Skapa samlingsprojekt

Samlingsprojekt är där du samlar dina projekt och/eller dina uppgifter. Här kan du skapa en uppgiftstavla med uppgifter som går att planera, kalkylera och registrera tid emot.

  1. Välj Projekt - Samlingsprojekt.
  2. Klicka på Lägg till samlingsprojekt.
  3. Fyll i de obligatoriska fälten Projektnummer, Projektnamn, Status och Projektägare.
  4. Välj om du vill knyta samlingsprojektet till en särskild kund. Tänk på att samlingsprojekt kan innehålla projekt som är kopplade till olika kunder.
  5. Välj Skapa samlingsprojekt.

När samlingsprojektet är skapat får du en fråga om du vill lägga till ett projekt i samlingsprojektet.

  1. Välj om du vill lägga till ett projekt till samlingsprojektet. Du kan skapa ett nytt eller välja ett befintligt. Du kan också lägga till ett projekt senare via knappen Nytt projekt eller Lägg till befintligt projekt.

  2. Välj om du vill lägga till ett ÄTA-projekt. Det gör du via Ny ÄTA.

För att knappen Ny ÄTA ska visas behöver du markera ÄTA under Inställningar - Generellt - Företagsinställningar. ÄTA står för Ändringsarbeten Tilläggsarbeten Avgående arbeten och används för ofta inom byggbranschen för att hantera avvikelser gentemot ett ursprungligt kontrakt.
  1. Ange vilka som ska vara deltagare i projektet under fliken Deltagare. Vill du inte att alla ska vara med i ditt samlingsprojekt tar du bort markeringen för det valet och väljer istället in de användare som ska vara deltagare genom att klicka på +-tecknet.

Endast användare med licensen Standard eller Total har behörighet till ett samlingsprojekt.
  1. Lägg till eventuella uppgiftstavlor för samlingsprojektet under fliken Uppgifter. Läs mer om uppgiftstavlor i avsnittet Skapa uppgiftstavla.

Relaterade avsnitt