Visma Tid Smart
Nytt i Visma Tid Smart
Här presenteras nyheter och förändringar för den senaste versionen av Visma Tid Smart.
Januari 2021
Förbättring i Projekt
På ett projekt där du väljer fliken Tid, kan du nu se en sammanställning av både resor och maskintid. Du har tidigare bara kunnat se en sammanställning av tiden.
Ändrad inställning för visning av debiterbar tid och debiteringsgrad
Om du idag inte har kryssrutan vid Fakturerbara timmar under Inställningar - Tid & Kvitton - Rapporteringsprofiler markerad, innebär det att diagrammet Debiterbar tid och Debiteringsgrad inte längre visas för medarbetaren vid tidregistrering i vyn Månadsregistrering.
Vill du att användaren även i fortsättningen ska se diagrammet, gå till Rapporteringsprofiler. Är användaren kopplad till en särskild rapporteringsprofil, ändrar du inställningen under Anpassade rapporteringsmöjligheter. Har ni inte lagt till egna profiler, markerar du Fakturerbara timmar i listan av val som visas under Generella rapporteringsmöjligheter.
Välj att dölja personnummer vid e-signering
Nu kan du välja att personnummer inte ska skrivas ut i signerade dokument när du valt en part som ska autentisera med BankId. På inställningarna för dokumentet som ska signeras, kan du under Signerande parter ange om personnummer ska visas eller döljas. Om du väljer att visa personnummer, kan alla som tar del av det signerade dokumentet även se personnummer för övriga signerande parter.



Massuppdateringsfunktion på Projekt och Kontakter
Nu kan du enklare uppdatera ett projekt eller dina kontakter med hjälp av en massuppdatering. Du kan välja att uppdatera information på alla projekt eller göra ett urval av vad som ska uppdateras via en guide. Detsamma gäller för dina kontakter. Läs mer i Massuppdatera projekt och Massuppdatera kontakter.
Importera flera användare via fil
Har du många användare som ska läggas till i Visma Tid Smart, kan du göra det genom att importera en fil med alla uppgifterna. Filen skapar du i Visma Lön för att sedan importera den till Visma Tid Smart under Licenser & användare. Läs mer i avsnittet Importera användare.
Förbättringar
Projekt
- Nu kan du enklare se fakturastatusen på fakturaunderlaget under fliken Ekonomi på ett projekt, om du har kopplingen till Visma eEkonomi. Knappen du tidigare använde för att gå till fakturaunderlagen har flyttats. Du kommer nu till fakturaunderlag genom att klicka på länken som visas under Att fakturera.
- Fler urval under Fakturering på projekt har blivit tillagda. Du kan nu välja mellan Löpande, Fastpris och Ingen fakturering.
- Under Visa fler sökfilter kan du nu även söka på Fakturering och Kategori.
Rapporter
Förbättringar har nu gjorts i Projektrapporten. Du kan nu välja att exportera rapporten till Excel eller att förhandsgranska rapporten genom att välja Visa på skärm.
Kontakter
- Nu finns möjlighet att på en företagskontakt lägga till fler personer under Kontaktpersoner.
- Man kan lägga till flera företag på en och samma kontaktperson. Förbättringen innebär till exempel att om en person jobbar som konsult på flera företag, kan personen läggas till på flera företag.
Appen Visma Tid
- I appen visas idag endast uppgifterna med siffror när man tittar på hur många timmar man arbetat. Från och med version 2.6.2 kommer den vyn att se ut som den vy som idag visas i webbgränssnittet i Visma Tid Smart.

