Visma Förening
Visma Förening har utgått ur vårt sortiment. Vi rekommenderar att byta till vårt webbaserade program Visma eEkonomi för föreningar. Läs mer på vismaspcs.se.
Versionsnyheter Visma Förening, version 2022.0 - mars 2022
Den senaste versionen installerar du enklast via meddelandet som visas vid programstart när det finns en ny version tillgänglig. Du kan också installera den genom att klicka på versionsnumret i rubriken ovan eller via Hjälp - Uppdatera programversion i programmet.
Läs mer om hur du installerar ditt program i avsnittet Installationsanvisning Visma Förening.
Förenkla för dig och dina kunder med rekommenderade utskriftsval
Fler och fler väljer att ta emot e-fakturor för att arbeta effektivare och spara tid. I programmet har vi nu gjort det enklare för dig att se vilka av dina kunder som vill ta emot e-fakturor.
I programdelen Försäljning - Fakturahantering har kolumnen Rekommenderat tillkommit. Här visas på vilket sätt din kund vill ta emot sin faktura och du kan enkelt ändra utskriftsval direkt på raden i kolumnen Utskriftsval. Vill du byta utskriftsval för alla fakturor i listan, som har ett rekommenderat val, väljer du kommandot Använd rek. utskriftsval. Via kommandot får du också möjlighet att uppdatera kundregistret med de rekommenderade utskriftsvalen - ett enkelt sätt för att se till att dina kunder i fortsättningen får sina fakturor levererade på det sätt de önskar.
Vill du uppdatera kolumnen Rekommenderat kan du använda kommandot Kontrollera rek. utskriftsval.
Införda kundönskemål
Till den här versionen har vi haft möjlighet att införa några av de önskemål som finns i vårt forum:
Enklare att registrera leverantörsfakturor med OCR-nummer
När du markerar det nya fältet Kopiera fakturanummer till OCR/Refnr på leverantören, kommer leverantörens fakturanummer automatiskt att kopieras till fältet OCR/Refnr när du registrerar din leverantörsfaktura. Ett önskemål som kommer att underlätta fakturaregistreringen för många.
Vill du att det här valet alltid ska vara markerat när du skapar nya leverantörer via Inköp - Leverantörer så markerar du Kopiera fakturanummer till OCR/Refnr under Inköp i .
Kopiera och exportera tabellinnehåll i programdelen Utbetalningar
När du står i listläget för Betalningar - Utbetalningar kan du nu högerklicka och välja Kopiera/exportera tabellinnehåll som på många andra ställen i programmet. På så sätt kan du kopiera innehållet och exportera det till Excel. En efterfrågad funktion som nu är införd.
Möjligt att göra urval i programdelen Utbetalningar
För att underlätta hanteringen kring utbetalningar har vi lagt till en urvalsrad i listläget under Betalningar - Utbetalningar. Genom urvalsraden kan du enkelt söka i de olika kolumnerna.
Sortera utbetalningar på Belopp kr
För att underlätta vid till exempel avstämningar kan du numera sortera dina utbetalningar efter Belopp i kr. Detta gäller i listläget under Betalningar - Utbetalningar och Betalningar - Utbetalningsarkivet.
Min sida/internettjänster byter namn till Mina tjänster
Under Arkiv - Inställningar - har Min sida/internettjänster bytt namn till Mina tjänster. Under Mina tjänster hittar du precis som tidigare dina inloggningsuppgifter till vismaspcs.se och du ser också vilka av Vismas tjänster du har tillgång till.
Nytt utseende för artikelkonteringarna i
Under Arkiv - Inställningar - kan nu artikelkonteringarna visas i ett - Artiklar/lager - Artikelkonteringarlistläge och ett kortläge. I kortläget ser du tydligt alla inställningar du kan göra för en artikelkontering. Du når kortläget genom att dubbelklicka på en rad eller genom att markera raden och klicka på ikonen för kortläget uppe till höger ovanför tabellen. I kortläget gör du inställningar för hur artiklar ska hanteras vid försäljning.
Rättade buggar
-
Återrapporteringsfilen innehåller inga utbetalningar till detta företag vid inläsning av CAMT-fil
-
Återrapporteringsfil (CAMT.054) från Nordea behöver annan filändelse för att kunna läsas in
-
Stopp vid inläsning av CAMT.054-fil från Handelsbanken till ett dotterföretag
-
Felmeddelande visas i vissa fall när du läser in en återrapporteringsfil (CAMT) från SEB
-
Rapporter från rapportgeneratorn som skrivs ut till Excel tar med tomma rader
Vårt forum är värdefullt!
Vi har förmånen att ha ett aktivt forum för Administrations-serien! Därför känns det väldigt roligt att vi till den här versionen har kunnat fokusera på att införa önskemål som kommer från just våra forumanvändare. Vill du också vara med och påverka eller bara dela med dig eller få goda råd från andra användare - kika då in i vårt forum för Visma
Förbättrad återrapportering för leverantörsbetalningar
Från och med den här versionen fungerar det att läsa in återrapporteringsfiler i formatet CAMT.054. Det innebär att om du har skickat en betalfil i formatet XML/ISO20022 (pain 001.001.03) för betalning av leverantörsfakturor till banken, så kan du nu läsa tillbaka betalfilen (CAMT.054) till ditt program.
