Visma Lön 600
Arbeta med kontrolluppgifter
Från och med den 1 januari 2019 ska arbetsgivare lämna in arbetsgivardeklaration varje månad istället för årliga kontrolluppgifter. I Visma Lön 600 går det inte att skapa nya kontrolluppgifter, men du kan se skapade kontrolluppgifter till och med inkomstår 2018. Du kan även justera uppgifter till och med inkomstår 2018 och skapa dessa kontrolluppgifter på nytt.
Den anställde kan se sina rapporterade uppgifter på sitt skattekonto på skatteverket.se.
I avsnittet Checklista årsavslut i Visma Lön 600 har vi samlat information om vad du bör göra kring lönearbetet vid årsskifte.
Programdelen hittar du under Rapportering - Kontrolluppgifter (t.o.m. 2018).
I kortläget visas hur utskriften kommer att se ut. Här kan du även justera uppgifter till och med inkomstår 2018.
I listläget visas samtliga kontrolluppgifter för dina anställda, både KU10 och KU13/SINK och här kan du skriva ut kontrolluppgifter och sammandrag. Du kan även skapa kontrolluppgifter till och med inkomstår 2018.


I fältet Sök kan du söka efter en anställds kontrolluppgift. Du kan antingen söka på nummer eller på namn.

Byt inkomstår genom att klicka på pilen till höger i fältet och välj år. Det går bara att visa kontrolluppgifter till och med inkomstår 2018.

Kontrollera att alla anställda som ska komma med i filen och få utskrift med kontrolluppgifter har en markering i rutan Ta med.

Det står Ja i kolumnen Rättad om du har gått in i kortläget på den anställde och satt en markering i ruta 210 - rätta tidigare inlämnad kontrolluppgift.

Det står Ja i kolumnen Borttagen om du har gått in i kortläget på den anställde och satt en markering i ruta 205 - ta bort tidigare inlämnad kontrolluppgift.

I kolumnen Utskriven/fil skapad ser du vilket datum kontrolluppgiften skapades.

Markera Klarmarkerad XXXX-XX-XX av XX när alla kontrolluppgifter är klara och du ska gå vidare med att skriva ut kontrolluppgifterna till anställda och skicka en fil till Skatteverket. Om du vill justera kontrolluppgift i en klarmarkerad period, måste denna ruta först avmarkeras.

Klicka på Förhandsgranska om du vill titta på de utskrifter du markerat på bildskärm innan du skriver ut på skrivare.

När du klickar på Skriv ut/skapa fil skrivs kontrolluppgifter och sammandrag ut enligt de val du gjort. Det kan vara utskrift till e-post, till skrivare med original och kopior, sammandrag, fil med mera.

Klickar du på den blå texten Tillval kan du titta på och eventuellt ändra inställningar för utskriften.

Du måste ha en markering i rutan Skriv ut för att du ska kunna göra någon form av utskrift.

Här väljer du hur många kopior du ska skriva ut av kontrolluppgiften.

Sammandraget är ett dokument som du kan använda som följebrev när du skickar kontrolluppgifterna på papper till Skatteverket. Utskriften motsvarar Skatteverkets blankett Sammandrag av kontrolluppgifter (RSV2304) som måste vara med både när du skickar kontrolluppgifterna första gången och när du skickar eventuella rättelser.

Om du markerar Skriv ut även detaljerat sammandrag får du en utskrift som innehåller total skatt, bruttolön med mera för företaget. Utskriften är bra att använda som ett avstämningsunderlag mot företagets bokföring. Underlaget ska inte bifogas som ett följebrev till Skatteverket.

Klickar du på den blå texten Inställningar för att skapa fil kan du titta på och eventuellt ändra inställningarna för filexporten.
Informationen om företagets adressuppgifter med mera har hämtats från företagsinställningarna men går att ändra.

När det finns en markering i rutan Skapa fil skapas en fil när du klickar på Skriv ut/skapa fil.

Markera Lägg till i befintlig fil om du har exporterat fil för ett företag och sedan vill redovisa kontrolluppgifter för fler företag i samma fil. När du klickar på Skriv ut/skapa fil letar du fram den kontrolluppgiftsfil som du vill fylla på.
Om Skatteverket har frågor om en kontrolluppgift för en anställd i något av företagen som ingår i filen, vänder de sig till den person som angetts som uppgiftslämnare i listläget för kontrolluppgifterna, under Inställningar för att skapa fil. Gäller Skatteverkets fråga själva filen, så vänder de sig till den person som skapade den ursprungliga filen. Denna person kallar Skatteverket för teknisk kontaktperson.
Observera att om du använder Visma Advisor eller Visma Byråstöd så är uppgiftslämnaren istället den person som är angiven under Företagsinställningar - Företaget.

När utskriften och/eller exporten är klar sätts automatiskt en markering
i rutan Utskriven/fil skapad.
Om du vill backa för att skriva ut och exportera på nytt, tar du bort
markeringen i rutan.

När du har skapat filen visas sökvägen till var filen har sparats. Klicka på knappen Kopiera sökväg om du enkelt vill kunna klistra in sökvägen när du ska lämna filen till Skatteverket.
Relaterade avsnitt
Arbeta smartare
Supportforum
Ta del av hur 42 000 andra Visma-kunder arbetar smartast med sitt företagande.