Visma eEkonomi Smart
Zapier och Visma eEkonomi Smart
Zapier är en plattform där du kan samla det bästa av alla de applikationer du använder i ditt dagliga arbete på ett och samma ställe. Genom att använda Zapier kan du integrera Visma eEkonomi Smart med över 1 300 appar och tjänster, så som Google Sheets, Google Docs, e-posttjänster, betalningslösningar, webbshoppar, osv. På så vis behöver du inte längre registrera samma uppgifter i flera system, utan kan istället arbeta sömlöst mellan olika lösningar för att skapa en effektivare arbetsgång.
Hur kommer jag igång?
För att påbörja en integration i Zapier måste du först skapa ett användarkonto på Zapiers webbsida. När du har skapat ett användarkonto och loggat in följer du stegen nedan.

Börja använda Zapier genom att lägga till en så kallad zap. Varje zap har en trigger-app som uppgifter hämtas från och som i sin tur orsakar en eller flera händelser i andra appar, dit data skickas automatiskt. Om du väljer Visma eEkonomi Smart som trigger-app innebär det att du kommer kunna koppla en händelse i Visma eEkonomi Smart till en händelse i en annan applikation.

När du har lagt till en zap ska du välja en trigger av de tre alternativen "New customer", "New order" och "New sales invoice". Dessa triggers kommer framkalla ett önskat beteende eller händelse.
"New customer" triggas igång när en ny kund registreras, "New order" triggas igång när en ny order läggs och "New sales invoice" triggas igång när en ny kundfaktura registreras i Visma eEkonomi Smart.

Du kommer sedan få frågan om att godkänna integrationen mot Zapier samt att välja det företag du vill skapa integration mot, om du använder integrationer mot flera licenser i Visma eEkonomi Smart.
Du kan integrera ett Zapier-konto mot flera licenser i Visma eEkonomi Smart, men en zap kan enbart skapas för en enskild licens i taget.

När du har valt Visma eEkonomi Smart som trigger-app och valt en av de tre trigger-alternativen kan du nu koppla upp triggern till en händelse. Du kan exempelvis välja triggern "New customer" och koppla den till händelsen "Create spreadsheet row" i Google Sheets. Det skulle innebära att kunduppgifterna automatiskt läggs till i ett specifikt kalkylark i Google Sheets varje gång du lägger till en ny kund i Visma eEkonomi Smart.
I teorin innebär det även att du skulle kunna skapa en ny spellista i Spotify varje gång du lägger in en order i Visma eEkonomi Smart. Möjligheterna är många!

När du har följt alla steg ovan, aktiverar du din zap genom att välja "On". När du har aktiverat din zap kommer den önskade händelsen ske varje gång du gör en ändring i den trigger du valt. Zapier hämtar uppgifter från trigger-appen du valt var 15:e minut.