Visma Fakturering
Rättade och kända programfel
Här kan du se vilka kända programfel och brister som finns i den senaste versionen av programmet. Under rubriken Rättade programfel hittar du programfel som är åtgärdade.
Se till att ha den senaste versionen av ditt program genom att ladda ner den via vår hemsida under Ladda ner. Hur du installerar programmet kan du läsa om i avsnittet Installationsanvisning Visma Fakturering.
Kända programfel och brister i version 2020.31


Felet finns från och med version 2018.1.
När du skapar en ny faktura och hämtar upp kunden via fältet Namn så kommer inte eventuell ränta med på fakturan som skapas. Under Betalningar - Räntefakturering ser du att ränteraden har makulerats istället för att komma med på fakturan.
Lösning: Ändra sorteringsordningen i fältet Kundnr under Försäljning - Kundfakturor så att ordningen sorteras på Namn istället. Då kan du hämta din kund via namnet i fältet Kundnr och den eventuella räntan läggs då till på nästa faktura som skapas.


Felet finns från och med version 2020.1.
Meddelandet som visas i informationslisten när en faktura inte har levererats, visas även om du skickar om fakturan. Detta gäller fakturor som är skickade som e-dokument.

Felet finns från och med version 2018.7.
Utskriften Kundstatistik - omsättning och uppgifterna på fliken Statistik i kundregistret kan sakna värden under vissa omständigheter. Felet uppstår om du står på en annan faktura än den som ska krediteras när du skapar en kreditfaktura och en annan användare samtidigt skulle uppdatera listan med fakturor OCH gå in på just den kreditfaktura som du precis skapat och göra en ändring, innan du har lämnat kreditfakturan.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du har en mall där du skriver ut 3 fakturor per sida blir inte dessa markerade som utskrivna. Har du dessutom inställningen att du vill skriva ut dem till pdf skrivs de ändå ut till skrivare.
Lösning: Lösningen är att du manuellt får markera dessa fakturor som utskrivna. Vill du skriva ut till pdf kan du installera en skrivare som skriver ut till pdf-fil.


Felet finns från och med version 2020.3.
Om du har markerat Ange transaktionsinfo på leverantörsfaktura under Arkiv - Inställningar - så tar programmet inte hänsyn till detta när du läser in en e-faktura. Den inlästa e-fakturan saknar alltså information i fältet - InköpTransaktionsinfo på leverantörsfakturan.

Felet finns från och med version 2020.3.
Den resultatenhet som finns angiven i fältet Resenh på en leverantörsfaktura, följer inte med till kolumnen Re på fakturans konteringsrader.


Rapporterna Kundfordringar och Kundreskontralista visar inte rätt värde i fältet Varav skattereduktion om det finns en skatteinbetalning som är registrerad efter det datum du tog ut rapporten. Fältet Varav Skattereduktion står då som 0,00 och fältet Saldo kommer att visa det som är kvar att betala på fakturan (själva skattereduktionen). Fältet Varav Skattereduktion visas endast om du har markerat Fakturerar husarbete i .

Felet finns från och med version 2017.1.
När du väljer Utskrifter - Faktura - Utskrivna fakturor visas fel urval. Detta innebär att det saknas en del urval mot tidigare, men det kan också finnas med urval som inte ska visas. De urval som visas i utskriftsdialogen fungerar dock.


År 2020 innehåller 53 veckor, men programmets Företagstermometer visar felaktigt att det är 52 veckor.
Rättade programfel
Här hittar du de programfel som har blivit åtgärdade sedan version 2018.0. De senast rättade felen ligger överst under respektive rubrik.


Felet finns från och med version 2017.1.
Programmet kunde inte beräkna dina nya artiklar om du hade markerat Endast priser för befintliga artiklar i prisinläsningen. Detta gällde endast om du hade en formel inlagd på ett fält under Avancerat, fliken Artikelvärden i dialogrutan Mallinställningar.