Den här förändringen påverkar dig som har någon av bankerna Danske Bank, Handelsbanken, SEB eller Swedbank, men även om du använder Nordeas filbetalningstjänst Corporate Access.
Automatisk överföring av UB till IB
För att underlätta när du arbetar med flera bokföringsår parallellt finns det nu en funktion som automatiskt för över utgående balans till ingående balans när du gör förändringar i föregående år. Den här funktionen kommer att vara aktiverad när du har uppdaterat till version 2021.3. Vill du inte använda dig av den automatiska överföringen tar du bort markeringen för Överför UB till IB automatiskt under Arkiv - Inställningar - , fliken - BokföringGrunduppgifter.
Om du har skapat bokföringsår för 2022, innan du uppdaterar till version 2021.3 av programmet, så behöver du välja kommandot Överför UB från föregående år i år 2022. Detta måste göras för att de ändringar du har gjort för bokföringsår 2021 ska föras över till IB för år 2022.
Infoga rader på verifikationer
Kommandot Infoga rad kan numera användas även när du arbetar med verifikationer. Du kan bara infoga rader på verifikationer som inte är registrerade. Snabbkommandot för detta är Ctrl+plustecknet.
Förhandsgranska till pdf
I förra versionen av programmet togs knappen Provutskrift bort i utskriftsdialogerna för faktura. Vi har förstått att den här funktionen har varit saknad, så nu återinför vi möjligheten att skriva ut ett dokument utan att det påverkar dokumentets status. Detta gör du numera genom knappen Förhandsgranskning till pdf, som du hittar i samband med att du förhandsgranskar ett dokument. Via Förhandsgranskning till pdf kan du antingen skapa en pdf och/eller skriva ut pdf:en, utan att dokumentet får en markering i Skickad.
Knappen Förhandsgranskning till pdf hittar du även när du skriver ut rapporter till bildskärm.
Fakturatypskod för e-posttexter
I den här versionen har vi lagt till ett villkor för dokumenttyper för dig som önskar använda det när du skickar fakturor via utskriftsvalet Lokal e-post till dina kunder. Villkoret #FKTTYP# gör att programmet automatiskt skriver ut vilken typ av dokument det gäller och kan användas i mejlets ämnesrad eller meddelandetext. De dokumenttyper som skrivs ut är faktura (som faktura räknas debetfaktura, räntefaktura, avtalsfaktura, samlingsfaktura och ingående faktura), kontantnota och kreditfaktura. Villkoret går endast att använda i mejl som innehåller fakturor.
Läs mer om att använda villkor i meddelandetext och i ämnesrad när du skickar fakturor via e-post till dina kunder.
Mejla faktura utan att kunden finns i kundregistret
Nu är det återigen möjligt att mejla fakturan till en kund, utan att först lägga upp kunden i ditt kundregister.
Förbättringar för dig som använder Microsoft Outlook som mejl-klient
Programmets hantering av den lokala e-postklienten Outlook har förbättrats och gjorts mer stabil. Vi stödjer nu även click-to-run versioner av Outlook.
Nya valbara kolumner för projekt
I listläget för Projekt har följande valbara kolumner lagts till: Arrangemang, Anteckning, Ansvarig, Kontaktperson och Telefonnr.
Rättningar av kända fel
Följande fel som vi har presenterat på Visma Spcs forum är rättade:
-
Kalkyl/Prognos Total blir inte rätt på resultatrapporten efter förkortad projekttid
-
Värden för resultatenheter nollställs vid kopiering i programdelen Budget
-
Ränta på nästa faktura fungerar inte om du väljer kund via fältet Namn
-
Det kan i vissa fall vara problem med betalfiler i XML-format om du har ett bankgironummer i företag
Fakturahantering - ny programdel
I den här versionen har vi tagit fram en ny programdel där du på ett enkelt sätt kan hantera de fakturor du ska skicka till dina kunder. Den är framtagen för att kunna hantera en större mängd fakturor, få en bättre överblick och minska risken för fel. Den underlättar också för det ökade antalet användare som skickar digitala fakturor. Du kan enkelt justera på vilket sätt du ska skicka fakturan till kunden och du ser direkt i arbetsbilden hur fakturan kommer att se ut. Vill du öppna fakturan i sin helhet gör du det via kommandot Förhandsgranska. Själva fakturorna skapar du i programdelen Fakturor precis som tidigare.
Den nya programdelen heter Fakturahantering och ligger under Försäljning. Här visas alla de fakturor som ännu inte är skickade till kund. Du kan sortera och göra urval, söka efter en viss typ av fakturor och markera de fakturor du vill skicka. När du är klar använder du kommandot Skicka fakturor för att skicka iväg dina fakturor. Nytt kortkommando för att skicka fakturor är Ctrl+I. Ctrl+P används numera för att skriva ut rapporter.
Läs mer i avsnittet Fakturahantering, listläge.
Nya kommandon under Fakturahantering
Skicka fakturor
Detta kommandot använder du för att skicka de fakturor du har markerat i programdelen Fakturahantering. Du får en sammanställning över vilka fakturor som kommer att skickas och på vilket sätt. Läs mer i avsnittet Skicka fakturor, kommando.