Hantering av förtroendetid i Visma Tid Smart
I Visma Tid Smart kan du hantera förtroendetid genom en inställning i rapporteringsfilen. Det innebär att dagen fylls på med arbetade timmar enligt schema när du låser eller attesterar dagen. Du behöver inte lägga in timmarna manuellt om du endast ska registrera avvikelser.
Du gör inställningen via Inställningar - Tid & Kvitton - Rapporteringsprofiler. I profilen kan du markera Lägg till tidrapporter mot schemat när man låser/ attesterar tidsregistreringar. Du kan då även välja vilken frånvarokod eller interntidkod som registreringen ska läggas mot när dagen blir låst eller attesterad.
Läs mer om rapporteringsprofiler i avsnittet Rapporteringsprofiler.
Tidregistrering
En ny flik har lagts till när du tidregistrerar På den nya fliken Allt kan du stjärnmärka de projekt och de tidregistreringar du vill ska visas som favoriter. Nytt är också att dina senaste 5 tidsregistreringar visas, förutom de stjärnmärkta favoriterna. I månadsvyn visas även bland graferna de projekt och kunder som du registrerat mest arbetad tid på.
Om du registrerat en resa på en tidregistrering kan du nu enkelt rensa alla uppgifter genom att välja Tömma resa, istället för att radera ett fält i taget.
Automatisk tolkning av kvitto
Vi introducerar en helt ny funktion som hjälper dig att förenkla hanteringen av kvitton i Visma Tid Smart. Du behöver inte aktivera funktionen utan du laddar upp dina kvitton som vanligt antingen via webben eller appen. Under tiden som tjänsten bearbetar informationen visas texten Tolkar kvitto. Den information som tolkas kommer att från början vara kvittodatum, belopp och moms. Typ av kvitto måste väljas manuellt fram till attestering. När kvittot blivit attesterat kommer tjänsten med hjälp av artificiell intelligens lära sig vilken typ av kvitto det är.
Denna tjänst kommer att vara tillgänglig för alla utan kostnad fram till och med 30 november 2020. Från och med 1 december 2020 kommer du att bli erbjuden att aktivera tilläggstjänsten manuellt och automatisk tolkning av kvitton kan då användas mot en avgift.
Registrera kvitto/utlägg för annan användare
Nu kan du registrera kvitton och utlägg för en annan användare. Tidigare var det endast möjligt att rapportera sina egna. Du får även en notifiering via mejl om ditt kvitto blir skickat tillbaka från attestansvarig.
Skicka välkomstmejl till flera användare samtidigt
Under Inställningar - Generellt - Licenser & Användare kan du nu markera flera användare och välja att skicka ett välkomstmejl.
Förbättring i projektlistan
En förbättring har skett i projektlistan som gör att listan nu laddas snabbare. Det innebär att viss information i den nya versionen av sidan döljs och för att visa informationen klickar du på Visa detaljer. Du kan nu också stjärnmarkera de projekt du vill få som förslag när du gör tidsregistreringar.
Spårbarhet på artiklar
Du kan nu se vem som lagt till en specifik artikel på ett projekt. Genom att hålla muspekaren över den blå ikonen längst till höger visas uppgifter om vem som skapade artikeln, datum och klockslag.
Mobilappen
Nu har det blivit enklare att byta dag då vi lagt till pilar så att du kan bläddra framåt och bakåt mellan dagarna. Vi har även lagt till en plus-ikon för att snabbare kunna lägga till en ny tidregistrering.
Ny variant av Visma Tid
En ny variant av Visma Tid har släppts. Namnet på produkten är Visma Tid Pro och den riktar sig främst till de användare som har behov av projektplanering. I Jämför Visma Tid Smart med Visma Tid Pro och Visma Tid kan du läsa mer om vilka funktioner som finns i programmet eller läs mer om Visma Tid Pro.

E-signering
Nu kan du skicka dokument för signering till din kund från Visma Tid Smart! Du laddar upp det dokument som du vill skicka som en pdf-fil till fliken Filer på ett Projekt, för att sedan skicka det för signering.
När du skickar dokument för signering kan du välja om mottagaren till exempel ska identifiera sig med BankID. Läs mer om funktionen i avsnittet Använda E-signering.
Inloggning via BankID
Nu kan du välja om du vill logga in i Visma Tid Smart via BankID eller via din mejladress. Så länge som det finns ett personnummer inlagt på användaren, fungerar funktionen automatiskt utan aktivering.
Rapporteringsprofiler
Genom att skapa olika rapporteringsfiler kan du styra vilka inställningar som ska gälla för tidsregistreringar. Du kan sedan koppla en rapporteringsprofil till respektive användare. Läs mer i Rapporteringsprofiler.
Månadsregistrering samt registrering i period
Nu finns en ny vy för tidsregistrering. Under Tid & Kvitton - Tidregistrering kan du välja om du vill göra registreringar per dag, vecka eller månad. Den senast använda vyn kommer att lagras och visas nästa gång du går in och ska registrera tid.
När du gör en tidsregistrering kan du välja om det ska göras för en period. Den nya funktionen underlättar om du till exempel ska registrera frånvaro för flera dagar. Du kan rapportera för max 31 dagar åt gången.
Partnerportalen
Nu visas det tydligare när det finns kvitton att bokföra samt när tider i avvikelsperioden är attesterade för en kunds räkning.
Nytt namn på mobilappen
Vi har nu bytt namn på mobilappen till Visma Tid.