Ahlsell uppdaterade sitt format för sin rabattfil/avtalsfil 2019-03-24, vilket gjorde att det format som programmet använde inte längre stämde. Detta medförde att rabatterna inte gick att läsa in korrekt. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.6.
Om du kopierade genom att högerklicka i tabellen Spårning i artikelregistret så kopierades inte all information. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.6.
Funktionen Kopiera/exportera tabellinnehåll fungerade inte på fliken Spårning under Artiklar/Lager - Artiklar och tjänster. Detta är nu åtgärdat.


Felet finns från och med version 2020.3.
Om du hade läst in en e-faktura kom löpnumret att föreslås på betalraden i kolumnen Info/Fakturanr istället för fakturanumret.

Felet finns från och med version 2020.1.
Om du hade gjort manuella betalningar på Nordeas internetbanksida och referensen var mer än 11 tecken fick du felmeddelandet Bad lexical cast: source type value could not be interpreted as target när du läste in en återrapporteringsfil under Betalningar - Utbetalningar.
För att läsa in betalfilen behövde du redigera återrapporteringsfilen så att referensen enbart var 11 tecken. Referensen ligger på raden BA00 för den betalning som inte finns i programmet. Referensen börjar på position 32.

Felet finns från och med version 2019.2.
Det gick inte att välja vilken sorteringsordning du ville ha på listan när du skulle plocka upp en faktura på en inbetalningsbunt.

Felet finns från och med version 2017.1.
När du ändrade betaldatum i efterhand på en inbetalningsbunt som innehöll betalningar med bortskrivning, kunde betalningarna tappa kopplingen till de kopplade betalraderna eller så uppdaterades inte de kopplade betalraderna med det nya betaldatumet. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.3.
Om du hade tagit upp en husfaktura på en inbetalningsbunt och direkt, utan att lämna raden, tog bort fakturan igen fick du klicka två gånger på knappen Radera för att radera fakturan. Detta gjorde att bunten fick fel totalsumma eftersom den påverkades av båda gångerna du raderade betalningen. Saldot på fakturan räknades också ner, men betalningen försvann inte vid första betalningen. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du felaktigt tog upp en faktura som innehöll husarbete i en bunt under Betalningar - Inbetalningar och därefter raderade betalningen uppdaterades inte Status husarbete till Ej ansökningsbar.
Hade du raderat en sådan här betalning, fick du själv hålla reda på när den var ansökningsbar och skicka med betalningen först då. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du under Betalningar - Utbetalningar hade sorteringsordningen Betaldatum och ändrade betaldatum så att utbetalningarna inte längre låg i betaldatumordning, kunde det vara så att statusen På väg inte sattes på alla betalningar när du skapade en betalfil. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du hade skapat en leverantörsfaktura UTAN leverantörsnummer och skrivit in bankgironumret direkt på leverantörsfakturan följde inte bankgironumret med till själva betalningen. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.5.
När du läste in en återrapporteringsfil för inbetalningar och en av inbetalningarna tillhörde en faktura som var skickad till AutoCollect fick du ett meddelande om att du behövde skapa den betalningen själv. Saldo och Saldo kr räknades felaktigt ner på fakturan. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du hade mer än 100 ansökningar markerade under Betalningar - Husarbete, fliken Ansökan och valde Skapa ansökan, flyttades alla ansökningar över till fliken Besult även om du fick ett meddelande som sa att filen inte kan innehålla mer än 100 ansökningar. Detta är nu åtgärdat.


Felet finns från och med version 2018.1.
Inställningar för om dokumentet ska innehålla frakt/expeditionsavgift hämtades inte från kunden om du hämtade kunden från fältet Namn. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 4.X.
Om du skapade en ränterad på nästa faktura och det fanns en kravavgift kopplad till ränteraden, så påverkade kravavgiften felaktigt kundens omsättning, täckningsbidrag och täckningsgrad. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 5.X.
Om du av någon anledning hade lagt till artikelrader på en räntefaktura så uppdaterades inte omsättningen och täckningsbidraget på kunden. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2014.0.
Om du hade angett en artikel med kundens artikelnummer och sedan bytte till en artikel som inte hade kundens artikelnummer så rensades inte kundens artikelnummer, utan den uppgiften låg kvar. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.7.
När du hämtade artiklar från ett dokument gick det inte att byta sorteringsordning i hämtalistan för artiklarna. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.2.
Om du tidigare kopierade en faktura kunde du inte byta till en kund som hade en ränterad med åtgärd N, dvs att räntan ska faktureras på nästa "vanliga" faktura. Detta är nu åtgärdat.