Visa bilaga
Kommandot Visa bilaga är till för om du vill öppna och titta på den bilaga som följer med fakturan. Läs mer i avsnittet Visa bilaga, kommando.
Förhandsgranska
Även om fakturan visas direkt i arbetsbilden under Fakturahantering så kan du välja kommandot Förhandsgranska för att se fakturan i sin helhet. Läs mer i avsnittet Förhandsgranska, kommando.
Ny knapp för att skriva ut/skicka dokument
När du arbetar med fakturor så används numera knappen Skicka för att skriva ut/skicka dina dokument. Du kan antingen välja att skicka aktuellt dokument eller skicka flera dokument - precis som tidigare. Skillnaden är att när du ska skicka flera fakturor och väljer Skicka - Fakturor så kommer du till programdelen Fakturahantering, istället för som tidigare till en dialogruta för intervallutskrift.
När du klickar på själva ikonen för Skicka är det alltid det aktuella dokumentet som skickas, det som tidigare kallades för direktutskrift.
Ange dokumentmall på dina medlemmar/kunder
I den här versionen har vi även gjort det möjligt att välja specifika dokumentmallar på kundnivå. Har du kunder som till exempel har krav på att vissa uppgifter ska finnas med på fakturan från dig, så kan du nu enkelt tillgodose detta genom att ange en viss mall för dessa kunder. Du kan välja mall för faktura, kreditfaktura, räntefaktura, kontantnota och extra fakturadokument. Inställningen gör du under Försäljning - Medlemmar, fliken Utskriftsval.
Övningsbolagen
I samband med uppdatering av ditt program följer det med en uppdaterad version av Övningsbolaget. Du kan även under året hämta nya övningsbolag på vismaspcs.se under rubriken Support.
Rättningar av kända fel
Följande fel som vi har presenterat på Visma Spcs forum är rättat:
-
Felmeddelande hos Swedbank vid betalfiler i formatet XML/ISO20022
-
Alla betalningar genomförs inte i SEB:s internetbank om du har OCR-betalningar till samma leverantör
-
I vissa undantagsfall blir dokument inte markerade som Utskriven
-
Fakturor blir inte markerade som utskrivna vid fakturamall som innehåller 3 fakturor per sida
Förbättringsförslag från våra forumanvändare
Utökad information i sidopanelen
När du arbetar med ett dokument under
Periodisera leverantörsfaktura
Det är nu möjligt att periodisera leverantörsfakturor på kommande år.
Direktutskrift av kontoanalys
Nu kan du enkelt nå utskriften Kontoanalys genom att använda kortkommandot Ctrl + P när du är i programdelen Bokföring - Kontoplan.
Enklare att välja förening
Om du har flera föreningar upplagda i ditt program kan du nu enkelt söka efter den förening du vill öppna i dialogen Val av företag. Du söker efter antingen namnet eller mappen på den översta raden tabellen.
Stöd för nytt betalformat
Nu finns det stöd för att skicka betalningar i formatet XML/ISO20022 (pain.001.001.03) även för dig som har Danske Bank, Handelsbanken, SEB eller Swedbank. Har du Nordea som bank så har det funnits stöd för detta format sedan tidigare. XML/ISO20022 (pain.001.001.03) är ett framtidssäkert format
Genväg till krediterad faktura
I fältet Krediteras av på fakturan och fältet Krediterar på kreditfakturan kan du nu klicka på förstoringsglaset och på så sätt öppna den aktuella fakturan. Ett smidigt sätt att se kopplingen mellan en vanlig faktura och en kreditfaktura.
Rättningar av kända fel
Följande fel som vi har presenterat på Visma Spcs forum är rättat:
-
Skuld på leverantören kan bli fel om totalbeloppet ändras på en leverantörsfaktura
-
Får felaktigt upp varning om VAT och momsregnr vid inläsning av scannad faktura
-
Vid utskrift av Projekttransaktioner till Excel visas inte tillagda rader
-
Inget datum i Slutbetald om man ändrat fakturatyp till Kontantnota
-
Notifiering för ej levererad faktura visas trots att fakturan är omskickad
Förbättring i programdelen Inläsning underlag
Vi har nu gjort det möjligt att ändra storleken på de olika delarna i arbetsbilden för Inläsning underlag. Genom att dra i handtagen på de lodräta och vågräta linjerna kan du anpassa vyn så som du vill ha den. Du kan till exempel använda det lodräta handtaget för att visa ditt underlag lite större eller det vågräta handtaget för att justera storleken på tabellerna. Justeringarna du gör i arbetsbilden sparas per företag. Den här funktionen kommer att införas på fler ställen i programmet i kommande versioner.
Registervård
Från och med den här versionen är det endast användare som har behörigheten Systemoperatör som kan göra registervård i programmet.
Är ni flera användare som loggar in i föreningen, och behörighetskontrollen är aktiverad, är det endast användare med behörigheten Systemoperatör som kan göra registervård. Har föreningen inte behörighetskontrollen aktiverad, oavsett om ni är flera användare eller bara en, så har alla användare behörigheten Systemoperatör och kan därmed utföra registervård.