Nya funktioner i Schema
Nu kan du sätta startdatum för när ett nytt schema ska börja gälla för en medarbetare. Nytt är också att du kan välja att lägga in ett flerveckors-schema. Du kan lägga in ett säsongsschema som gäller under en pågående schemaperiod, men inte på ett schema som innehåller flera veckor. Dessutom visas nu även historik för tidigare scheman och de perioder som de varit aktuella.
För att skapa ett nytt schema går du till Inställningar - Tid & Kvitton. För att koppla ett nytt schema till en medarbetare väljer du Generellt - Licenser & Användare och väljer där den aktuella medarbetaren du ska göra ändringar för.
Om det tidigare schemat var korrekt, men du vill korrigera tider i ett datum bakåt i tiden så rekommenderar vi att du istället lägger till en ny schemaperiod. Du anger då det datum som det nya schemat skulle börja gälla. Det går bra att ange ett datum tillbaka i tiden.
Förbättringar på startsidan Projekt
Nu kan du enkelt få en bättre överblick av ett projekt, när du väljer att klicka på raden för projektet i projektlistan eller pilen längst till höger. Den information som visas är: Projektdeltagare, Ansvarig projektledare, Anteckningar och Tid.
Nya rapporter
Flera nya rapporter har lagts till. Under Ekonomi, där har två nya ekonomiska rapporter har lagts till, Avstämning - löpande projekt samt Avstämning - fastprisprojekt, för att kunna göra bokslut och periodavstämning.
Under Projekt har en omfattande ny Projektrapport lagts till där du själv kan välja innehåll och grupperingar. Den går att ta ut under Rapporter, Projekt (projektet förvalt) och Kund (kunden förvald).
Namnbyte på tidkod
Från och med denna version kommer tidkoden Normal att byta namn till Ordinarie tid. Detta namnbyte kommer bara ske i nya konton som skapas från och med nu.

Order byter namn till Projekt
I denna versionen av Visma Tid Smart, byter Order namn till Projekt. Detta sker genomgående i programmet och det innebär följande namnändringar:
Order > Projekt
Orderansvarig > Projektledare
Orderdeltagare > Projektdeltagare
Orderutskrift > Projektutskrift
Upparbetat byter namn till Att fakturera
För att bli tydligare med underlag som är färdigt att fakturera till kund har vi även bytt namn på fliken Upparbetat, som finns under Fakturering, till Att fakturera.
Lägg till Projektkategorier
Nu kan du välja att gruppera dina projekt ytterligare, genom att skapa Projektkategorier, som du sedan kan välja in på respektive Projekt. För att skapa projektkategorier måste du vara Administratör. Gå till Inställningar (kugghjulet uppe till höger) och välj Projekt - Projektkategorier.
Ytterligare anpassning av sidomenyn
För att få tillgång till en större arbetsyta är från med nu sidopanelen alltid infälld. Du fäller ut den genom att föra muspekaren över den.

Ny inställning för avrundningsregel vid Minsta fakturerbar tid
En ny inställning under Tid & Kvitton - Inställningar gör det möjligt att använda en automatisk avrundningsregel vid Minsta fakturerbara tid. Detta gäller för ordrar där tid faktureras löpande. Markera Använd avrundning vid tidregistering Minsta fakturerbara tidsenhet och ange minsta fakturerbara tidsenhet i rutan. Läs mer i avsnittet Inställningar.
Nytt gränssnitt i listvyn Order
För att förbättra navigationen i programmet har Visma Tid Smart fått en uppdaterad design i listvyn i Order. Den nya vyn ger en bättre överblick och du slipper att gå in på respektive order. Du kan skapa fakturaunderlag både från listläget, men även från fliken Ekonomi på ordern. Har du ingen kalkyl inlagd sedan tidigare, kan du lägga till det genom att klicka på plustecknet nedanför kalkylerad tid.
Artiklar, förenklad hantering via tidrapportering
Den nya hanteringen av artiklar innebär att du hanterar dem som övrig artikelhantering i Visma Tid Smart. Du kan lägga till både artikel- och textrader. Vad du ser när du lägger till en artikel, till exempel: pris, kostnad eller rabatt styrs av vilken licens du har.
Nytt är också att du har möjlighet att ta bort de artiklar som du själv lagt till på en order, förutsatt att de ännu inte är fakturerade. En totalsumma visas också nu längst ner på artikelfliken på ordern.
Anpassad sidomeny
Menyn till vänster i programmet är nu responsiv, vilket innebär att storleken på sidomenyn anpassar sig till den enhet du för tillfället använder. Om du håller muspekaren över menyn, expanderar den ut till höger.
Rapporter
- I rapporten Order-export har fler kolumner som till exempel ekonomisk information lagts till.
- I rapporten Genomsnittstaxa fastprisordrar finns nu urval för order och möjlighet att gruppera per kund eller per order samt möjlighet att exportera till Excel.
- I rapporten Lönsamhet fastprisordrar finns nu urval för order, orderetikett samt en kolumn som visar differensen för Hittills fakturerat - Om löpande totalt.

