Koppla projekt till dokument

Genom att koppla olika dokument till projekt kan du följa upp resultatet för projektet löpande. Det går att koppla de projekt du skapar till följande typer av dokument:

  • Leverantörsfakturor
  • Offerter
  • Ordrar
  • Kundfakturor
  • Verifikationer för Inköp mot kvitto och Övrigt uttag.

Projekt är aktiverat på alla bokföringskonton mellan nummer 3000-8999. Övriga konton kan aktiveras för kontering mot projekt genom att redigera respektive konto under Inställningar - Kontoplan.

Välj projekt på dokument

När du skapar något av ovanstående dokument visas en kolumn där du väljer vilket projekt som ska kopplas till transaktionen. På offerter, ordrar och fakturor kan du välja att koppla fakturan som helhet till ett visst projekt. Välj då projektet i fakturahuvudet. Du kan även välja att göra kopplingen till projekt för respektive fakturarad.

Visa projekt på kundfakturor

Om du vill skriva ut projektnamnet på fakturor gör du inställningen för det under Inställningar - Företagsinställningar - Övriga inställningar. Om artiklarna du fakturerat alla ingår i samma projekt skrivs projektnamnet ut i fakturahuvudet. Om artiklarna hör till olika projekt skrivs projektnamnet ut på de enskilda fakturaraderna.

Koppla kund till projekt

Om du kopplar en kund till projektet anges projektet automatiskt på alla offerter, ordrar och fakturor till kunden. Kopplingen till kunden görs när du skapar projektet under Bokföring - Projekt.

Få påminnelser om att lägga till projekt på fakturor och verifikationer

Där kan du även göra en inställning för att få påminnelser om att lägga till projekt när du registrerar fakturor och verifikationer. Inställningen finns tillgänglig som ett val i företagsinställningarna under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter. När du markerar rutan får alla som registrerar fakturor i programmet en påminnelse om att lägga till projekt, på de ställen de används.

Relaterade avsnitt

Projekt
Skapa projekt