Nya kontoplaner
Programmet är uppdaterat med nya kontoplaner för BAS 2021.
Rättningar av kända fel
Följande fel som vi har presenterat på Visma Spcs forum är rättat:
-
Transaktionsinfo enligt företagsinställningarna visas inte på inläst e-faktura
-
Meddelande om att t ex pdf-filer är öppna i annat program om du arbetar i nätverk
-
Felaktig koppling mellan konto 8422 och 8244 vid byte av kontoplanstyp
-
Leverantörsfaktura skapad från scannat underlag saknar bankgironr/PlusGironr
Ny programdel - Inläsning underlag
För dig som tar emot e-fakturor och/eller arbetar med appen Visma Scanner, för att få in underlag till ditt program, har vi nu tagit fram en ny programdel - Inläsning underlag. Du hittar den nya programdelen under
I Inläsning underlag kan du läsa in både e-fakturor och underlag från Visma Scanner, för att sedan skapa leverantörsfakturor
Respektive underlag visas som en bild, så att du ser underlaget i sin helhet. Du får också ett förslag på hur det kan konteras, utifrån den information som finns tillgänglig. Du kontrollerar detta och konterar sedan klart underlaget. För leverantörsfakturor kan du även göra klart konteringen i arbetsbilden för leverantörsfakturor, efter det att underlaget har lästs in och dokumentet har skapats.
För scannade kvitton kan du använda konteringsmallar för att underlätta återkommande konteringar. Inställningen för vilka konteringsmallar som ska användas görs i företagsinställningarna. När det gäller konteringsmallar för leverantörsfakturor, så kan dessa läggas in på leverantören. Där finns sedan tidigare en inställning i själva konteringsmallen för just hanteringen av e-fakturor.
Läs mer i avsnitten Läs in underlag och Inläsning underlag, listlägeeller titta på filmerna Läs in e-fakturor och Skicka underlag från Visma Scanner.
3 förbättringar för dig som vill bli mer digital
I den här versionen har vi gjort några förbättringar/förändringar som ska underlätta för dig i din resa att bli mer digital i ditt program. Vill du ha fler tips på hur du kan arbeta smart och bli mer digital i programmet hittar du det på vår hemsida - Mer digital i Visma Administration.
Ställ om och bli helt digital i din fakturering
Inställningen innebär alltså att när du skriver ut en faktura skickas den elektroniskt från ditt program och Visma levererar den sedan vidare till kunden, enligt det utskriftsval du har angett på kunden i kundregistret. Snabbt, smart och smidigt! Läs mer i avsnittet Skicka dokument som e-faktura, brev eller e-post . |
|
Har du kunder som vill ta emot e-faktura?Det blir vanligare och vanligare att företag vill ta emot e-faktura från sina leverantörer som ett led i att effektivisera och värna om vår miljö. När du skickar en e-faktura innebär det att fakturan skickas elektroniskt från ditt program direkt till din kunds ekonomiprogram - Visma tar alltså hand om hela leveransen av din faktura, vilket underlättar både för dig och din kund. Med hjälp av det nya kommandot Sök mottagare e-faktura kan du på ett enkelt sätt se vilka kunder i ditt kundregister som vill ta emot e-faktura från dig. Sökningen visar en lista med kunder och du får själv avgöra vilka du vill skicka e-faktura till. Utskriftsvalet för kunderna ändras till E-faktura och nästa gång du skapar och skriver ut en faktura tar Visma hand om den och levererar den direkt till din kunds program. |
Ny utskrift för dig som vill börja ta emot e-fakturorNär du har bestämt dig för att börja ta emot e-fakturor från dina leverantörer behöver du informera dem om detta. Till din hjälp kan du då använda utskriften Begäran om e-faktura. Du kan antingen skriva ut den på papper och skicka den till din leverantörer eller spara den som en pdf och skicka den via e-post. Utskriften ser olika ut beroende på om du endast har markerat Ta emot e-faktura eller om du också har markerat Ta emot pdf-/pappersfaktura som e-faktura i under Mina tjänster - Digitala fakturor och dokument. |
Brexit
Storbritannien lämnade EU den 31 januari 2020. Under övergångsperioden har företag och privatpersoner haft möjlighet att förbereda sig på Storbritanniens utträde och från och med 1 januari 2021 kommer nya avtal och regler att gälla.
Har du kunder med landskod GB behöver du manuellt se till att fältet EU-kund med VAT-nr avmarkeras för dessa. Du hittar fältet i kundregistret på fliken Fler uppgifter och ändringen görs enklast genom en massuppdatering.
Läs mer i avsnittet Vad ska jag tänka på vid handel med Storbritannien efter Brexit?
Rättade och kända programfel
I avsnittet Rättade och kända programfel kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version 2020.31 och vilka som eventuellt kvarstår.
Uppgraderad databashanterare
I version 2020.2 har vi uppgraderat till SQL Server 2017 Express. Har du ett äldre operativsystem (t ex Windows 7) som inte är kompatibelt med denna SQL-version, kommer programmet ändå fortsätta fungera. Då används istället SQL Server 2014 Express.