Spårning på kontakter
På kontakter har det tillkommit två flikar som gör det möjligt att nå ordrar och även se en ekonomisk kalkyl. På fliken Order ser du dina ordrar med status och du kan även skapa en ny order här. Du kan även nå ordrarna genom att klicka på ordernamnet. På fliken Ekonomi ser du hur det gått totalt för kunden, och för respektive order. Du ser även vilka kundfakturor och leverantörsfakturor som finns för denna kund.
Bokföringsprojekt kan sparas automatiskt i samband med ny order
Om du har en integration med ekonomisystemen Visma Administration eller Visma eEkonomi kan du välja om du vill att Bokföringsprojekt ska skapas automatiskt när du skapar en order. Denna inställning gör du under Inställningar - Integration. Bokföringsprojekt kan skapas när du gör enskilda ordrar. Startdatum blir som standard dagens datum som du sedan kan ändra.
Löneunderlag
På sidan Detaljer i löneunderlaget har det tillkommmit mer detaljerad information som Tid per resultatenheter per bokföringsprojekt och Tid per bokföringsprojekt per resultatenhet.
Hantera Maskin/Utrusting i fastpris
Nu finns en inställning för att Maskin/Utrustning ska ingå i fastpris eller debiteras löpande.
Partnerportal
Du kan nu ändra en användares behörighet så att användaren kan se alla samarbeten direkt. Det gör du som administratör under Inställningar - Licenser och användare.
Ändring i orderlistan
Orderlistan behåller sidan den är på om du öppnar och stänger en order.
Ändring för användare som har licens Basic
Nu kan du som har licens Basic se kunduppgifter på en order om du klickar på kundens namn inne på en order.
Flervalmöjligheter i dropdownlistor
Det finns nu möjlighet att välja flerval i alla listor med dropdown. Det blir enklare och tydligare när du ska göra urval i listor och rapporter.
Rapporten Order - Excel
Nu kan du välja fler urval vid utskrifter.
Inaktivering
Du kan nu inaktivera: Tidkoder, Frånvarokoder, Interntidkoder, Aktiviteter, Utläggskategorier, Resultatenheter och Bokföringsprojekt.

Appen
Mobilappen finns nu också på engelska. Om mobiltelefonen är inställd på annat språk än svenska kommer appen att bli på engelska.
Licens & Användare
Inne på en användare under Inställningar - Licenser & användare har det tillkommit två fält, Etiketter och Notering. Genom att skapa etiketter för dina användare kan du enklare göra urval på rapporter. Du lägger till och redigerar etiketter genom att klicka på plus-knappen. Fältet Notering kan användas för att skriva en notering om användaren. För att fältet ska visas måste du vara löneadministratör eller attestansvarig för användaren.
Order
Om du under fliken Pris & fakturering har valt att fakturera Löpande med Timpris per deltagare och aktivitet har du nu möjlighet att redigera/dölja urval. På så sätt kan du se prissättning per deltagare och aktivitet vilket kan förenkla arbetet om du har många deltagare eller aktiviteter.
På fliken Tid hittar du nu ett snyggare och tydligare diagram som visar ackumulerade timmar. På så sätt kan du enkelt kan följa den nedlagda tiden för ordern.
Nya fält i dags- och veckoregistreringen
Under Dagsregistrering och Veckoregistrering har det tillkommit två nya fält - Debiteringsgrad 1 och Debiteringsgrad 2. Debiteringsgrad 1 visar debiterbara timmar/arbetade timmar och debiteringsgrad 2 visar debiterbara timmar/(Schema - frånvaro).
Flytta faktura från en order till en annan
Om du har en överförd leverantörsfaktura kan du nu flytta den från en order till en annan.
Fakturatext visas på orderbekräftelse
Den fakturatext du skriver in när du skapar ett fakturaunderlag visas numera på orderbekräftelsen.
Partnerportal/samarbeten
Under Partnerportal har menyvalet Alla samarbeten bytt namn till Hantera samarbeten.
Under Mina samarbeten och fliken Privata utlägg kan du nu direkt förhandsgranska ett kvitto i listläget. Du gör det via ikonen Ladda ner längst ut till höger på raden.
Rapporter
Rapporten Ordrar har blivit kompletterad med kolumnerna Etiketter, Bokföringsprojekt, Resultatenhet och Skapat datum.


