Arbetsgivardeklaration

På grund av coronaviruset covid-19 sänks tillfälligt arbetsgivaravgifterna för upp till 30 anställda per företag. Det innebär att företag endast ska betala ålderspensionsavgift (10,21 procent) på ersättning upp till 25 000 kronor per betalningsmottagare och månad för sina anställda och medför en skattelättnad med upp till 5 300 kronor per anställd och månad. Läs mer i avsnittet Skapa arbetsgivardeklaration med tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifter.

Du som arbetsgivare ska redovisa de utbetalningar och skatteavdrag du har gjort per person varje månad. För de anställda innebär det att de löpande kan se sina värden på bruttolön, skatt och förmåner direkt på Mina sidor på skatteverket.se. Läs mer om arbetsgivardeklarationenvismaspcs.se och skatteverket.se.

Det finns några undantag då du inte behöver skicka in arbetsgivardeklarationen varje månad. Läs mer i avsnittet Finns det undantag då jag inte behöver redovisa arbetsgivardeklaration?.

Vi rekommenderar att du väntar med att godkänna filen för arbetsgivardeklarationen hos Skatteverket tills några dagar efter sista lönekörningen, så att eventuella korrigeringar som har gjorts för aktuell månad kommer med i rapporteringen. Detta eftersom du som arbetsgivare inte kan ändra redovisad och inbetald avdragen skatt och få tillbaka efter att filen är inskickad och godkänd hos Skatteverket. Arbetsgivaravgiften kan dock justeras genom en omprövning.

Programdelen hittar du under Lönearbete - Arbetsgivardeklaration.

Om företaget är registrerat som arbetsgivare så måste arbetsgivardeklarationen lämnas till Skatteverket även om du inte har betalt ut några löner eller registrerat förmåner för perioden. I de fall då det inte finns några uppgifter att deklarera för perioden väljer du alternativet att deklarera noll på skatteverket.se.

Gör så här för att skapa arbetsgivardeklarationen för dina anställda:

  1. Välj Lönearbete - Arbetsgivardeklaration.
  2. Välj vilken redovisningsperiod du vill skapa arbetsgivardeklarationen för under Löner med utbetalningsdatum.
  3. Klicka på Hämta löneuppgifter för att uppdatera uppgifterna.

Om det är första gången du redovisar arbetsgivardeklarationen är det viktigt att du kontrollerar att uppgifterna under Kontaktuppgifter stämmer för företaget. Observera att ändringar som du gör här endast påverkar den aktuella filen. Om du vill göra ändringar i kontaktuppgifterna som sparas till kommande filer gör du det under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar, fliken Företaget. Om du arbetar via Visma Advisor eller Visma Byråstöd gör du ändringarna där.

  1. Kontrollera uppgifterna under Kontaktuppgifter.

Om du ändrar uppgifterna under Kontaktuppgifter påverkar det bara aktuell arbetsgivardeklaration. Ändringarna påverkar inte kontaktuppgifterna i företagsinställningarna eller i Visma Advisor/Visma Byråstöd.

  1. Välj alternativ under Ändra utskriftsalternativ. Läs mer om de olika alternativen under Fältförklaringar- Ändra utskriftsalternativ.
  2. Välj Förhandsgranska om du vill kontrollera och eventuellt skriva ut uppgifterna innan du skapar filen.
  3. Klicka på Skriv ut/skapa fil.

Filen som skapas har formatet AGI_*år*_*månad*.XML och sparas enligt den standardsökväg som angetts under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar, fliken Import/Export under Arbetsgivardeklaration - Exportkatalog. Läs mer i avsnittet Import/Export, företagsinställningar. Om du vill ange en tillfällig sökväg för den aktuella filen anger du det här.

  1. Välj Gå till skatteverket.se, logga in på Mina sidor på skatteverket.se och lämna filen i tjänsten Arbetsgivardeklaration.
  2. Följ instruktionerna på skatteverket.se för att ladda upp filen. Obs! Klicka på aktuell redovisningsperiod för att ladda upp filen den vägen.

Relaterade avsnitt

Supportforum

Ta del av hur 30 000 andra Visma-kunder arbetar smartast med sitt företagande.