Namnbyte på Visma AutoInvoice
I programmet har du möjlighet att
Namnbytet kommer att göras löpande under hösten i alla våra program där tjänsten kan användas. Innan det är genomfört fullt ut kan namnet Visma AutoInvoice fortfarande förekomma i gränssnittet för vissa program.
I programmet märker du detta framförallt på att utskriftsvalen för dokument har bytt namn. Även om det har skett ett namnbyte så har du kvar samma typ av utskriftsval som tidigare. Du har nu följande utskriftsval att välja bland:
Utskriftsval | Innebär att |
---|---|
Brev |
Dokumentet skickas elektroniskt från ditt program, Visma skriver sedan ut dokumentet och skickar det vidare som brev till kunden. (Hette tidigare Brev via AutoInvoice) |
E-faktura |
Dokumentet skickas som ett elektroniskt dokument direkt till kundens ekonomiprogram. (Hette tidigare Elektroniskt via AutoInvoice) |
E-post |
Dokumentet skickas som en bifogad pdf-fil i ett e-postmeddelande till kunden. (Hette tidigare E-post via AutoInvoice) |
Lokal e-post |
Dokumentet skickas som e-post till kunden. Det är ditt lokalt installerade e-postprogram som används. (Hette tidigare E-post. Hade du tidigare utskriftsvalet E-post på dina kunder, har det nu automatiskt ändrats till Lokal e-post). |
Dokumentet sparas som en pdf-fil. |
|
Skrivare |
Dokumentet skrivs ut på skrivare. |
Läs mer om Detta är Digitala fakturor och dokument och hur du
Förbättringsförslag från våra forumanvändare
Förutom ovanstående nyheter har vi också åtgärdat en del synpunkter som vi har fått till oss via vårt forum. Vill du också vara med och påverka eller bara prata med andra användare - kika då in i vårt forum för Visma
Ange kundfordranskonto på medlem/kund
Vill du kunna ange ett specifikt kundfordranskonto på en medlem/kund kan du nu göra det under Försäljning - Medlemmar/Kunder, fliken Fler uppgifter. Kontot du anger här används då istället för det kundfordranskonto som är angett i .
Arbetar du med avtalshantering har du även där möjlighet att välja om du vill att kundfordranskontot som är angett på medlem/kund ska användas vid fakturering av avtalet. Du hittar inställningen Hämta kundfordranskonto från kundregistret vid fakturering under både Försäljning - Avtal, fliken Faktureringsplan och Försäljning - Avtalsmallar, fliken Avtalsmall.
Inloggad användare som referens på dokument
Från och med den här versionen kan den användare som är inloggad i programmet automatiskt föreslås som Vår referens när du skapar dokument i programmet. Genom att använda den här funktionen säkerställer du att det finns referens på dina dokument och på så sätt kan du följa upp din försäljning på ett bättre sätt.
Läs mer i avsnittet Använd inloggad användare som referens.
All hjälp samlad på ett ställe
Nu har vi gjort det ännu enklare för dig att hitta hjälp om ditt program. Tryck på F1 på ditt tangentbord eller klicka på frågetecknet längst upp till höger för att komma åt alla våra hjälpkanaler - samlade på ett ställe.
Du landar automatiskt på ett hjälpavsnitt för sidan du står på, men via "huset" kan du nå våra övriga hjälpkanaler såsom Vanliga frågor, Forum och Filmer. Det går självklart också att söka på specifika ord eller meningar för att hitta svar på din fråga.
Klickar du på Kontakta oss nere till höger i hjälpfönstret hittar du våra öppettider och telefonnummer. Härifrån kan du även inom kort starta en chatt med någon av våra supporttekniker..
Har du ett hjälpavsnitt som du vill spara och återkomma till vid ett senare tillfälle, t ex checklista för årsavslut, så kan du stjärnmarkera det avsnittet. Det gör du genom att klicka på stjärnan till höger i hjälpfönstret. Dina stjärnmarkerade avsnitt hittar du sedan via stjärnan som finns i menyraden.
Anteckningsfält på artiklar
Äntligen införs möjligheten att lägga till anteckningar på dina artiklar i artikelregistret! Du lägger till din anteckning under Artiklar/Lager - Artiklar och tjänster, fliken Artikeluppgifter och du kan använda upp till 2000 tecken.
Nytt betalformat för dig som använder Nordea
Nordea är på väg att fasa ut betalfiler i formaten PO3 och LB till förmån för xml-formatet XML/ISO20022 (pain.001.001.03). I den här programversionen har vi därför lagt in stöd för att skicka betalfiler i det nya formatet. Formatet XML/ISO20022 (pain.001.001.03) hanterar både inhemska betalningar och kreditfakturor.
Eftersom PO3 och LB kommer att försvinna inom kort är det bra att byta till Nordeas mer framtidssäkra betalformat redan nu. Du gör detta genom att markera XML/ISO20022 (pain.001.001.03) under Arkiv - Inställningar- . Det nya formatet fungerar oavsett om du använder internetbanken Nordea Business eller filbetalningstjänsten Corporate Access. - Betalningar - Utbetalningar
Använder du filbetalningstjänsten Corporate Access anger du det under Arkiv - Inställningar- . I det fallet ska du också skriva in dina uppgifter för - Betalningar - UtbetalningarSigner Id respektive CCM Avtalsnr som du får från banken.
