Registrera utbetalning från iZettle

Med integrationen mellan Visma eEkonomi Smart och iZettle, kommer din iZettle-försäljning automatiskt bokföras dagligen. Observera att transaktionsavgifterna förs över med tre dagars fördröjning. Avgifterna bokförs dock alltid på det datum då transaktionen genomfördes.

Hur ofta du får utbetalningar från iZettle beror på ditt avtal med iZettle. När du får betalt från iZettle till ditt bankkonto ska du matcha transaktionen mot försäljningstransaktionerna som bokförts i Visma eEkonomi Smart.

  1. Välj Kassa- och bankhändelser.
  2. Välj det konto du fått in betalningen på.

Har du en aktiv bankkoppling finns din bankhändelse redan i listan Bankhändelser på kontoutdraget. Om du saknar bankkoppling välj Ny bankhändelse och lägg till det utbetalda beloppet från iZettle.

  1. Klicka på bankhändelsen och välj Matcha.
  2. Välj bokföringshändelsen Övrig insättning och inkomsttyp Egen kontering.
Din försäljning via iZettle har bokförts automatiskt av programmet. Du ska nu bokföra betalningen från iZettle. Det gör du mot det bokföringskonto som programmet bokfört fordran från iZettle på. Standardinställningen är att fordran bokförs mot konto 1580. Om du är osäker på vilka konton som transaktionsavgifterna och din fordran mot iZettle bokförts på, kan du kontrollera det under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter.
  1. Bokför betalningen enligt informationen ovan.

Notera att utbetalningen från iZettle är en klumpsumma som kan bestå av flera olika typer av transaktioner. Det kan exempelvis finnas avgifter eller bonus som ska bokföras mot andra konton än de för fordran mot kortutgivare och transaktionsavgift.

  1. Välj Bokför.

Relaterade avsnitt

Starta integration till iZettle
Avsluta/inaktivera integration till iZettle
Arbeta med iZettle och Visma eEkonomi

Supportforum

Ta del av hur 30 000 andra Visma-kunder arbetar smartast med sitt företagande.

Sökord: insättning från iZettle, pengar från iZettle, bokför iZettle