkonomi Smart.

Ange kundens orderreferens på faktura
Vi har lagt till ett fält där du kan ange kundens orderreferens när du skapar fakturor. Du kan använda upp till 50 tecken och kombinera både siffror och bokstäver när du lägger in orderreferensen.
Från den 1 april är det obligatoriskt att skicka e-faktura när företag fakturerar varor och tjänster som faller under bestämmelserna för offentlig upphandling, enligt LOU, LUF, LUFS och LUK. Funktionen för att skicka e-faktura i Visma eEkonomi Smart uppfyller redan lagkraven, däremot kräver vissa kommuner att orderreferens specificeras. Det nya fältet Kundens orderreferens säkerställer därmed att du även i dessa fall uppfyller kundernas krav.
Läs mer om att skicka e-faktura i avsnittet Visma AutoInvoice.
Läs mer om
Automatisk beräkning av moms vid omvänd skattskyldighet
När du registrerar en leverantörsfaktura som omfattas av reglerna för omvänd skattskyldighet hjälper programmet dig att räkna ut den omvända momsen. Detta gäller numera alla bokföringskonton med momskod 20-24 och gäller, förutom inköp med omvänd byggmoms, också när du registrerar inköp från utländska leverantörer. Både de som finns inom och utanför EU.
Momsen beräknas automatiskt när du på leverantörsfakturan anger ett inköpskonto som har någon av momskoderna 20-24 kopplat till sig. När du trycker Enter läggs rader med rätt momskonton till och den ingående och utgående momsen beräknas.
Smarta genvägar
Vi har lagt till länkar som öppnar verifikationer och fakturor när du arbetar i vyerna Leverantörsfakturor, Kundfakturor och Kassa- och bankhändelser. Det gör det snabbt och enkelt för dig att titta på den tillhörande verifikationen eller fakturan.
När du arbetar med att stämma av bankhändelser, klickar du på länken i kolumnen Bokföringshändelser för att öppna dokumentet. När du har tittat på det, väljer du Avbryt för att komma tillbaka till listan med kassa- och bankhändelser. Länkarna i listorna med fakturor fungerar på samma sätt. Du klickar på länken för verifikationen för att titta på den och väljer Avbryt för att komma tillbaka till fakturalistan.
Välj flera projekt
Du kan nu välja vilka projekt du vill visa i rapporterna
Håll koll på dina återkommande fakturor
När du loggar in i Visma eEkonomi Smart, får du en notifiering om du har några återkommande fakturor där fakturadatumet passerats och du kan skicka dem direkt. Vid inloggning får du också information om hur många fakturor som har skickats under innevarande vecka. Programmet hjälper dig hålla koll på dina återkommande fakturor så att du kan fokusera på din verksamhet.

Förbättring av verifikationsserier
Det är nu möjligt att ändra till en annan verifikationsserie än den som programmet föreslår när du registrerar inköp mot kvitto, en banktransaktion eller skapar en korrigeringsverifikation.
Du kan också lägga till upp till 5 egna verifikationsserier och lägga till en beskrivning till serierna. Både de nuvarande och de nya du lägger till. Under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter kan du välja vilka serier du vill arbeta med. Vi rekommenderar inte att byta verifikationsserie mitt i ett räkenskapsår.
Ny valutakolumn
Vi har lagt till en valutakolumn i Huvudboken. På så vis kan du nu se fakturabeloppet i din kund eller leverantörs valuta samt omvandlad till din lokala valuta, baserat på dagens valutakurs.
Se totalbeloppet för betalningsfiler
En liten förbättring som underlättar för er som skickar betalningsfiler
Tips! Om du vill se totalbeloppet för en viss dag kan du sortera listan på betalningsdatum och markera betalningarna för den dag du vill få en överblick av.

Nya Visma Tid Smart
Visma Tid Smart är ett webbaserat tidregistreringsprogram som kan integreras mot Visma eEkonomi Smart och användas på valfri enhet. Här kan du och dina anställda enkelt rapportera fakturerbar tid, interntid, reseutlägg och mycket, mycket mer! Genom att integrera dessa program kan du exempelvis importera dina kunder, artiklar, resultatenheter och projekt från Visma eEkonomi Smart till Visma Tid Smart samt skapa fakturaunderlag i Visma Tid Smart som du för över som fakturautkast till Visma eEkonomi Smart. Fördelarna är många och allt du behöver göra är att registrera ett konto, aktivera Visma Integration som du hittar under Appar och tillval och påbörja integrationen!