Om du väljer XML/ISO20022 (pain.001.001.03) eller markerar Använder Corporate Access ska du se till att du har fyllt i Nordeas BIC-kod (NDEASESS) under Arkiv - Inställningar - Förening, fliken - Bankuppgifter.
Har du använt PO3 som betalformat tidigare behöver du inte skriva något nytt avtal med banken för att byta till XML/ISO20022 (pain.001.001.03). Den enda skillnaden för dig blir att du i din internetbank ska hämta en xml-fil som börjar med pain00100103_NORDEA_ följt av sändningsnummer, datum och klockslag.
Läs mer i avsnittet Utbetalningar, föreningsinställningar.
Fakturor via Visma AutoInvoice kan skrivas ut i färg
Ett efterfrågat önskemål har varit att fakturor som skickas för utskrift via Visma AutoInvoice ska kunna skrivas ut i färg. Detta är nu möjligt eftersom vår leverantör InExchange numera stödjer färgutskrift. Det tillkommer ingen extra kostnad för att skriva ut fakturor i färg och du behöver inte ändra någon inställning i programmet. Är din logotype i färg så kommer den att bli det på fakturautskriften också.
Läs mer om hur du skickar fakturor för utskrift via AutoInvoice i avsnittet Skicka pdf- och pappersfaktura via Visma AutoInvoice.
Se över ditt operativsystem inför hösten
Till hösten uppdateras Visma Förening med SQL Server 2017 för att följa utvecklingen. Detta påverkar dig som har äldre operativsystem på dina datorer. Du kan läsa mer om detta i vårt forum.
Rättade och kända programfel
I avsnittet Rättade och kända programfel kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version 2020.1 och vilka som eventuellt kvarstår.
Byta fakturatyp
I den här versionen går det nu att byta fakturatyp. Du kan byta fakturatyp på
Kopiera verifikation
I programdelen Bokföring - Verifikationer har knappen Kopiera tillkommit, vilket innebär att du numera kan kopiera en befintlig verifikation. Läs hur du gör i avsnittet Kopiera verifikation.
Fältet Kön är inte längre förvalt
När du skapar en ny medlem är det inte längre något förvalt värde i fältet Kön.
Nya kontoplaner
Programmet är uppdaterat med nya kontoplaner för 2020.
Övningsbolagen
I samband med uppdatering av ditt program följer det med en uppdaterad version av Övningsbolaget.
Chatboten är borttagen
Från och med den här versionen går det tyvärr inte längre att använda chatboten i programmets sidopanel. Vill du chatta med vår support kan du istället göra det via
Lokalt installerad hjälp är borttagen
Tidigare har du under menyn Hjälp kunnat läsa den lokalt installerade hjälpen när du har behövt hjälp i ditt program. Det är också den lokalt installerade hjälpen som har visats när du har sökt hjälp, men inte haft någon internetuppkoppling. Den lokalt installerade hjälpen är nu borttagen och när du söker hjälp visas alltid den senaste uppdaterade hjälpen som ligger på vismaspcs.se. Den uppdateras löpande och du har därmed alltid tillgång till den senaste informationen kring ditt program.
Du når hjälpen i ditt program genom att tryck på F1 eller genom att välja Hjälp - Hjälp i menyn.
Rättade och kända programfel
I avsnittet Rättade och kända programfel kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version 2020.0 och vilka som eventuellt kvarstår.
Projekttid kan anges utan slutdatum
När du skriver in en projekttid under Bokföring - Projekt kan du nu göra det utan att ange slutdatum. Anges inget slutdatum kommer det inte att visas någon månadsfördelning under fliken Resultat/månad och Balans/månad. Om slutdatum saknas kommer det inte heller med någon månadsbudget när man exporterar till SIE 3.
Utökat antal tecken för artikelnummer
När du anger artikelnummer under Artiklar och tjänster, fliken Artikeluppgifter, kan det fältet numera innehålla 40 tecken, istället för som tidigare 16 tecken. Detta är ett önskemål som länge har funnits bland våra kunder.
Rättade och kända programfel
I avsnittet Rättade och kända programfel kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version 2019.3 och vilka som eventuellt kvarstår.
Sök via förstoringsglaset
När du klickar på Sök (förstoringsglaset) så visas inte längre alla sökbara fält utan du kan nu istället välja det eller de fält du vill söka på. På så sätt får du en bättre överblick över de fält du har valt att söka på.
Skärmar med High Definition
Det har tidigare gjorts förbättringar när det gäller användarvänligheten för högupplösta skärmar. Till den här versionen har detta förbättrats ytterligare.
Chatboten Vera
Från och med den här versionen kan du som har serviceavtal få programhjälp dygnet runt via chatboten Vera. Vera kan inte allt - men hon lär sig massor av saker varje dag! Du hittar chatboten i programmets sidopanel. För att chatboten ska visas i sidopanelen behöver knappen Chatbot i menyraden vara aktiv. Läs mer i avsnittet Sidopanel.