Tydligare markering för påbörjad tidrapportering
När du har påbörjat en tidrapportering under Dagregistrering eller Veckoregistrering visas numera en svagt markerad ring runt de dagar där det finns timmar rapporterade. Detta gör det enklare att se påbörjade tidrapporteringar.
Söka efter aktiviteter
När du registrerar tid och ska välja aktivitet finns det nu möjlighet att söka efter aktiviteterna istället för att endast leta efter dem i en lista.
Förbättrad sammanfattning
Sammanfattningen under Dagregistrering/Veckoregistrering är förbättrad. Den visar numera samma information som appen gör. Du kan även klicka på Detaljer för att se mer information om till exempel resor, tillägg och maskiner.
Arkivera flera fakturaunderlag samtidigt
Under Fakturering - Fakturaunderlag kan du nu markera och arkivera flera fakturaunderlag samtidigt. Du markerar de underlag du vill arkivera och klickar på knappen Arkivera. Underlagen visas sedan under fliken Arkiv.
Ny filtreringsmöjlighet under Fakturering - Upparbetat
Under Fakturering - Upparbetat har fältet Enbart ordrar markerade som klara för fakturering tillkommit. Genom att markera den här rutan kan du filtrera så att endast de ordrar som har en markering i Klar för fakturering visas i listan.
Rutan Klar för fakturering inne på ordern markeras automatiskt när en order är avslutad. Rutan kan även markeras manuellt för att signalera att arbetet är slutfört.
Förhandsgranska importerade leverantörsfakturor
Om du importerar en leverantörsfaktura som pdf från ett integrerat ekonomiprogram kan pdf-filen numera förhandsgranskas. Detta görs under Fakturering - Leverantörsfakturor.
Funktion för snabbsök
Längst upp i programmet hittar du numera rutan Snabbsök. Den här kan du använda för att enkelt söka efter ett företag, en person eller en order. De sökträffar som visas är relaterade till varandra, det vill säga söker du till exempel efter ett företag så visas företaget och ordrar och personer som är knutna till det företaget. Snabbsöket visas för alla typer av användarlicenser förutom de som har Light.
Kan ange bransch för en kontakt
När du lägger upp en ny kontakt kan du nu under fliken Mer info och rubriken Ekonomi- & Fakturainfo ange vilken bransch kontakten ska tillhöra. Detta fält visas även som extra sökfilter om du vill söka efter eller filtrera dina kontakter.
Nya rapporter
Till den här versionen av programmet har det tillkommit en hel del nya rapporter. Det har till exempel tillkommit två helt nya grupper - Summering fakturerad tid/artiklar och Belopp fakturaunderlag.
Följande rapporter finns under Summering fakturerad tid/artiklar:
- Summering fakturerad tid/artiklar - Totalt
- Summering fakturerad tid/artiklar - Per kund
- Summering fakturerad tid/artiklar - Per orderansvarig
- Summering fakturerad tid/artiklar - Per ansvarig säljare
- Summering fakturerad tid/artiklar - Per order
- Summering fakturerad tid/artiklar - Per kundansvarig
Följande rapporter finns under Belopp fakturaunderlag:
- Belopp fakturaunderlag - Totalbelopp
- Belopp fakturaunderlag - Ackumulerat månadsvis
- Belopp fakturaunderlag - Ordernivå
- Belopp fakturaunderlag - Per säljare
I övrigt är nedanstående rapporter nya:
- Tidrapporter - Tidskoder
- Upparbetad tid per kund
- Rapporterade artiklar

