Skapa faktura

Här beskrivs hur du skapar en faktura.

Det smidigaste sättet att fakturera i ditt program är att skicka fakturor som e-dokument. I föreningsinställningarna kan du ange att du vill skicka alla dina fakturor som e-dokument. Det innebär att Visma tar hand om dina fakturor och skickar dem vidare till din kund enligt det utskriftsval du har valt. Du kan välja mellan utskriftsvalen Brev, E-faktura eller E-post. På så sätt behöver du inte själv skriva ut, frankera och posta dina fakturor, utan allt detta sköts av Visma.

Läs mer i avsnittet Detta är Digitala fakturor och dokument.

Vill du lägga in föreningens logotyp på fakturan kan du läsa hur du gör det i avsnittet Lägg in föreningens logotyp, malländring

  1. Välj Försäljning - Fakturor.
  2. Skapa ny faktura genom att klicka på Ny (Ctrl+N).

Om du valde fel fakturatyp när du skapade din faktura kan du ändra den genom att klicka i fältet till höger om Fakturanr. Följande gäller:

  • Du kan endast byta fakturatyp på fakturor som inte innehåller några fakturarader.

  • Du kan inte byta fakturatyp på fakturor som är inlästa till Visma Förening från andra program.

  • Du kan inte kan byta fakturatyp på en kreditfaktura som har en koppling till en debetfaktura.

  • Byter du till typen Kreditfaktura så skapas en helt tom kreditfaktura, utan koppling till någon debetfaktura.

  1. Välj medlem/kund med hjälp av listknappen bredvid Medlems-/Kundnr eller genom att skriva in medlems-/kundnumret.

Om det finns möjlighet att skicka e-faktura till kunden visas detta i ett informationsfält ovanför arbetsbilden, under förutsättning att du har lagt in ett organisationsnummer på kunden i kundregistret. Läs mer om hur du gör i avsnittet Skicka dokument som e-faktura, brev eller e-post.

  1. Ange de fakturauppgifter som ska gälla för fakturan, till exempel betalningsvillkor, leveransvillkor fakturadatum och förfallodatum.
  2. Ange artikelnummer, antal och eventuella rabatter på de artiklar som ska vara med på fakturan. Läs mer om de olika fälten i fakturabilden i avsnittet Fakturor, fliken Faktura.

När fakturan är klar ska du skicka den.

  1. Ange hur du vill att fakturan ska skickas i fältet Utskriftsval längst ner till höger i arbetsbilden. Läs mer om de olika utskriftsvalen i avsnittet Fakturor, fliken Faktura.
  2. Välj Skicka - Aktuell faktura om du vill skicka en enstaka faktura. Ska du skicka flera fakturor väljer du Skicka - Fakturor. Du kommer då till programdelen Fakturahantering där du markerar vilka fakturor du vill skicka och klickar därefter på kommandot Skicka.

Om du har valt något av utskriftsvalen Brev, E-faktura eller E-post kommer fakturan att skickas från ditt program och sedan levereras till kund enligt det utskriftsval du har angett.

När fakturan är skickad markeras Skickad - Faktura. Du kan korrigera skickade fakturor genom att ta bort markeringen i rutan Skickad - Faktura, göra ändringar och sedan skicka fakturorna igen.

  1. Välj Skriv ut - Fakturajournal för att skriva ut fakturajournalen och godkänna fakturorna.

Du kan inte radera hela fakturan om den är felaktig. Istället får du makulera den genom att markera Makulerad på fliken Faktura.

Relaterade avsnitt

Fakturor, listläge
Fakturor, fliken Faktura
Fakturor, fliken Medlems-/kunduppgifter
Fakturor, fliken Moms, konton
Fakturor, fliken Spårning
Skicka, kommando
Fakturahantering, listläge
Skapa kontantnota
Skapa kreditfaktura
Ändra faktura
Kopiera faktura
Makulera faktura
Radera fakturarad
Förseningsavgift
QR-kod på kundfakturor
Skicka dokument som e-faktura, brev eller e-post