Rättade och kända programfel
I avsnittet Rättade och kända programfel kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version
Följande är nytt i version 2019.1
- När du registrerar en verifikation under Bokföring - Verifikationer kan du genom att skriva ett kommatecken i kolumnen Konto få samma kontonummer som på raden ovanför.
- När du registrerar en verifikation där en rad innehåller 0 i debet eller kredit visas en fråga om du vill att verifikationsrader med belopp 0,00 ska raderas. Från och med den här versionen har du möjlighet att välja om du vill att meddelandet ska visas nästa gång eller inte. Om du väljer att inte visa meddelandet kan du aktivera det igen under Arkiv - . - Aktivera avstängda varningar
- Under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningDokumentinställningar kan du markera Lämna leveransdatum tomt på ny faktura. Detta gäller från och med den här versionen även när du skapar fakturor från avtal. Markerar du den här rutan innebär det att det inte fylls i något leveransdatum automatiskt när du skapar nya fakturor.
Rättade och kända programfel
I avsnittet Rättade och kända programfel kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version 2019.1 och vilka som eventuellt kvarstår.
Skärmar med High Definition
Till den här versionen har användarvänligheten för högupplösta skärmar förbättrats.
Nya valbara kolumner
I listläget under Inköp - Leverantörer kan du nu välja in kolumnerna Bankgironr och PlusGironr.
Läs mer i avsnittet Kolumninställningar om hur du lägger till kolumner.
Prisomräkning
Under Försäljning - Försäljningsprislistor, fliken Prisomräkning visas nu även namnet på prislistan man baserar beräkningen på.
Nya kontoplaner
Programmet är uppdaterat med nya kontoplaner för 2019.
Uppdaterade SRU-koder
Programmets SRU-koder har uppdaterats.
Övningsbolagen
I samband med uppdatering av ditt program följer det med en uppdaterad version av Övningsbolaget. Du kan även under året hämta nya övningsbolag på vismaspcs.se under rubriken Support.
Rättade och kända programfel
I avsnittet Rättade och kända programfel kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version 2019.0 och vilka som eventuellt kvarstår.
Följande är åtgärdat i version 2018.71
I den här versionen är problemet med att det inte gick att byta sorteringsordning i hämtalistan för artiklar på ett dokument åtgärdat.
Kalkylator i numeriska fält
Nu kan du få hjälp av en kalkylator för att göra beräkningar. Kalkylatorn är tillgänglig i numeriska fält i programmets tabellområden. Tabellområden finns till exempel i de olika programdelarnas listlägen och på dokumentrader. För att visa kalkylatorn trycker du på *-tecknet när du står i ett numeriskt fält. Du kan också trycka på multiplikationstecknet på det numeriska tangentbordet. När kalkylatorn visas kan du göra din beräkning och vill du få med det beräknade värdet till det aktuella fältet klickar du på OK eller trycker Enter.
Förbättringar kring Visma AutoInvoice
Information om att dina leverantörer kan skicka e-fakturor till dig
Om en leverantör kan skicka e-fakturor till dig via Visma AutoInvoice visas detta i den gula informationslisten i samband med att du skapar en leverantörsfaktura. Detta under förutsättning att du har angett att du vill ta emot e-fakturor i
. Vill du ta emot e-fakturor kontaktar du leverantören.Läs mer i avsnittet Ta emot e-dokument
Ändrad gräns för bilagor när du skickar fakturor via Visma AutoInvoice
Gränsen för bilagor du skickar via Visma AutoInvoice i samband med när du skickar e-fakturor är utökad till 10 MB för hela sändningen.
Registervård i nätverk
Om du arbetar med ditt program i nätverk kan du nu göra registervård även på klientdatorerna. Tidigare var detta endast möjligt på serverdatorn. Läs mer i avsnittet Registervård.
Allmänna förbättringar
I avsnittet Rättade och kända programfel kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version 2018.7 och vilka som eventuellt kvarstår.
Kopiera/exportera tabellinnehåll
Nu kan du kopiera eller exportera innehållet i tabellerna från de flesta av programmets listlägen. Det gör du genom att högerklicka i en tabell och välja Kopiera/exportera tabellinnehåll. Läs mer i avsnittet Kopiera/exportera tabellinnehåll.
Utskrift till Excel-fil
Nu kan du välja att skriva ut dina listor och rapporter till Excel-fil utan att ha ett kalkylprogram lokalt installerat på datorn. Tidigare var detta ett krav för Filutskrift till Excel (*.xls), men till den här programversionen är den spärren borttagen.
Allmänna förbättringar
I avsnittet Rättade och kända programfel kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version 2018.6 och vilka som eventuellt kvarstår.
Förbättrade sökmöjligheter
Vi har nu börjat införa förbättringar av sökfunktionerna i programmet. I den här versionen kan du söka poster och göra urval direkt i programmets listlägen. På så sätt kan du snabbt och enkelt söka upp poster direkt i listan. Läs mer i avsnittet Söka poster.
Konteringsmall för leverantörsfakturor via Visma AutoInvoice
Du kan nu använda en konteringsmall för att få med artikelraderna och i och med det ha möjlighet att ange villket konto raderna ska ha. Detta gäller när du läser in leverantörsfakturor via Visma AutoInvoice.