Ordrar
Fliken Tid inne på en order är omarbetad. Den visar numera grafer över arbetade timmar och fakturerbara timmar. Via funktionen Redigera kalkyl kan du ange de kalkylerade timmarna för ordern totalt, per månad eller per vecka. Du kan också fördela kalkylerade timmar per aktivitet eller per deltagare. I den nedre delen av arbetsbilden kan du följa den rapporterade tiden per rapportör eller aktivitet. Under fliken Detaljer kan du se detaljer om den arbetade tiden, justera priset för tiden samt attestera orderns tider så att de kan faktureras.
När du ska ange Resultatenhet och/eller Bokföringsprojekt på fliken Översikt kan du nu enkelt söka efter de som finns upplagda sedan tidigare. När du väljer Skriv ut har möjligheten att skriva ut en orderbekräftelse tillkommit. Läs mer i avsnittet Skriv ut orderbekräftelse.
Upparbetat
När du väljer Fakturering - Upparbetat möts du av en del nyheter. Du kan till exempel välja att visa det du har möjlighet att fakturera per Kund eller Order, du kan använda fältet Sök för att söka fram en specifik kund/order och du kan direkt från den här arbetsbilden attestera rapporterade timmar genom att klicka på den röda siffran inom parentes.
Nytt är också att du får information om flera användare är inne i programdelen Fakturering samtidigt. Detta visas uppe till höger när du har valt Fakturering - Upparbetat.
När du går vidare till fakturaunderlaget så visas numera underlaget direkt enligt den fakturalayout du senast valde för den aktuella kunden. Du har också fler möjligheter att påverka hur din faktura ska se ut, dessa val hittar du under Fakturalayout och Inställningar.
När ditt fakturaunderlag är skapat kan du nu smidigt gå direkt vidare och skapa ett nytt genom att välja Fortsätt till nästa underlag.
Kontakter
Under Kontakter har sökfunktionaliteten förbättrats. När du klickar på Visa fler filter kan du nu även filtrera på SNI-koder, Omsättning, Resultat och Antal anställda.
Ange egna kundnummer
Du kan nu själv ange vilket kundnummer du vill ska användas nästa gång du lägger upp en kontakt. Det gör du under Inställningar - Kontakter - Kundnummer. Har du integrerat Visma Tid Smart mot ett ekonomisystem kan du välja Hämta nästa lediga från ekonomisystemet. Läs mer i avsnittet Kundnummer.
Rapporter
Rapporten Användare - inställningar kan exporteras till Excel.
Under Användare har följande rapporter tillkommit:
- Användare - information
- Anhöriglista
Under Ekonomi har följande rapporter tillkommit:
- Upparbetad tid
- Upparbetat vid angivet datum
- Faktureringsöversikt
- Lönsamhet fastprisorder
Min profil
När du väljer att klicka på ditt namn uppe till höger i arbetsfönstret och sedan väljer Min profil kan du nu enkelt se vilken typ av licens och vilka behörigheter du har.
Övrigt
- Har du integrerat Visma Tid Smart till Visma Administration så kommer numera ordernumret som skapas i Visma Tid Smart att hamna i fältet Ordernr i Visma Administration. Har du flera ordrar på samma faktura kommer ordernumret att läggas som en fakturarad.
- Har du en integration mot Visma eEkonomi kan du välja att importera alla bokföringsprojekt eller enbart pågående projekt.
- Du kan numera importera bokföringsprojekt via Excel.

- Du kan nu skapa likadana ordrar till flera kunder samtidigt. Det gör du genom att välja Skapa ordrar för flera kunder när du skapar ny order.
- Om du väljer att skapa ett nytt bokföringsprojekt från en order kan du nu välja att namnge projektet med samma namn som ordern har. Du väljer då Använd samma information som på ordern.
- Det finns nu möjlighet att ändra ordernummer på redan skapade ordrar.
-
På rapporten Kvitton - Inköp företagskort kan du nu ta ut en rapport för ett specifikt kort.

