Säkerhetskopiera

Det är mycket viktigt att du regelbundet tar säkerhetskopior. Med en säkerhetskopia sparar du samtliga uppgifter som finns om ett företag i programmet. Allt säkerhetskopieras, det vill säga hela kassaboken sedan företagets start, alla betalda och obetalda fakturor samt aktuella ingångsvärden, årsbokslut och deklarationer.

Gör så här för att säkerhetskopiera ditt företag:

  1. Välj Arkiv - Säkerhetskopiering - Säkerhetskopiera.

Du kan enbart skapa säkerhetskopia ett företag i taget.

Varje säkerhetskopia ges namnet Visma Enskild Firma FÖRETAGSNAMN DAGENS_ DATUM.PBU. Alla säkerhetskopior som skapas på detta sätt sparas i samma mapp. Första gången du gör en säkerhetskopia måste du välja i vilken mapp du vill spara säkerhetskopian. Nästa gång du gör en säkerhetskopia föreslår programmet den senast valda mappen. Du kan också välja om du vill säkerhetskopiera till en cd/dvd eller direkt till ett e-postmeddelande.

  1. Välj var säkerhetskopian ska sparas.

Du bör även säkerhetskopiera till andra medier förutom din hårddisk. Det är bra att ha flera olika alternativ att säkerhetskopiera till, om något skulle hända med t ex din hårddisk. Säkerhetskopiera gärna till exempelvis USB-minne eller cd-skiva också.

  1. Klicka på OK för att starta kopieringen.
  2. Klicka på OK när säkerhetskopieringen är klar.

Filen som programmet skapar är specifik för Visma Enskild Firma och kan inte öppnas med andra program. Du kan öppna filen, antingen genom att välja Arkiv - Säkerhetskopiering - Återställ säkerhetskopia eller genom att skapa företag från säkerhetskopia. Läs mer i avsnittet Skapa företag från säkerhetskopia.

Återställ säkerhetskopia

Gör så här för att återställa säkerhetskopia:

  1. Välj Återställ säkerhetskopia via menyvalet Arkiv - Säkerhetskopiering - Återställ säkerhetskopia.
  2. Markera vilken säkerhetskopia som företaget ska återställas ifrån.

Flytta uppgifter till andra via säkerhetskopia

För många kan det vara önskvärt att kunna låta någon rådgivare eller expert kontrollera eller arbeta med företagets kassabok, årsredovisning och/eller deklaration.

Den allra enklaste metoden att flytta uppgifter från programmet mellan datorer är då att ta en säkerhetskopia av företaget. Filen med säkerhetskopian kan enkelt skickas som en e-postbilaga. Den externa rådgivaren/experten kan därefter återställa företaget i sitt program och genomföra de kontroller och justeringar som ska göras. Därefter kan rådgivaren/experten i sin tur skapa en säkerhetskopia som e-postas tillbaka till den ursprungliga avsändaren. Denne kan därefter återställa säkerhetskopian som kommit från rådgivaren/experten och fortsätta sitt arbete i programmet på den egna datorn.

Automatisk säkerhetskopia vid låsning av deklaration

När du låser deklarationen i programmet innebär det att du även låser bokföringen för det inkomstår som deklareras. Eftersom arbetet med det gamla inkomståret då är helt slutfört, kommer programmet alltid att ta en säkerhetskopia med automatik vid detta tillfälle. Säkerhetskopian placeras av programmet i företagskatalogen på hårddisken och blir där en elektronisk arkivering av hela din bokföring och deklaration för inkomståret. Sökvägen till företagskatalogen hittar du genom att välja Hjälp - Om Visma Enskild Firma, knappen Systeminfo.

När du regelbundet tar säkerhetskopior på hela innehållet på din hårddisk kommer även den säkerhetskopia du tagit vid låsningen av deklarationen att i sin tur kopieras och sparas på ett separat sätt. Risken att du förlorar gamla bokföringsuppgifter är därmed minimal.

Relaterade avsnitt

Skapa företag från säkerhetskopia
Hämta säkerhetskopia via FTP