Allmänna förbättringar
I avsnittet Rättade och kända programfel kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version 2018.5 och vilka som eventuellt kvarstår.
Referensnamnet från XML-filen kan fås som Attest
När du läser in en e-faktura kan du nu få referensnamnet från XML-filen som Attest på en leverantörsfaktura. Detta gäller under förutsättning att du inte har fyllt i något i fältet För attest under Arkiv - Inställningar - . - Inköp
Allmänna förbättringar
Till den här versionen har vi återigen arbetat med att förbättra prestandan i programmet.
I avsnittet Rättade och kända programfel kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version 2018.4 och vilka som eventuellt kvarstår.
Förbättrad prestanda
Vi har nu förbättrat prestandan när du anger ett konto i samband med att du skapar verifikationer.
Allmänna förbättringar
Till den här versionen har vi arbetat med att ytterligare förbättra prestandan i programmet.
I avsnittet Rättade och kända programfel kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version 2018.3 och vilka som eventuellt kvarstår.
Ny databashanterare
Till den här versionen har vi lagt ner ett stort arbete på att byta programmets databashanterare till Microsoft SQL Server Express 2014. Detta har vi gjort för att programmet ska vara bättre rustat för framtidens förutsättningar. Det ger oss också större möjligheter att implementera efterfrågade funktioner framöver.
Du kommer inte att märka några stora förändringar på ytan i den nya versionen, utan det är under ytan som de stora förändringarna har skett. Allt för att få en kraftfullare motor i programmet!
Microsoft SQL Server Express 2014 är en beprövad databashanterare som ständigt utvecklas och som redan idag används i några av våra produkter, exempelvis Visma Lön och Visma Byråstöd.
När du installerar den nya versionen kommer Microsoft SQL Server Express 2014 att installeras. Är det så att du har en egen version av Microsoft SQL Server som du vill använda har du möljighet att installera Visma Förening utan Microsoft SQL Server Express 2014. För att göra detta kontaktar du Visma Spcs genom att mejla till [email protected].
Läs mer i avsnittet Justering av databas för att får mer information om vilka justeringar som görs i föreningens databas när du uppdaterar till version 2018.2.
Lagring av stora mängder data
Den nya programversionen underlättar för dig som har behov av att lagra stora mängder data. I och med att programmet har bytt till en SQL Express-databas kan programmet hantera större datamängder än tidigare.
Arbetar du i nätverk?
För dig som arbetar i nätverk så innebär den nya versionen att hantering av poster har förändrats. Nu kan till exempel flera användare vara inne samtidigt i programdelarna Verifikationer och Utbetalningar och meddelandet Posten är låst av annan användare visas inte längre om två användare redigerar samma post. Ändringar som görs för en post uppdateras inte för andra användare förrän den är sparad, antingen genom att trycka Ctrl+S eller genom att byta flik i programmet. Om du till exempel ändrar leveransvillkor på en kund, visas inte det på fakturan förrän du har sparat eller bytt flik för att bekräfta ändringen.
För att vara säker på att det är de senaste uppgifterna som visas kan det vara bra att klicka på knappen Uppdatera eller trycka på F5.
Säkerhetskopiering
När du tar en säkerhetskopia i den nya versionen, antingen via valet Aktiv förening eller Alla föreningar. kommer alla undermappar till och dess innehåll att säkerhetskopieras. Detta innebär till exempel att om du använder Digitala fakturor och dokument så behöver du inte längre manuellt kopiera dina pdf-underlag i mapparna Autoinvoice_bilagor och Temp_bilagor i .
Glöm dock inte att ta en systemsäkerhetskopia för att få med de uppgifter som inte följer med i den vanliga säkerhetskopieringen, som till exempel egna utskriftsmallar,
GDPR
Den 25 maj 2018 börjar den nya dataskyddsförordningen, GDPR, gälla. GDPR ersätter Dataskyddsdirektivet 95/46/EG samt PUL (Personuppgiftslagen) som sedan 1998 har reglerat hur personuppgifter får hanteras. GDPR gäller alla medlemsländer i EU/EES och alla verksamheter som på något sätt hanterar data om enskilda individer.
Vill du veta mer om hur du hanterar GDPR i ditt program kan du läsa om det i avsnittet GDPR i Visma Förening. Avsnittet uppdateras löpande.
Nya kontoplaner
Programmet är uppdaterat med nya kontoplaner för 2018. Även SRU-koderna har uppdaterats.
Nya och uppdaterade rapporter
Nya rapporter
Följande rapporter är nya och finns att ladda ner via Rapporter för nedladdning.
- Rapporten Referens/Attest kan du använda för att skriva ut den information som finns i programmet under Arkiv - Inställningar - Förening - Referens/attest. -
Uppdaterade rapporter
Följande rapporter är uppdaterade:
- Rapporten Leverantörsregister är uppdaterad för att kunna skriva ut alla personuppgifter om en leverantör, till exempel för en leverantör som är enskild firma. Rapporten tar nu med alla fält som finns i leverantörsregistret.
- Rapporten Kundregister är uppdaterad så att den även innehåller alla fält som finns i kundregistret.