Hur gör jag om det är fel på min faktura?

Är den felaktiga fakturan inte journalförd så kan du radera artikelraderna och sedan använda den till en annan kund. Du kan också makulera fakturan under Status, här sätter du en markering i Makulerad. Vill du spara detta fakturanummer för att återanvända det en annan gång kan du sätta en markering i Ej klar, så blir inte fakturan journalförd. Se filmen Fel på kundfaktura som inte är journalförd och betald.

Får du meddelande att fakturan redan är journalförd kan du inte makulera fakturan, utan då måste du kreditera den. Läs mer i avsnitten Hur skapar jag en kreditfaktura och hur får jag bort den från reskontran? och Skapa kreditfaktura.

Om fakturan är helt eller delvis fel och fakturan är journalförd, måste du kreditera fakturan. För att kreditera en faktura så ställer du dig på fakturan och därefter klickar du på pilen under knappen Ny och väljer Kreditfaktura.

Vill du exempelvis byta kundnummer på en faktura kan du göra det så länge du inte har journalfört fakturan. Se filmerna Fel på kundfaktura som är journalförd och Fel på kundfaktura som är journalförd och betald.

Om din faktura innehåller rot eller rut kan du se filmen Fel på kundfaktura som innehåller rot/rut/grön teknik.

Om du behöver delkreditera en faktura kan du se filmen Fel på kundfaktura och du vill delkreditera.

Sökord: Ändra kundnummer