Förbättringar på startsidan
Som en del av vårt arbete att förbättra startsidan i Visma eEkonomi Smart har vi nu lanserat ett nytt filter i diagrammet med
Matcha flera bankhändelser samtidigt
För att göra din bokföringsupplevelse ännu bättre har vi nu gjort det möjligt att välja flera bankhändelser för samma datum och matcha dem med en enda verifikation.
Det här är särskilt användbart om du exempelvis:
- Har fått flera betalningar gällande samma sak på en och samma dag. Du bokför dem snabbt och effektivt genom att filtrera listan med kassa- och bankhändelser på ett datum och ytterligare genom att ange ett sökord som är gemensamt för transaktionerna, t.ex. Swish.
- Har importerat en SIE-fil från annat löneprogram och ska matcha flera löneutbetalningar från samma datum mot samma bokföringskonton.
- Har importerat ditt skattekonto och har flera skattehändelser som ska matchas från samma datum mot samma bokföringskonto.
Markera sen alla transaktioner med ett enda klick genom att bocka för kryssrutan högst upp i markeringskolumnen och välj sen Matcha alla markerade.
Återkommande faktura
Som utlovat när vi släppte funktionen i december har vi arbetat vidare med Återkommande faktura. Du kan nu skapa återkommande fakturor som ska skickas med intervallen varje månad, var tredje månad, var sjätte månad eller var tolfte månad.
Du kan nu också sortera listan med fakturamallar på fliken Återkommande faktura på fakturadatum eller fakturaintervall.
Arbetsgivardeklaration på individnivå
Från och med 1 januari 2019 ska alla svenska företag lämna in arbetsgivardeklaration på individnivå (AGI). När du som arbetsgivare lämnar in rapporten redovisar du de utbetalningar och skatteavdrag som gjorts per anställd. För de anställda innebär det att de löpande kan se sina värden för bruttolön, skatt och förmåner direkt på Mina sidor på
s webbplats.I Visma eEkonomi Smart skapar och lämnar du in filen under Lön - Arbetsgivardeklaration.
För dig som började använda AGI den 1 juli 2018, är det nya att det nu går att förhandsgranska rapporten i pdf-format innan inlämningen till Arbetsgivardeklaration.
. Du kan skapa en pdf från listan underLäs mer i avsnittet Arbetsgivardeklaration på individnivå, på vismaspcs.se och på skatteverket.se.


Återkommande faktura
Om du fakturerar samma typ av varor eller tjänster till en kund månadsvis kan du göra en mall för en återkommande faktura. Det är t.ex. användbart när du fakturerar hyra eller abonnemang för olika tjänster.
När du skapat mallen är allt du behöver göra att klicka på en knapp, den dag du vill skicka fakturan. Och det här är bara början! Vi kommer utöka funktionaliteten nästa år så att återkommande faktura blir en funktion som underlättar ditt dagliga arbete ännu mer.
Läs mer i Skapa återkommande faktura.

Förberedelser inför arbetsgivardeklaration på individnivå
Från och med 1 januari 2019 börjar de nya reglerna för arbetsgivardeklaration på individnivå att gälla för alla som är skyldiga att lämna arbetsgivardeklaration till
.I förberedande syfte har vi i programmet lagt till de två nya identitetsbeteckningarna Födelsedatum med löpnummer och Samordningsnummer, i tillägg till Personnummer, så att du redan nu kan gå in och lägga till dessa uppgifter på dina anställda samt kontrollera att alla personnummer är fullständigt ifyllda. Allt för att det ska gå så smidigt som möjligt att lämna in arbetsgivardeklarationen på individnivå när de nya reglerna träder i kraft – bra va?
Du kan läsa mer om de olika identitetsbeteckningarna i avsnittet Lägg till anställd.
Förbättrade rapporter
I
I rapporten Huvudbok hittar du nu en kolumn för moms. Den visar momsbeloppet för varje enskild rad när du gör en ny rapport.

Förbättrad design och nya möjligheter
När du loggade in i Visma eEkonomi Smart la du kanske märke till att vi gjort några ändringar på startsidan. Utseendemässigt är den största skillnaden utformningen av diagrammen, var de är placerade och hur de ser ut. När det gäller funktionaliteten har staplarna fått nytt namn och nu kan du även välja att se resultatet vecko- eller månadsvis.
Tips-rutan, som är den plats där våra supportmedarbetare delar med sig av råd och annan viktig information, har fått en mer framträdande placering på startsidan.

Lättare registrering av semesterlön
Vi har lagt till en ny löneart för semesterlön som gör det lättare för dig att hålla reda på dina utbetalningar. Allt du behöver göra är att skapa ett lönebesked precis som vanligt, räkna ut semesterlönen och lägga till en rad med den nya lönearten så delar Visma eEkonomi Smart automatiskt upp kostnaderna på olika konton för tjänstemän och arbetare. Läs mer om hur du gör i Hur registrerar jag semesterlön i Visma eEkonomi Smart?

