Arbetsgivardeklaration

Du som arbetsgivare ska redovisa de utbetalningar och skatteavdrag du har gjort per person varje månad. För de anställda innebär det att de löpande kan se sina värden på bruttolön, skatt och förmåner direkt på Mina sidor på skatteverket.se. Läs mer på vismaspcs.se och skatteverket.se eller titta på filmenSkapa arbetsgivardeklaration .

Vi rekommenderar att du väntar med att godkänna arbetsgivardeklarationen hos Skatteverket tills några dagar efter sista lönekörningen, så att eventuella korrigeringar som har gjorts för aktuell månad kommer med i rapporteringen. Detta eftersom du som arbetsgivare inte kan ändra redovisad och inbetald avdragen skatt och få tillbaka efter att filen är inskickad och godkänd hos Skatteverket. Arbetsgivaravgiften kan dock justeras genom en omprövning.

Om företaget är registrerat som arbetsgivare så måste arbetsgivardeklarationen lämnas till Skatteverket även om du inte har betalat ut några löner eller registrerat förmåner för perioden. I de fall då det inte finns några uppgifter att deklarera för perioden väljer du alternativet att deklarera noll på skatteverket.se.

Det finns några undantag då du inte behöver skicka in arbetsgivardeklarationen varje månad. Läs mer i avsnittet Finns det undantag då jag inte behöver redovisa arbetsgivardeklarationen?

Du kan skicka arbetsgivardeklarationen från Visma Lön 600 till företagets utrymme hos Skatteverket. Du kan också skapa en fil för arbetsgivardeklarationen i Visma Lön 600 och sedan logga in på skatteverket.se och lämna arbetsgivardeklarationen manuellt.

För att Skatteverket ska kunna verifiera att du har ett konto hos Visma Spcs behöver du vara inloggad på vismaspcs.se. Om du sparar inloggningsuppgifterna under Arkiv - Användare - Inloggning till vismaspcs.se är du alltid inloggad på vismapscs.se när du öppnar Visma Lön 600. Läs mer i avsnittet Förutsättningar för att använda tjänster som har integration med Skatteverket.

Skapa arbetsgivardeklarationen

Gör så här för att skapa arbetsgivardeklarationen:

  1. Välj Lönearbete - Arbetsgivardeklaration.
  2. Välj vilken redovisningsperiod du vill skapa arbetsgivardeklarationen för under Löner med utbetalningsdatum.
  3. Klicka på Hämta löneuppgifter för att uppdatera uppgifterna.
  4. Kontrollera uppgifterna under Kontaktuppgifter.

Om det är första gången du redovisar arbetsgivardeklarationen är det viktigt att du kontrollerar att uppgifterna under Kontaktuppgifter stämmer för företaget. Observera att ändringar som du gör här endast påverkar den aktuella filen. Om du vill göra ändringar i kontaktuppgifterna som sparas till kommande filer gör du det under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar, fliken Företaget. Om du arbetar via Visma Advisor eller Visma Byråstöd gör du ändringarna där.

Relaterade avsnitt