Ta en säkerhetskopia

Det är mycket viktigt att du regelbundet tar säkerhetskopior. Med programmets inbyggda funktion säkerhetskopierar du de uppgifter du har i företaget. Du kan välja att säkerhetskopiera till olika medier, exempelvis till usb-minne eller Iomega Zip.

Läs om hur du kan lagra dina säkerhetskopior i avsnittet Säkerhetskopiera till olika media.

  1. Välj Arkiv - Säkerhetskopiering - Ny säkerhetskopia.

I rutan Ange namn på säkerhetskopia föreslår programmet ett namn på säkerhetskopian. Förslaget innehåller alltid företagets namn samt dagens datum enligt datumet i datorn. Du kan ändra filnamnet, men tänk då på att det är bra att behålla datumet för att lättare kunna spåra säkerhetskopior bakåt i tiden.

  1. Välj var du vill spara din säkerhetskopia.
  1. Klicka på OK när du gjort dina val.

Väljer du att säkerhetskopiera till en enhet och mapp där det redan finns en kopia med samma filnamn kommer du att få ett meddelande om det. Det kan inträffa om du till exempel tar två säkerhetskopior samma dag.

  1. Klicka på Ja om du vill att den gamla ska raderas innan den nya filen med säkerhetskopian läggs in. Om du klickar på Nej öppnas dialogen Välj namn och katalog för säkerhetskopian och du kan själv ändra filnamnet.
  2. Klicka på OK för att avsluta rutinen. Klickar du istället på Öppna mapp öppnas Utforskaren och visar dig de filer som ligger på den enhet du valde att säkerhetskopiera till.

Du kan inte läsa in en säkerhetskopia från en större programvariant till en mindre, till exempel från Visma Lön 600 till Visma Lön 300. Däremot går det bra från en mindre variant till en större.

Relaterade avsnitt

Supportforum

Ta del av hur 30 000 andra Visma-kunder arbetar smartast med sitt företagande.