Felet finns från och med version 2020.3.
När du registrerade en leverantörsfaktura kunde du få ett felaktigt meddelande som sa Konto finns inte angivet. Meddelandet visades om du saknade ett konto för Ingående moms eller Frakt för lev under Arkiv - Inställningar - Företag - Kontonummer, även om du inte angav något belopp för dessa på fakturan. -

Felet finns från och med version 2017.0.
Om du hade lagt till kolumnen Postnummer i listläget för Leverantörer så visades enbart svenska postnummer inte utländska.

Felet finns från och med version 2018.6.
När du högerklickade och valde Kopiera/exportera tabellinnehåll i leverantörslistan blev kolumnen Postnr tom och inga postnummer kopierades/exporterades. Detta är nu åtgärdat.


Felet finns från och med version 2018.5.
När du har valt att skriva ut Försäljningsprislista saknas artikelnummer som urval i urvalslistan. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du tidigare skrev ut en betalningspåminnelse på en ingående faktura (Betalningar - Ingående fakturor), så visades inte någon rad med information om den faktura som inte är betald. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Utskriften Kundstatistik - omsättning och uppgifterna på fliken Statistik i kundregistret blev fel om du stod på en annan faktura än den som skulle krediteras när du skapade kreditfakturan. Felet innebar att fel värde hämtades som underlag till omsättningen, värdet hämtades från fakturan du stod på istället för den du krediterar. Detta är nu åtgärdat.


Felet finns från och med version 2017.1.
Slutbetalda ingående kundfakturor kunde inte tas bort när du valde Arkiv - Registervård/Rensning - Rensa dokument, även om de var slutbetalda innan rensningsdatumet.

Felet finns från och med version 2019.2.
Det gick inte att söka efter en post i så kallade hämtalistor om posten innehöll max antal tecken för det fält du sökte på.

Felet finns från och med version 2019.0.
När du öppnade ditt företag så stängdes programmet ned om du hade minimerat menyfliksområdet innan du stängde programmet senast. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2019.0.
Snabbkommandona för filtrering och ordningar fungerade inte som de skulle. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.7.
Om du la till textrader på en faktura som omfattas av reglerna för omvänd skattskyldighet fick dessa felaktig momskod när du importerade fakturaunderlaget från Visma Tid. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.7.
Visma Fakturering gjorde regelbundna kontroller på om programmet Visma Tid Smart var aktiverat eller inte. Detta medförde att programmet ibland kunde upplevas långsammare. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du valde Arkiv - Registervård/Rensning - Rensa dokument och markerade Artikeltransaktion stannade rensningen om du hade väldigt många transaktioner på samma artikel. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Det gick tidigare inte att importera en SIE-fil från Visma Fakturering om du hade klistrat in en text med ett hårt Enter i till exempel fältet Namn på en leverantör

Felet finns från och med version 2017.1.
Om du hade placerat din företagsmapp på annat ställe än det som föreslogs vid installationen behövde du vid uppdatering till ny version välja om sökvägen till där företaget ligger. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2018.4.
Om programmet var installerat på en server OCH företaget öppnades efter uppdateringen av en användare som inte var administratör på SQL-servern kunde företaget inte uppdateras i version 2018.4. Meddelandet Ett allvarligt fel har inträffat visades.

Felet finns från och med version 2017.1.
Tidigare gick det inte att använda OCH eller ELLER i sökvillkor om dessa skrevs med gemener, programmet gjorde endast urvalet på det som stod innan OCH/ELLER. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
Meddelandet Ingen transaktion är aktiv kunde visas när företaget öppnades i version 2018.0 eller senare. Detta är nu åtgärdat.

Felet finns från och med version 2017.1.
I vissa fall gick det inte att göra urval som innehåller specialtecken vid t ex utskrifter. Detta är nu åtgärdat.
Arbeta smartare
Supportforum
Ta del av hur 42 000 andra Visma-kunder arbetar smartast med sitt företagande.