API-applikationer

Med vårt öppna API kan du som systemintegratör skapa egna kopplingar för att kommunicera med Visma Tid Smart. På så sätt kan du både hämta och skriva information till ett annat system. Det kan till exempel användas om du vill ta ut kontakter eller tidrapporter för att göra sammanställningar och analyser i andra program.

API:et är organiserat runt REST. Det har förutsägbara resursorienterade URL:er, accepterar JSON i anropskroppen, returnerar JSON-enkodade svar och använder standard HTTP-svarskoder, autentisering och verb.

API:et är byggt på ett sätt som gör det möjligt med granulär kontroll över behörigheter och vilka IP-adresser som tillåts göra anrop. Det finns två olika typer av Accesstoken statisk och kortlivad. Den kortlivade nyckel är gilltig i en timme och förnyas genom att du hämtar en ny via endpointen /v1/Auth/Token. Den stastiska är evig och kan användas hur länge som helst. Det finns information om de olika varianterna under Inställningar – Integrationer - API-applikationer.

Utöver möjligheten att kunna styra allt detta, så loggas även alla anrop som görs mot API-applikationen. Detta gör att administratören av API:et kan inspektera alla anrop som görs mot integrationen.

Gör så här för att börja använda API:et:

  1. Välj Inställningar - Integrationer - API-applikationer.
  2. Klicka på Lägg till API-applikation.
  3. Namnge integrationen och välj den på företaget som ska vara ansvarig.
  4. Gör inställningar för hur API-applikationen ska fungera.

Du kan läsa mer ingående om hur det öppna API:et fungerar i Visma Tid API documentation.

Relaterade avsnitt