Kontakter
- När du är inne på en kontakt har det tillkommit en ny flik som heter Mer info. Informationen som tidigare låg under fliken GDPR ligger numera under Mer info.
- När du skapar en kontakt får du direkt möjlighet att skapa en order för den kontakten.
Order
- När du väljer att skapa en order visas numera en guide där du få ange de viktigaste uppgifterna för orden. När du har sparat ordern kan du komplettera med övriga uppgifter.
- Det finns ett nytt val för löpande prissättning - Timpris per deltagare och aktivitet.
- Om du använder fastpris på ordern finns numera valet Lägg till upprepade betaltillfällen. Denna funktion kan du använda om du har återkommande fakturering med ett visst intervall. Du kan också få en varning när alla dina registrerade betaltillfällen är fakturerade. I så fall markerar du valet Varna när det saknas betaltillfällen på denna order. Varningen visas i orderlistan och under Fakturerat - Upparbetat tills nya betaltillfällen har lagts upp och så länge ordern inte har markerats som avslutad.
- Vid varje betaltillfälle på ordern hittar du knappen Visa detaljer. Genom att klicka på den kan du specificera det fasta beloppet på olika artikelrader för varje betaltillfälle.
- Du har numera möjlighet att skapa varningar för ordern. Du kan varna om totalt antal rapporterade timmar eller totalt antal fakturerade timmar överskrider ett visst antal timmar. Du kan också varna om den totala faktureringen överskrider ett visst belopp. Varningen visas sedan i orderlistan och under Fakturering - Upparbetat.
- Inne på ordern kan du nu registrera din tid i realtid. Det gör du genom att klicka på knappen Starta klocka.
Tid & kvitton
- Om du har laddat upp ett kvitto som pdf-fil så kommer det automatiskt att förhandsgranskas till höger i arbetsbilden.
- Du kan nu lägga till kort som kan användas av alla medarbetare genom att markera Kortet kan användas som betalsätt för alla medarbetare.
Fakturering
- I listläget under Fakturering - Upparbetat finns det nu en funktion för att markera alla/avmarkera alla.
- Om du fakturerar resa kommer resans syfte numera att visas på fakturaunderlaget.
Löneunderlag
Du kan nu stänga din löneperiod inne på löneunderlaget. Att stänga en löneperiod innebär att både den som rapporterar och den som är attestansvarig får en varning på de tidrapporter som finns inom den stängda perioden. Varningen informerar om att lönen är färdigställd och att om ändringar behöver göras så ska löneansvarig kontaktas.
Rapporter
- Rapporterna Leverantörsfakturor och Maskin/Utrustning kan exporteras till Excel.
- Under Tid medarbetare har rapporten Tid medarbetare - Fördelning tillkommit.
Partnerportalen
För dig som är byrå har det tillkommit två menyval under Partnerportal - Alla samarbeten och Mina samarbeten. Alla samarbeten visas endast för den som är administratör. Administratören kan där styra vilka medarbetare på byrån som ska ha behörighet till vilken kund. Mina samarbeten visar de samarbeten som användaren har behörighet till.
Samarbeta med din byrå
Menyvalet Samarbete är nytt. Här startar du ett samarbete med din byrå om ni vill arbeta mer digitalt och utan manuell hantering. Läs mer i avsnitten Samarbete och Skapa nytt samarbete.
Inställningar
- Under Inställningar - Generellt - Licenser & användare, inne på användaren har knappen Hantera tillkommit. Denna gör det möjligt att se och justera saldot för tidbanken och under fliken Historik kan du också följa händelserna i tidbanken.
- Under Inställningar - Order kan du markera Visa kundens namn tillsammans med ordernr som prefix på order-namn. Detta innebär att kundnamnet kommer att visas i samband med ordernamnet, till exempel på fakturaunderlag och under Fakturering – Upparbetat.
- Under Inställningar - Tid & Kvitton har det tillkommit två nya inställningar för dig som arbetar med Visma Lön. Där kan du välj att kontera lönefiler mot projekt och/eller resultatenhet.
Mobilappen
Mobilappen har uppdaterat utseendet när du rapporterar din tid. Du kommer till exempel direkt till dagrapporteringen och kan direkt stämpla in på dagens datum.

Ny knapp i företagsinställningarna
Under Inställningar - Generellt - Företagsinställningar finns det numera en knapp som heter Rensa konto. Med hjälp av denna kan du radera alla uppgifter du har lagt in i ditt program. De raderade uppgifterna går inte att återställa.
Du har själv möjlighet att rensa ditt konto under 90 dagar efter att du har skapat ditt konto, därefter ombeds du att kontakta vår supportavdelning för att få funktionen aktiverad. Detta för att du inte av misstag ska kunna radera flera månaders data.

