Visma Förening
Den 31 december 2023 kommer Visma Förening att utgå ur vårt sortiment, men programmet kan användas som vanligt fram till dess. Vi rekommenderar att byta till vårt webbaserade program Visma eEkonomi för föreningar. Läs mer på vismaspcs.se.
Byta dator
Så här gör du med ditt program om du ska byta dator eller om du ska flytta föreningen mellan datorer.
Säkerhetskopiera föreningen på den gamla datorn
För att kunna flytta över föreningen måste du först ta en säkerhetskopia på föreningen på den gamla datorn. För att få med alla mallar och rapporter ska du även ta en systemsäkerhetskopia. Systemsäkerhetskopia behöver du inte ta för varje förening utan det räcker att göra en gång.
- Välj Arkiv - Säkerhetskopiering - Aktiv förening för att ta en säkerhetskopia av din förening. Läs mer om Säkerhetskopiera aktiv förening/alla föreningar.
Om du har flera föreningar är det viktigt att du väljer Arkiv - Säkerhetskopiering - Alla föreningar.
- Välj Arkiv - Säkerhetskopiering - Systemsäkerhetskopia för att ta en systemsäkerhetskopia. Läs mer om Ta systemsäkerhetskopia.
Om du har en äldre version av programmet än 2017.1 och arbetar med digitala fakturor och dokument måste du även se till att dina pdf-underlag säkerhetskopieras. Detta gör du genom att kopiera mapparna Autoinvoice_bilagor och Temp_bilagor som finns i . Du hittar enklast till genom att i menyraden välja Hjälp - Om Visma
För sedan över de kopierade mapparna till din nya dator.
- Spara ner säkerhetskopian på ett flyttbart media.
Installera programmet på den nya datorn
- Installera programmet på den nya datorn. Läs mer i avsnittet Installationsanvisning Visma Förening.
Versionen du installerar måste vara densamma eller en senare än den du har på den gamla datorn. Vilken programversion du har ser du längst ner till höger i ditt program.
Du kan ladda ner ditt program på sidan Ladda ner/uppdatera. För att göra detta krävs ett aktivt serviceavtal och vi stödjer endast den senaste programversionen av Visma Förening.
Installera säkerhetskopian på den nya datorn
Nu ska du lägga in föreningen på den nya datorn genom att läsa in säkerhetskopian.
- Öppna programmet och välj Arkiv - Säkerhetskopiering - Installera från säkerhetskopia. Läs mer om Installera och återkopiera från säkerhetskopia.
Om du har mer än en förening gör du om punkten ovan för alla dina föreningar.
När alla föreningar är upplagda ska du läsa in systemsäkerhetskopian.
- Välj Arkiv - Säkerhetskopiering - Återställ systemsäkerhetskopia. Läs mer om Återställ systemsäkerhetskopia
Om du har en äldre version av programmet än 2017.1 och arbetar med digitala fakturor och dokument ska du även kopiera tillbaka mapparna Autoinvoice_bilagor och Temp_bilagor till den nya så att pdf-underlagen följer med till din nya dator.
Nu är programmet och
Relaterade avsnitt
Säkerhetskopiera aktiv förening/alla föreningar
Återställ systemsäkerhetskopia
Installera och återkopiera från säkerhetskopia
Arbeta smartare
Supportforum
Ta del av andra användares frågor och funderingar i vårt forum.