Avidentifiera kunder och leverantörer
Den 25 maj 2018 trädde dataskyddsförordningen (GDPR) i kraft inom EU och vi har med anledning av det nya regelverket sett över hur personuppgifter hanteras i Visma eEkonomi Smart. För att underlätta för dig att följa GDPR har vi lagt till en funktion som avidentifierar personuppgifter på kunder
Om du avidentifierar en kund

Två nya rapporter
Vi har gjort det möjligt för dig att hämta ut kund- och leverantörsreskontralistor. Rapporterna ger bland annat information om vilka fakturor som är obetalda och när de ska betalas. Du kan välja att visa uppgifter för ett helt räkenskapsår eller för en viss period.

Håll bättre koll på dina verifikationer
Vi har utökat verifikationsserierna så att du på ett bättre och effektivare sätt kan organisera dina verifikationer ända från A till Z. Genom att använda dig av olika verifikationsserier blir det lättare att spåra en viss typ av bankhändelser – särskilt om du arbetar med många verifikationer. Du kan även sortera Verifikationslistan enligt specifika verifikationsserier. Under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter kan du välja vilka serier du vill arbeta med. Vi rekommenderar inte att byta verifikationsserie mitt i ett räkenskapsår.
Enklare att hitta rapporterna
Bara ett klick bort! Vi vet att du gärna vill förhandsgranska, spara och skriva ut dina rapporter, så vi har gjort det möjligt för dig att nå dem med bara ett klick. Du hittar rapporterna genom att klicka på skrivarsymbolen högst upp i menyn i Visma eEkonomi Smart. Som vanligt skriver du ut rapporterna genom att först spara dem i pdf- eller csv-format lokalt på din dator, därefter öppnar du och skriver ut dem.
Förbättrad bokföring av artiklar utan momskod
Nu kan du välja att koppla din försäljning till konton som inte registreras på momsredovisningen. Det här är särskilt användbart för dig som vill bokföra försäljning av presentkort, försäljning mot rekvisition eller fakturering av ränta. För att skapa en ny artikelkontering med ett konto som inte ska redovisas i momsrapporten går du till Inställningar - Artikelkonteringar och väljer ett konto i menyn under Redovisas ej på momsrapporten.
Lättare registrering av sjuklön
Nu är det enklare att betala ut sjuklön till dina anställda för dag 2–14. Allt du behöver göra är att skapa ett lönebesked och lägga till en rad med sjuklön, så delar Visma eEkonomi Smart automatiskt upp kostnaderna på olika konton beroende på om det gäller tjänstemän eller arbetare. Tänk på att den första sjukdagen är en karensdag.

Filtrera din försäljningsstatistik efter projekt
Om du arbetar med projekt har vi goda nyheter! Nu kan du nämligen filtrera din försäljningsstatistik efter projekt, vilket innebär att du får en bättre överblick av din totala försäljning för ett specifikt projekt. För att använda projektfiltret måste du aktivera inställningen Använd projekt under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter.
Förättrad momsredovisning
Vi har nu förbättrat processen för kontroll av momsredovisningen och gjort det enklare att rätta avvikelser. Ett meddelande varnar om avvikelser finns. Från meddelandet kan du öppna en lista med de verifikationer som behöver kontrolleras. Om rättning behöver göras kan du öppna verifikationerna från listan för att skapa korrigeringsverifikationer. Den smidiga åtkomsten sparar tid och ger dig en bättre överblick.
Sänkt arbetsgivaravgift för din första medarbetare
Från och med årsskiftet har du som äger ett aktiebolag eller handelsbolag rätt att sänka arbetsgivaravgiften vid anställning av din första medarbetare. Detta gäller sedan tidigare även för dig med företagsformen enskild firma. Du aktiverar inställningen under Lön - Anställda - Ny anställd genom att markera rutan Första anställda, reducerad arbetsgivaravgift, eller genom att redigera en befintlig anställd. För en närmare titt på de regler som gäller, gå in på skatteverket.se.
Gör avdrag för forskning
I Visma eEkonomi Smart kan arbetsgivare nu göra 10 % avdrag på arbetsgivaravgifterna för anställda som arbetar med forskning eller utveckling. Inställningen aktiverar du under Lön - Anställda genom att markera rutan Rätt till avdrag för forskning. Läs mer om vilka regler som gäller för forskningsavdrag på skatteverket.se.
Bifoga filer till dina ordrar och offerter
Om du använder Order & Offert i Visma eEkonomi Smart är det nu även möjligt att bifoga upp till fyra pdf-dokument till dina ordrar och offerter. På så vis kan du skicka alla dina dokument på en och samma gång.
Sökord: uppdateringar, nyheter
Supportforum
Ta del av hur 30 000 andra Visma-kunder arbetar smartast med sitt företagande.