Nya menyval under Inställningar - Generellt
- Under menyn Licenser & användare hanterar du dina användare och lägger till och tar bort licenser.
- Under menyn Saldon ser du saldo för sms och kan köpa till fler.
- Under menyn Konto & betalning visas en sammanställning över licenser och betalningsuppgifter.
Övrigt
- Förbättringar gjorda när du importerar kontakter, artiklar eller leverantörsfakturor om du har en integration med Visma eEkonomi. Du kan till exempel se hur lång tid det är kvar av importen och du kan arbeta i programmet samtidigt som importen pågår.
- Registret Kontakter i appen har fått nytt utseende och ny funktionalitet.

- På fliken Översikt på ordern kan du under Fler inställningar välja vilka aktiviteter och tidsartiklar du kan rapportera på. Du kan också ange om du vill att det ska vara tvingande att skriva en kommentar vid tidsregistrering mot den aktuella ordern. Möjligheten till tvingande kommentar finns även för Interntid och Frånvaro.
- På ordern kan den som är administratör nu skapa nya etiketter och den som är orderansvarig kan ange en etikett på ordern. Du kan också sortera på etiketter.
- Det är nu möjligt att kopiera en befintlig order. Det gör du genom att klicka på pilen till höger om knappen Spara och stäng inne på ordern. Då visas valet Kopiera order.
- Knapparna Skriv ut och Ta bort i programdelen Order visas nu endast på fliken Översikt.
- Under Tid & kvitton - Kvitton, fliken Hantera kort kan du nu lägga upp ett eget kort och ange ett eget avräkningskonto för det kortet.
- Under Rapporter har rapporten Tidrapporter - Översikt tillkommit med möjlighet till filtrering. Rapporten kan visas på skärmen eller sparas ner till Excel eller Pdf.
- Under Inställningar - Företagsinställningar kan du ange om du vill kunna skriva upp eller ned tiden vid fakturering. I så fall markerar du Upp- och nedskrivning vid fakturering. Detta val är förvalt för dig som är redovisningsbyrå. På fakturaunderlaget visas sedan två pilar som du klickar på för att justera den fakturerbara tiden eller om du vill fakturera senare.

- Förbättringar gjorda i programdelen Ordrar. Du kan nu skapa fritextrader på en order och det finns möjlighet att utöka textfälten på ordern. När du väljer deltagare på ordern finns det nu möjliget att både söka, filtrera och sortera listan med deltagare.
- Tidrapporten som exporteras till Excel är utökad.
- Knappen Exportera för lön under Tid & kvitton - Löneunderlag är numera dold för de användare som inte har behörighet att exportera löneunderlag.
- Du får numera en varning när du försöker att radera en prislista om det är så att den används. Den borttagna prislistan kommer att ersättas av standardprislistan.

- I appen finns det nu möjlighet att göra anteckningar på ordern och redigera orderdeltagare.
- Under Ordrar, fliken Ekonomi kan du nu även se Kvitton. Du kan också göra påslag på kvitton i kvittoregistreringen.
- Under Ordrar, fliken Tid har den visuella statistiken justerats.
- När du skapar en order visas numera koden för resultatenheten när du väljar resultatenhet i listan som fälls ner vid fältet Resultatenhet/kst.
- Knappen Spara & stäng finns numera när du skapar en order.
- När du skriver ut en order visas orderdeltagare på utskriften.
- Det finns nu möjlighet att lägga till en leverantörsfaktura mot en avslutad order.
- Betalsättet Kontant/ospecificerat kort har bytt namn till Privat utlägg.
- Under Rapporter har det tillkommit nya rapporter för order.

- När du arbetar med Ordrar kan du nu göra en anteckning på ordern i fältet Anteckningar. Detta gäller inte appen.
- Om du arbetar med tidkoder kan du nu lägga in en förklaring på tidkoden så att användaren kan se när den ska användas. Detta gör du under Inställningar - Tid & Kvitton - Tidskoder. Du kan också välja vad tidkoden ska heta vid vidarefakturering. Det görs i fältet Benämning vid vidarefakturering.
- Du kan nu välja vilken momssats som ska föreslås vid registrering av kvitton på olika utläggskategorier. Du hittar fältet Momssats % under Inställningar - Tid & Kvitton - Utlägg.
- I vyn där du väljer vilken order som leverantörsfakturan ska kopplas till ser du nu bokföringsprojektsnummer.
- Tid som du har rapporterat mot fastprisorder syns nu som fakturerbar i tabellen under Attestera.
Support
Arbeta smartare
Utbildning
Supportforum
Ta del av hur 42 000 andra Visma-kunder arbetar smartast med sitt företagande.