Fakturainställningar, detaljinformation

Programdelen finns under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar - Fakturainställningar.

Här kan du göra följande inställningar:

Här följer en beskrivning av samtliga fält som kan förekomma i fönstret:

Fakturainställningar

Här väljer du den detaljnivå som ska läggas som förslag på varje faktura vid löpande fakturering. Detta kan även ställas in per kund, samt ändras för ett enskilt fakturaunderlag i fakturamodulen. Läs mer i avsnittet Kunduppgifter, detaljinformation.

Förslag på inledande fakturatext

Här kan du lägga in en inledande fakturatext som visas som förslag på varje faktura. Detta inställning kan ändras för varje faktura på kundnivå eller när du arbetar med fakturaunderlaget. #DATUM# skriver ut det till och med-datum för fakturaunderlaget skapades. #PERIOD# skriver ut de från och med- och till och med-datum som valdes när fakturaunderlaget skapades. Som fr o m datum används det datum som angavs när underlaget skapades, om datum ej angavs sätts fr o m till det datum som den tidigaste registreringen på underlaget är registrerad på.

Skriv ut projektnummer framför projektnamnet på fakturaunderlaget

Projektnamnet skrivs alltid ut på kundens fakturaunderlag. Sätt en markering i rutan om du vill att även projekts nummer ska skrivas ut.

Utlägg

Om du vill ha en annan rubrik för Utlägg på fakturaunderlaget skriver du in den rubriken i stället. Du kan även ange hur utläggen ska visas på fakturaunderlaget, separat eller summerat.

Exportera fakturaunderlag som

Här väljer du om fakturaunderlagen ska exporteras som fakturaunderlag eller orderunderlag, d v s om de ska bli fakturor eller order i ditt ekonomisystem. Om du vill kunna samlingsfakturera i ditt ekonomiprogram exporterar du dem som orderunderlag.

Valda koddelar för fakturaunderlag

Här kan du välja att visa ytterligare en eller två kolumner i läget Visa fakturarader i modulen Fakturaunderlag. Projektets respektive resultatenhetens nummer följer med fakturaraden in till Visma Administration 1000/Visma Administration 2000 och du får intäkten konterad på projektet och/eller resultatenheten.

Om du använder fastpris eller a contofakturering och skapar ett fakturaunderlag där det saknas registreringar, används istället för det faktiska genomsnittliga försäljningspriset, det värde som anges här.

Genomsnittligt försäljningspris vid beräkning av justeringspost fastpris/a conto

När ett genomsnittligt à-pris saknas på en delfaktura används uppgiften i detta fält för att beräkna justeringsposten. Lägg in det värde du vill ha för den beräkningen.