Behandlingshistorik

Enligt Bokföringsnämndens regler ska det finnas en behandlingshistorik i ett bokföringsprogram som används på en dator. Behandlingshistoriken har till uppgift att registrera olika åtgärder som användaren gör i programmet, framför allt för att kontrollerande myndigheter i efterhand ska kunna granska åtgärder som vidtagits, exempelvis vilket datum en viss bokföringsperiod blivit låst, vilket datum en ny version av programmet installerats etc.

Du som ägare av företaget har normalt ingen nytta av funktionen för behandlingshistorik.

I detta program skapas behandlingshistoriken helt automatiskt av programmet när du använder programmets olika låsningar (moms, deklaration osv). Behandlingshistoriken för aktuellt år kan skrivas ut via menyvalet Hjälp - Om Visma Enskild Firma - Systeminfo.

När du skapat och låst årets deklaration skapas även en PDF-fil (Behandlingshistorik 20XX.pdf) i företagets (C:\ProgramData\SPCS\Visma Enskild Firma\Företag\FtgX\Deklaration 20XX).

Observera

  • Det är bara uppgifter om bokförda poster som registreras i behandlingshistoriken när det gäller händelser i kassaboken.

  • En kassabokspost är aldrig bokförd innan momsperioden som posten tillhör, blir spärrad för upplåsning.

  • Kontanta händelser, kassaboksposter mot “Kassa”, blir permanent låsta dagen efter inmatning och anses då bokförda.

  • Övriga bokföringsposter som inte skapas i kassaboken, blir inte bokförda förrän deklarationen som posterna tillhör, blir spärrad för upplåsning.